شماره ۱۲۵۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

افشای سفر محرمانه
محمد بن سلمان به اسراییل
ایسنا| یک مسئول رژیم صهیونیستی از سفر محرمانه ولیعهد عربستان به اراضی اشغالی و دیدارش با مسئولان اسراییلی خبر داد. یک روزنامه‌نگار اسراییلی نیز این خبر را تأیید کرد. رادیوی رسمی رژیم صهیونیستی در هفتم سپتامبر اعلام کرد که یکی از شاهزادگان عربستان به صورت محرمانه به اراضی اشغالی سفری داشته و درباره پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری صلح منطقه‌ای با مسئولان برجسته اسراییل گفت‌وگو کرده است. در این راستا یک مسئول اسراییلی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد که این مسئول عربستانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده است. همچنین آریل کهانا، یک روزنامه‌نگار اسراییلی که در هفته‌نامه «ماکور ریشون» وابسته به تندروها فعالیت دارد، در سپتامبر با انتشار توییتی اعلام کرد که محمد بن سلمان به همراه هیأتی رسمی به اراضی اشغالی سفر و با مسئولان اسراییلی دیدار کرده است. ایوب قرا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی که یک عرب دروزی و از نمایندگان حزب لیکود عضو کنست (پارلمان اسراییل) است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد، تعداد زیادی از کشورهای عربی به نحوی با اسراییل ارتباط دارند، ازجمله مصر و اردن که توافقنامه‌های صلحی با اسراییل دارند و عربستان و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا و بخشی از عراق که نقطه مشترک همه آنها نگرانی از ایران است. این کشورها در حوزه‌های تکنولوژی، صنعت شیرین‌سازی آب دریا و کشاورزی با اسراییل ارتباطاتی دارند. قرا افزود: «اما ائتلاف میان عربستان و اسراییل به دلیل فرهنگ حساس منطقه خاورمیانه علنی نمی‌شود. مردم این کشورها از دیرباز با اسراییل مخالف بوده‌اند و به همین دلیل درباره این ارتباطات سخنی گفته نمی‌شود و اگر ارتباطی میان دو طرف وجود داشته باشد، به صورت علنی تأیید نمی‌شود.»

بیانیه سوریه درباره حمله رژیم صهیونیستی به این کشور
ایسنا|  ارتش اسراییل دیروز (شنبه) اعلام کرد که سه پایگاه توپخانه‌ای ارتش سوریه را هدف قرار داده است. فرماندهی ارتش سوریه دراین‌باره بیانیه صادر کرد. فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش اسراییل به مواضع ارتش سوریه در حومه قنیطره تجاوز کرد که خسارت مالی برجای گذاشت. فرماندهی ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد، دشمن اسراییلی به یکی از مواضع ما در حومه قنیطره حمله کرد که تلفات جانی در پی نداشت. این فرماندهی افزود، این حمله اسراییل بعد از آن بود که تروریست‌ها به دستور رژیم اشغالگر چندین خمپاره را به منطقه‌ای خالی در جولان شلیک کردند؛ منطقه‌ای خالی که در داخل اراضی اشغالی جولان به منظور دادن بهانه به دشمن برای انجام اقدامات خصمانه‌اش بر سر آن توافق شده است. پیشتر شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که این حمله پس از پرتاب 5خمپاره در جولان اشغالی صورت گرفت. مرکز رسانه ارتش اسراییل اعلام کرده بود که چند خمپاره از سمت اراضی سوریه به سمت جولان اشغالی شلیک شده که خساراتی به دنبال نداشته است.

تیلرسون:
تا وقتی ترامپ فکر کند مفیدم، می‌مانم
ایسنا|  رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با رد شایعات مربوط به احتمال کناره‌گیری‌اش از این سمت به وجود اختلاف میان خود و دونالد ترامپ اذعان کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژورنال اظهار کرد: «من وجود اختلافات در تفکرات خودمان را مشاهده می‌کنم. اکثر کارهایی که او انجام می‌دهد در چارچوب‌های زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد اما هر چیزی که من در زندگی خود صرف کردم و هرکاری که انجام دادم در چارچوب‌های زمانی ۱۰تا ۲۰ ساله اتفاق افتاده است. بنابراین من با فکر کردن به چنین دوره‌هایی راحت‌تر هستم.» تیلرسون در ادامه تأکید کرد: «من شخصی متعلق به خود هستم و یک شخص جدی هستم و اگر من خودم نباشم هیچ فایده‌ای برای رئیس‌جمهوری نخواهم داشت. اگر من تلاش کنم چیزی به غیراز این باشم برای او هیچ استفاده‌ای نخواهم داشت.» وی افزود: «پیشرفت تدریجی شما را به هدف نهایی می‌رساند و همان‌طور که گفتم این روند به ۸ تا ۱۰‌سال زمان نیاز دارد.» این درحالی است که چندی پیش مناقشه‌ای بر سر گزارش یک نشریه آمریکایی درمورد این‌که تیلرسون از لفظ «کودن» برای ترامپ استفاده کرده، به وجود آمد و اخیرا گزارش شد که روابط میان این دو نفر «بسیار شکننده» شده است. تیلرسون بعدا این گزارش را کاملا تکذیب نکرد اما در یک کنفرانس خبری گفت: «تعهد من به موفقیت رئیس‌جمهوری کشورمان به اندازه روز اول کاری‌ام قدرتمند است.» او در این مصاحبه رفتار مشابهی را نیز نشان داده و به وال‌استریت ژورنال درمورد شایعات مربوط به استعفایش گفت: «تا زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا فکر کند که من مفید هستم در این سمت باقی خواهم ماند.»


تعداد بازدید :  298