شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در همايش «۶۰‌سال مددکاری اجتماعی ایران» خبر داد:
تدوين لایحه بیمه‌های اجتماعی در دولت

شهروند|  همايش «۶۰‌سال مددکاری اجتماعی ایران» ديروز با حضور رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، رئيس شوراي شهر تهران، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و كارشناسان اين حوزه برگزار شد؛ از تدوین لایحه بیمه‌های اجتماعی در دولت تا مداخلاتي كه مديريت شهري براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي انجام مي‌دهد، مواردي بود كه در اين همايش از آن صحبت شد. حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران به‌عنوان نخستين سخنران درباره سابقه مددكاري در ايران توضيحاتي داد: «با توجه به این‌که در ۶۰سالگی تأسیس انجمن مددکاری هستیم، این همایش را با رویکرد متفاوتی برگزار کردیم تا در آینده نیز حوزه مددکاری اجتماعی شاهد برنامه‌ها و رویکردهای نوین باشد. آن هم در شرايطي كه در زندگی امروزه و با آسیب‌های موجود، نیاز به مددکاری و مشاوره بیش از گذشته احساس می‌شود.» او به غيردولتي‌بودن انجمن مددكاري ايران اشاره كرد كه توان مالي زيادي ندارد: «با اين حال دستگاه‌ها حمایت‌های لازم را از ما و مددکارانمان انجام داده‌اند.» موسوی‌چلک يكي از اهداف اين همايش را مستندسازي ۶۰‌سال مددکاری اجتماعی و ترسیم چشم‌انداز این حوزه در سال‌های آینده اعلام كرد. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران به لایحه بیمه‌های اجتماعی كه در دولت دوازدهم تدوین شده است، اشاره كرد: «امیدواریم هرچه زودتر این لایحه به مجلس ارسال و زمینه تصویب آن فراهم شود و به توانمندسازی، اعتماد، نشاط، افزایش مشارکت‌های مردمی، عدالت و تاب‌آوری اجتماعی در بخش توسعه اجتماعی توجه شود.»
ورود مدیریت شهری به موضوع معتادان متجاهر اثربخشی نداشته است
رئیس شورای شهر تهران هم در اين نشست از ورود مدیریت شهری به موضوع معتادان متجاهر حرف زد که اثربخشی لازم را نداشته است: . محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی به تشكيل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی اشاره كرد: «کمک به ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و حمایت از راهکارهای پیشگیرانه از بروز آنها برای اقشار آسیب‌پذیر، حمایت از بسترسازی لازم جهت توسعه کارآفرینی در شهر تهران، حمایت از توسعه گردشگری شهری از دیگر برنامه‌های این طرح است. آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت و مسأله است و بهترین شیوه مواجه‌شدن با یک مسأله تلاش برای حل آن است، نه پاک‌کردن صورت‌مسأله. در این‌جا باید به یک مثلث در جهت مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اشاره کنیم. دولت یا حاکمیت مدیریت شهری و جامعه مدنی اضلاع سه‌گانه این مثلث هستند.» او در ادامه از جمعيت داوطلبی نام برد كه در قالب تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد بايد از آنها استفاده شود: «نیروهای داوطلب جامعه بار بزرگی از مددکاری اجتماعی را بر دوش دارند. بیشترین اثربخشی هم مربوط به بخش غیردولتی، نهادهای مردم‌نهاد و خیریه‌ای در حوزه مددکاری اجتماعی است.» ‌هاشمي ضلع سوم این مثلث را مدیریت شهری دانست كه وظایف آن در حوزه آسیب‌های اجتماعی بحث کارشناسی و گسترده‌ای دارد: «مهمترین نقش مدیریت شهری در مقابله با آسیب‌ها ارایه خدمات عمومی برای حفاظت از فضای شهری است. معتادان متجاهر یکی از معضلات برخی از مناطق تهران مانند پارک هرندی هستند، ورود مدیریت شهری به برخورد با این معتادان یا اقدامات پلیسی نه در حیطه وظایف شهرداری است و نه تاکنون اثربخشی داشته، از سوی دیگر، ارایه خدمات مددکاری اجتماعی به این گروه پرجمعیت نیز بسیار پرهزینه و کم‌بازده است. مدیریت شهری می‌تواند با ارایه خدمات گرمخانه‌ای این بخش را تا حدودی ساماندهی کرده و علاوه بر بهبود محیط شهری زمینه و زیرساخت ارایه خدمات مددکاری را فراهم کند اما نباید به‌گونه‌ای عمل شود که تصدیگری در مددکاری اجتماعی به حاکمیت و مدیریت شهری سپرده شود.»
رضا صالحی‌امیری معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران هم از تحت ‌پوشش قرارگرفتن بیش از ۱۴‌هزار مددجو در شهر تهران، مراقبت شبانه‌روزی از آنها و توانمند‌سازی آنان در ۱۰۶ مرکز کوثر خبر داد.


تعداد بازدید :  178