شماره ۱۲۵۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
میز سیاست

علی مطهری به سردار نجات:
توبه  محصورین نمی‌تواند یک طرفه باشد
شهروند| علی مطهری نایب‌رئیس مجلس به سخنان سردار نجات درباره ممنوعیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات پاسخ داد. علی مطهری در مطلبی با عنوان «سخنی با سردار حسین نجات» در اینستاگرام خود نوشته است: اخیرا سردار نجات، جانشین محترم رئیس سازمان اطلاعات سپاه در جمع فعالان فرهنگی گفته‌اند محدودیت‌های جدید برای آقای خاتمی که برخی مطرح کرده‌اند همان است که در ‌سال 89 تصویب شده و چیز جدیدی نیست.
در وجود چنین مصوبه‌ای تردید است زیرا آنچه تاکنون بیان می‌شد مصوبه برای دو محصور مشهور است. خوب است متن مصوبه مورد نظر جناب آقای نجات به اطلاع عموم برسد. همچنین لازم است متن نامه‌ای که اخیراً به رؤیت آقای خاتمی رسانده و رفته‌اند منتشر شود تا معلوم شود آیا محدودیت جدیدی ایجاد شده یا خیر، خصوصاً که چند شب پیش مأموران مانع رفتن ایشان به جلسه‌ای شده‌اند که قبلاً در آن شرکت می‌کرده‌اند.رویه فعلی برخلاف اصول 32 تا 37 قانون اساسی است. نمی‌شود عده‌ای در پشت پرده تصمیماتی بگیرند و هرچند وقت یک بار از نزول آیه‌ای خبر بدهند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نباشند، نه به مجلس و نه مستقیماً به مردم. فقط می‌دانیم عده‌ای ناشناخته مصلحت نظام را تشخیص می‌دهند و هرکس را که صلاح بدانند در حصر و محدودیت قرار می‌دهند و هر وقت هم صلاح بدانند، مثلاً نزدیک به موت او، وی را آزاد می‌کنند. آقای نجات گفته‌اند «اگر این افراد توبه کنند و جریان فتنه را محکوم کنند، نظام آنها را سوار کشتی نجات خواهد کرد.» اما توبه نمی‌تواند یک طرفه باشد. اگر قرار بر توبه است، هم کسانی که زمینه فتنه را فراهم و هیزم آن را جمع آوری کردند باید توبه کنند و هم کسانی که آن را شعله‌ور ساختند. تا زمانی که یک طرف را مقصر می‌دانید و از خطاهای طرف مقابل چشم می‌پوشید این موضوع حل نخواهد شد زیرا مردم احساس عدالت و انصاف نمی‌کنند و وجدانشان آرام نمی‌گیرد.اساساً چه اصراری به توبه است. ممکن است کسی خطایی کرده اما معتقد باشد که خطایی نکرده است و طبعاً توبه هم نخواهد کرد. اگر اینها پس از 7‌سال مجازات سنگین حصر خانگی بدون توبه آزاد شوند چه اشکالی دارد؟ این، خیال امثال جناب نجات است که اگر اینها بدون توبه آزاد شوند به معنی پیروزی آنها و شکست نظام است. اتفاقاً برعکس است، نشانه تدبیر و رأفت نظام است و جایگاه نظام تعالی پیدا می‌کند. تا دیر نشده است اقدام کنید. این‌که ملازمه‌ای میان پیروزی‌های منطقه‌ای ایران و سخت‌گیری‌های داخلی بر منتقدان برقرار کرده‌اید و فکر می‌کنید اگر فضا برای منتقدان و معترضان باز و قانون اساسی اجرا شود بر نقش منطقه‌ای ایران اثر می‌گذارد مقرون به صحت نیست. هر دو کار باید با هم انجام شود و این دو قابل جمع‌اند.
سناریوهای پیش‌روی جامعتین
تا انتخابات ۹۸
خبرآنلاین نوشت: روزهای زیادی از تاثیرگذار بودن جامعتین گذشته است روزهایی بود که انتخابات با نام این ائتلاف برخواسته از روحانیت اصولگرا گره می‌خورد. از هر لیست و هر نامزدی حمایت می‌کردند به نتیجه مثبت می‌رسید. مثل روزگاري که هر دو تشکل از نامزدي محمدعلي رجايی براي رياست‌جمهوری حمايت کردند. هرچند سال‌ها بعد در انتخابات 94 خبرگان لیست مشترک ارایه دادند اما باز هم آن روزهای اوج تکرار نشد.اما جامعتین این روزها حال و هوای متفاوتی را تجربه می‌کند. آیت‌الله یزدی و تشکل تحت مدیریتش خود را از فضای سیاسی کنار کشیده‌اند و کمتر وارد بحث‌های انتخاباتی می‌شوند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم چندان کار راحتی را در جامعه روحانیت دنبال نمی‌کند. چه آن‌که بعد از آیت‌الله کنی فضای جامعه روحانیت به سمت چنددستگی پیش رفته است. با این وجود شکست پروژه جمنا در انتخابات 96 بازهم نگاه‌ها را به سمت جامعتین چرخانده که چه تصمیمی برای اردوگاه راست قرار است گرفته شود.