شماره ۱۲۵۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
نامه 70 انجمن محیط‌زیستی ایران به معاون رئیس‌جمهوری
با وجود اعلام ممنوعیت، شکار پرندگان مهاجر لحظه‌ای تمام نشد

شهروند| فریدونکنار، سرخرود و ازباران دیگر کمتر یادآور زیبایی‌های طبیعت‌اند؛ این سه را چندسالی است مردم به چشم قتلگاه پرندگان می‌شناسند. زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این مناطق به معضلی هر ساله تبدیل شده است. این درحالی است که با وجود اخبار و گزارش‌های مکرری که ادامه تخلفات را گوشزد می‌کند، شاهد برخورد قانونی جدی با این روند نبوده ایم. این موضوع باعث شد، اواسط مهرماه امسال در حرکتی همگانی، 70 انجمن مردمی از سراسر ایران در نامه ای، با شرح ماوقع و ذکر انواع تخلفات در جریان در این مناطق، خواستار برخورد قانونی جدی با متخلفان شوند. آنها این نامه مفصل را به دفتر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون
رئیس جمهوری فرستادند و درباره تمام تخلفات درخواست رسیدگی کردند.
آنها در نامه شان به آمار بالای صید و شكار اشاره کردند و از وضع بد پرندگان مهاجر گفتند. اینطور که در این نامه آمده، شکار دست‌کم بین 400‌هزار تا 1‌میلیون پرنده مهاجر در 6 ماه از سال، آسیب‌های جدی و بعضا برگشت‌ناپذيرى به جمعیت پرندگان مهاجر، وضع محیط‌زیست کشور و وجهه بین‌المللی ایران وارد کرده است.
از مصادیق روند ادامه تخلف می‌توان به این مورد اشاره کرد: «در ‌سال گذشته (13٩٥) با وجود اعلام ممنوعیت شکار پرندگان وحشى به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال و معامله پرندگان وحشى در سراسر كشور از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی، بازار خريد و فروش پرندگان وحشى فريدونكنار داير و تورهاى هوايى و دام‌هاى بي‌شمار زمينى کرس‌ها آشکارا برقرار بودند.»
 براساس این نامه با وجود اعلام‌های رسمی و تذکرات بسیار، اهالی این مناطق اصلا به این موارد توجه نکردند، به‌طوری که «حتی بعضا در مواردی که ماموران برای جمع‌آوری تورها اقدام کردند، با مقاومت و برخورد قهری از جانب متخلفان مواجه شدند.» از سوی دیگر این وضع درحالی است که امکانات بالقوه منطقه در درآمدزایی و بهره‌مندی از مواهب الهی که بسیاری از مناطق دیگر کشور این توانمندی‌ها را ندارند به‌خصوص در بخش گردشگری، توجیه صید انبوه چند‌هزار پرنده مهاجر در روز منتفی را می‌کند.
قانون ستیزی و متشنج کردن فضای جامعه بومی، تخریب طبیعت و نابودی تنوع‌زیستی و برخورد خشن با مخلوقات خداوند، ایجاد بازار قاچاق و کسب درآمدهای نامعقول و بدون حساب و کتاب، عرضه پرندگان حرام گوشت، بیمار و غیربهداشتی که سلامت جامعه را از لحاظ مادی و معنوی به مخاطره می‌اندازد و ایجاد لابی‌هایی در داخل و خارج به منظور جذب پروژه‌های پولساز برای گروهی سودجو همگی از مواردی هستند که این انجمن‌ها خواستار برخورد قاطع با آنها تا قطع کامل ریشه چنین تخلفاتی شدند. امضا کنندگان این نامه اشاره کرده‌اند که تا این زمان هنوز پاسخی از جانب ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست به این انجمن‌ها داده نشده اما ابراز امیدواری کرده‌اند ممنوعیت صید پرندگان مهاجر به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان، فرصتی مناسب ایجاد کند تا مسئولان به مسائل مطرح شده توجه کنند، «چرا که با وجود تمامی این ممنوعیت‌ها هنوز گزارش‌ها و مستندات حاکی از برقرار بودن بازار فروش پرندگان و تورهای صید در این مناطق است.»
رونوشت این نامه برای مجید انصاری، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری، منتظری، دادستان کل کشور، رحمانی فضلی، وزیر کشور، شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست در مجلس ارسال شده است.

 


تعداد بازدید :  477