شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
روند اطلاع‌رسانی هنگام آتش‌سوزی برای تخلیه خانه‌ها در کالیفرنیا

برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های ویرانگر کالیفرنیا 5700 آتش‌نشان به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند. وسعت شعله‌های آتش تا جایی رسیده که دستور تخلیه مناطق مسکونی در چند شهر کالیفرنیا صادر شده است و بیش از ۱۹۰هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. اما در بهترین شرایط هم پیام تخلیه خانه‌ها به همه نمی‌رسد و همه نمی‌توانند به سرعت از خانه خود خارج شوند. شرایط بدتر هم می‌تواند باشد. دانیل برلانت، سخنگوی Cal Fire می‌گوید: «وقتی آتش‌سوزی شروع شد بیشتر مردم خواب بودند. این چالش بسیار بزرگی است. سرعت بالای باد را هم به آن اضافه کنید. سرعت گسترش آتش آن‌قدر بالا بود که تا زمان رسیدن آتش‌نشانان به کوچه موردنظر، خانه‌ها آتش گرفته بودند.»
میشل استاینرگ، مدیر بخش آتش‌سوزی‌های جنگلی در انجمن اطفای حریق ملی می‌گوید که دولت می‌تواند از چندین ابزار برای اطلاع‌رسانی در زمان تخلیه خانه‌ها استفاده کند. یکی از موثرترین روش‌ها، سیستم تماس تلفنی 911 معکوس است. در این روش به صورت اتوماتیک با تلفن خانه‌ها تماس گرفته می‌شود. در شرایط بحرانی، آتش‌نشانان به جای مهار آتش، خانه‌به‌خانه در می‌زنند تا به ساکنان برای ترک خانه اطلاع دهند.
حتی با این‌که ماموران محلی از این مراحل استفاده می‌کنند، به سختی می‌توان اطمینان پیدا کرد که همه از تخلیه خانه‌شان خبر داشته باشند. حتی وقتی که دستور تخلیه به گوش همه می‌رسد، اغلب مردم ترجیح می‌دهند خانه خود را ترک نکنند. استاینبرگ می‌گوید: «مشکل این است که مردم منتظر می‌مانند. آنها می‌خواهند منتظر بمانند تا ببینند چه می‌شود. دیر خانه‌هایشان را ترک می‌کنند... و دیگر آن‌قدر دیر می‌شود که آتش به در خانه‌هایشان یا به خیابان‌ها رسیده است. این زمان خطرناک‌ترین وقت برای ترک خانه است.»
در ناپا کانتی که دو نفر جان باخته‌اند از روش 911 معکوس استفاده شده. به ساکنان خانه‌ها اطلاع‌رسانی شد که خدمات تلفن همراه بر اثر آتش دچار اختلال شده است. همچنین به اهالی این منطقه پیامک‌های اخطار تخلیه خانه‌ها به‌وسیله سرویس پیامکی به نام «نیکسل» فرستاده شده است. تعداد افرادی که برای دریافت پیامک‌های اخطار ثبت‌نام کردند از ۲۸هزار نفر در روز یکشنبه به ۸۰‌هزار نفر در روز دوشنبه رسید. در سونوما کانتی علاوه بر استفاده از سیستم نیکسل، سیستم دیگری موسوم به SoCoAlert راه‌اندازی شد. 10‌هزار نفر از جمعیت نیم‌میلیونی ناپا کانتی ثبت‌نام کرده‌اند.
دولت محلی و Cal Fire هم با استفاده از رسانه‌های مجازی، ویدیوهای آتش‌سوزی‌ها را به اشتراک گذاشته و از طریق فیس‌بوک و دیگر شبکه‌ها لحظه‌به‌لحظه اخبار جدید درباره تخلیه خانه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کند. کلانتری مندوسینو کانتی هم به سوال‌های کاربران در توییتر پاسخ می‌دهد. اما برای ساکنان شمال کالیفرنیا، این سیستم‌های هشداردهنده کافی نبودند. خیلی‌ها در مصاحبه با USA Today‌ گفته‌اند که هیچ هشداری برای تخلیه خانه خود دریافت نکرده‌اند. آنها از طریق بوی دود، دیدن شعله‌های آتش یا حتی شنیدن صدای انفجار متوجه شده‌اند که باید خانه‌شان را ترک کنند. برلانت، سخنگوی Cal Fire پیشنهاد داده تا همه اپلیکیشن «آمادگی برای آتش‌سوزی‌های جنگلی» را دریافت کنند. این اپلیکیشن براساس موقعیت مکانی کاربر، هشدار می‌فرستد. به گفته استاینبرگ باید بدانیم که تخلیه خانه‌ها برای همه آسان نیست. او می‌گوید: «تخلیه با مشکلات بسیاری همراه است، یعنی دارید تصور می‌کنید که همه هوشیارند، توانایی دارند، صاحب خودرو هستند و راهی برای
 فرار دارند.»

 


تعداد بازدید :  290