در همین راستاست که می‌توان چند سناریو برای اصولگرایان و جامعتین متصور شد. الف: تلاش براي بازگرداندن جایگاه شیخوخیت و ريش سفيدي به تصمیمات اصولگرایان. ب: پذیرفتن نقش و جایگاه مشورتی برای جامعتین و پرهیز از ورود به عرصه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری انتخاباتی. ج: بازنگری در ترکیب جامعتین و اضافه کردن ضلع سوم یا همان شورای سه نفره فقها که آیت‌الله مصباح روحانی مورد وثوق نواصولگرا هم در آن حضور داشته باشد.
راز مخالفت‌های موتلفه با جمنا
نامه‌نیوز نوشت: موتلفه قبل از تولد جمنا تصميم گرفته بود كه در انتخابات 96 نامزد خود را معرفي كند و زماني كه صحبت از اتحاد فراگير اصولگرايان به ميان آمد، در درون حزب خود دچار اختلاف نظر شد. نتيجه اختلافات اين بود كه مصطفي ميرسليم به نفع رئيسي كنارگيري نكرد. گفته مي‌شد شوراي مركزي موتلفه در مورد جمنا اختلاف نظر دارند زيرا برخي از آنها حاضر نيستند دست بالاي جمعيت ايثارگران در اين تشكل تازه تأسيس را بپذيرند. به‌هرحال در لحظه آخر موتلفه نامزد خود يعني ميرسليم را رها كرد و پشت رئيسي ايستاد.پس از انتخابات اما اعضاي موتلفه مسأله اختلافات داخلي را رد كردند و علت عدم تفاهم كامل با جمنا را به نحو ديگري توضيح دادند. به‌عنوان مثال محمدنبي حبيبي دبير كل موتلفه در گفت وگويي پيرامون اختلافاتشان سخن گفته است. به گفته او، «برخی می‌گفتند نیت جمنا خیر است و موتلفه در جمنا ادغام شود. نظر دیگر این بود که رابطه با جمنا حفظ شود اما شروطی در نظر گرفته شود و دیدگاه سوم هم این بود که کاری به فعالیت جمنا نداشته باشیم.»حبيبي، بادامچيان و توكلي بينا سه عضو شوراي مركزي موتلفه تصميم گرفتند كه با جمنا همراه شوند اما ديگر موتلفه‌اي‌ها راه خود را رفتند. دليلش را محمدعلی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی توضيح داده است. او گفته است: «یکی از انتقادات وارده به جمنا، عدم تطبیق این جبهه با قانون احزاب کشور بود.»اما محمدعلي اسلامي وجود تقابل در اين حزب درباره جمنا را نمي‌پذیرد. او تاكيد دارد كه حزب یعنی تابع خرد جمعی بودن و آنها همواره در تصمیمات تابع اکثریت هستند. به گفته او، اقلیت نیز آزادی طرح دیدگاه خود را برای دستیابی دقیق به تکلیف شرعی دارد. اگر این مواضع در چارچوب نظام حزبی باشد طبیعتا نام آن مقابله اقلیت با اکثریت نیست.
آیت‌الله یزدی: باید با جریانی که
 تنها صلح امام حسن(ع)  را می‌بیند
    مقابله کرد
ایسنا نوشت: آیت‌الله محمد یزدی در دیدار جمعی از مدیران مدارس علمیه کشور لبنان، گفت: باید با جریان‌هایی که به مجموع کلمات اهل‌بیت(ع) نظر نمی‌کنند و تنها مثلاً به صلح امام حسن(ع) توجه و از قیام امام حسین(ع) چشم می‌پوشند به مقابله برخاست که البته این وظیفه، سخت و سنگین و نیازمند به اطلاعات و معلومات کافی است.او گفت: درخصوص مولفه‌های حوزه انقلابی نیز باید گفت که علاوه بر شناخت، معرفت و تبیین، مبارزه و مناظره با جریان‌هایی است که تأثیر بسزایی در جامعه داشته و حتی در لباس روحانیت به انقلاب و اسلام ضربه می‌زنند مانند جریان شیرازی‌ها که رهبر انقلاب از آنان با عنوان «تشیّع انگلیسی» یاد کردند. باید با جریان‌هایی که به مجموع کلمات اهل‌بیت(ع) نظر نمی‌کنند و تنها مثلاً به صلح امام حسن(ع) توجه و از قیام امام حسین(ع) چشم می‌پوشند به مقابله برخاست که البته این وظیفه سخت و سنگین و نیازمند به اطلاعات و معلومات کافی است.

 


تعداد بازدید :  296