شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
بازگشت محمود گلابدره‌ای به دنیای ادبیات

شهروند| محمود گلابدره‌ای نویسنده‌ای که به دلیل سبک زندگی ویژه‌اش بسیار مورد توجه قشر کتابخوان قرار گرفته بود، پنج‌سال بعد از مرگ دوباره به فضای هنری- فرهنگی کشور بازگشته است. این اتفاق به دلیل انتشار رمان ‌دال رخ داد؛ اتفاقی که باعث می‌شود سرنوشت یکی دیگر از آثار محمود گلابدره‌ای مشخص شود.
علی خلیلی، وصی محمود گلابدره‌ای می‌گوید: رمان دال براساس زندگی مهاجران ایرانی بعد از انقلاب اسلامی در سوئد نوشته شده است. کتاب در رابطه با زندگی مهاجرانی است که با وقوع انقلاب اسلامی به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند و زندگی در آن کشورها را به زندگی در وطن‌شان ترجیح داده‌اند. در این کتاب گلابدره‌ای مهاجران را تا خانه‌شان تعقیب می‌کند و از زندگی و کار و رفتار آنها می‌گوید.
دال کتابی است که در دهه شصت مهرجویی فیلمنامه‌ای بر اساس آن نوشت. وصی گلابدره‌ای می‌گوید: زمانی که محمود در بیمارستان بود، فیلمی ساخته شد که مورد توجه قرار گرفت و شباهت‌های زیادی با دال داشت. قرار شد ملاقاتی با کارگردان فیلم داشته باشم که این ملاقات انجام نشد. حالا اگر قانعشان کنم که فیلم اقتباسی از دال است، می‌توانم حقوق کتاب را برگردانم.
او در بخش دیگری گفت: قرارداد دال قبل از فوت گلابدره‌ای با بنیاد شعر و ادبیات داستانی بسته شد. اما بعد از درگذشت محمود خلف وعده کردند و برای این‌که کتاب را چاپ نکنند از هرگونه تلاشی دریغ نکردند. سرانجام هم محمود مریض شد و درگذشت.
وصی محمود گلابدره‌ای از عموم مردم خواست که با خریدن این کتاب کمک کنند دیگر آثار گلابدره‌ای منتشر شود.


تعداد بازدید :  230