شماره ۱۲۵۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

معاون اسماعیل هنیه:
 سفرمان به ایران در پاسخ به خواست نتانیاهو برای قطع روابط با تهران بود
معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: حضور ما در تهران پاسخی به درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای قطع ارتباط با ایران است. به ‌گزارش ایسنا، صالح العارودی روز شنبه با علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار کرد. معاون هنیه در این دیدار با تأکید بر این‌که ایران پشتیبان اصلی ماست، تأکید کرد: خوشحالیم که در ایرانیم و با مقام‌های ایرانی دیدار داریم، چراکه حس می‌کنیم در ایران بین خانواده خود هستیم. وی ادامه داد: من سلام اسماعیل هنیه را به شما ابلاغ می‌کنم. او فعلا نمی‌تواند (به ایران) سفر کند ولی ان‌شاءالله به ایران سفر خواهد داشت.
العارودی با بیان این‌که «ایران همیشه تلاش دارد آنچه به نفع ملت فلسطین و قدس است را انجام دهد، چراکه ایران پشتیبان اصلی حماس است افزود: به هیچ‌وجه از دفاع مردم فلسطین دست برنداشته و هیچ مذاکره‌ای روی سلاح و راه مقاومت تأثیر نخواهد گذاشت. وی گفت: اسراییل، آمریکا و کشورهای غربی تمام تلاش خود را برای تسلط بر مقدسات اسلامی و قدس شریف می‌کنند. جنبش حماس با دو سیاست با این خدعه اسراییلی- آمریکایی که با توطئه منطقه‌ای انجام می‌شود، مقابله می‌کند. دو راه برای مقابله با آنها وجود دارد بخش اول مصالحه و وحدت داخلی و بخش دوم مقابله بااشغالگران است و امیدواریم هم‌پیمانان ما از وحدت داخلی و مقاومت حمایت کنند. بخش دوم مقاومت در برابر اشغالگرهاست. امیدواریم همه برادرهایمان در مقاومت برابر اشغالگران از ما حمایت کنند.

خرازی: نمی‌توانیم
به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: مشکلات اساسی آمریکایی‌ها با موجودیت جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش ایسنا، سیدکمال خرازی در حاشیه اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی درباره مطرح‌شدن توافق ثانویه گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی روز به روز درحال توسعه نفوذش است و در جهت استحکام نظام و قدرت دفاعی کشور  پیشرفت‌های قابل‌توجهی کرده است، بنا بر این با این موجودیت مشکل دارد. وی گفت: به‌طور طبیعی در میدان حضور واقعی ایران در منطقه نتوانستند جلوی نفوذ ایران را بگیرند و می‌خواهند به شیوه‌های دیگری متوسل شوند که از آن طریق پیشرفت جمهوری اسلامی را کنترل کنند.
خرازی افزود: وقتی که شما یک بار تجربه کردید و دیدید که چگونه زیر تعهدات‌شان می‌زنند، عقل ایجاب می‌کند که انسان دیگر در این میدان وارد نشود و بحث‌هایی که آنها می‌کنند، قابل‌توجه نیست و جمهوری اسلامی در برابر چنین فشارهایی تسلیم نخواهد شد و راه خودش را ادامه خواهد داد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر اینها (آمریکایی‌ها) برجام را به درستی اجرا می‌کردند و به تعهدات‌شان پایبند بودند، شرایط دیگری پیش می‌آمد اما با اتفاقات پیش آمده به‌طور طبیعی ما نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم.

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به منطقه برای گفت‌وگو درباره‌ ایران
وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است برای آنچه مقابله با تأمین مالی تروریسم خوانده می‌شود به خاورمیانه سفر کند. این سفر شامل گفت‌وگو درباره‌ ایران نیز خواهد بود. به گزارش ایسنا، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار است در سفری به خاورمیانه و برای آنچه مقابله با تأمین مالی تروریسم خوانده می‌شود با مقامات کشورهای منطقه دیدار کند. گفت‌وگو درباره نقش ایران در منطقه یکی از اهداف این سفر است. وزارت خزانه‌داری آمریکا روزجمعه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام برنامه‌های منوچین در این سفر تصریح کرد که وی در دیدار با مقامات کشورهای خاورمیانه درباره‌ استراتژی جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با آنچه واشنگتن نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه می‌خواند بحث و رایزنی کند.وزیر خزانه‌داری آمریکا در این سفر به عربستان، امارات متحده عربی، قطر و اراضی اشغالی فلسطین خواهد رفت.

ظریف به آفریقای جنوبی می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر محمدجواد ظریف به آفریقای جنوبی خبر داد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام این خبر افزود: دکتر ظریف به دعوت رسمی همتای خود در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.وی گفت که ظریف علاوه بر وزیر امور خارجه، با رئیس‌جمهوری و وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار می‌شود که طی آن چگونگی روند اجرای موافقت‌نامه‌های میان دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.


تعداد بازدید :  359