شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
جشنواره سینما حقیقت برندگانش را شناخت
اهدای جایزه به فیلمی که نیست!

شهروند| در یکی از عجیب‌ترین رخدادهای سینمایی این مرز و بوم، فیلمی که در جشنواره حضور نداشت جایزه بهترین فیلم یازدهمین جشنواره سینما حقیقت را گرفت.
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که بعد از این‌که نخستين نمایش فیلم بانو قدس ایران به دلایلی لغو شد، این فیلم به درخواست کارگردانش و «براساس ملاحظاتی» از جشنواره کنار کشید که این امر مورد پذیرش محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره نیز قرار گرفت؛ و او روز 21 آذر در مصاحبه‌ای صراحتا بیرون‌رفتن این فیلم از جشنواره سینما حقیقت را تأیید کرد اما در شرایطی که کسی منتظر شنیدن نام این فیلم در مراسم اختتامیه این جشنواره نبود، در اتفاقی سوال‌برانگیز جایزه ویژه هیأت داوری و جایزه بهترین فیلم جشنواره به این فیلم رسید تا به گفته ‌آی سینما «مشخص شود قانون و قاعده در مهمترین جشنواره سینمای مستند کشور جایی ندارد»!
مستند بانو قدس ایران به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی درباره همسر امام‌خمینی قرار بود فیلم افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت باشد اما در حالی‌ که مستند دیگری درباره فائزه ‌هاشمی به دستور رئیس سازمان سینمایی از جشنواره حذف شده بود، این فیلم هم به درخواست سازندگانش از جشنواره بیرون رفت.
گذشته از این‌که اعطای جایزه به فیلمی که دبیر جشنواره در چند گفت‌وگو انصرافش را از حضور در جشنواره تأیید کرده و پذیرفته است، جای دفاع دارد؛ اما این‌که مهمترین جایزه مهمترین جشنواره مستند کشور به عروج فیلم به‌ عنوان موسسه‌ای زیرمجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی تعلق بگیرد، نگران‌کننده است. در حقیقت جایزه در حالی به تهیه‌کننده دولتی می‌رسد که مستندسازان مستقل در سال‌های اخیر بشدت زیر فشار بوده و از این‌که مستندسازان ایران ناچارند به بودجه نهادهای دولتی تکیه کنند، احساس نگرانی دارند. در حقیقت با این جایزه به فیلمی که هم تهیه‌کننده دولتی دارد و هم این‌که سازنده آن برادر مرتضی رزاق کریمی قائم‌مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند است، جشنواره نشان می‌دهد که چندان باوری به وجود و حضور یک سینمای مستند مستقل ندارد. علاوه بر بانو قدس ایران باید گفت که در بخش مسابقه بین‌الملل جایزه ویژه هیأت داوران به لوتوس به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست؛ جایزه بهترین فیلم کوتاه به هیچکسستان به کارگردانی افسانه سالاری اصل؛ جایزه بهترین فیلم نیمه بلند به جنگل عشق از اسپانیا و جایزه بهترین فیلم بلند نیز به رضا فرهمند برای مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی تعلق گرفت.
در بخش شهید آوینی نیز فیلم‌های همشهری جنگ؛ زنانی با گوشواره‌های باروتی؛ دست‌های خالی؛ رزم آرا، یک دوسیه مسکوت و بانو قدس ایران جوایز گوناگون این بخش را به خود اختصاص دادند. همچنین در بخش نکوداشت مصطفی رزاق کریمی، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدمهدی حیدریان روی صحنه آمدند و از این هنرمند تجلیل کردند.
و اما جوایز مسابقه ملی که در این بخش جوایز بهترین پژوهش به سودابه مجاوری برای فیلم وه آنتیوک شاپور؛ بهترین نویسنده گفتار متن به میلاد محمدی برای فیلم عشق شمعدانی‌ها؛ صدا به کیومرث محمدچناری و حسن مهدی برای فیلم زنانی با گوشواره‌های باروتی؛ فیلمبرداری به علی شیلاندری برای فیلم دیدن و بودن؛ تدوین به حمید نجفی‌راد برای در جست‌وجوی فریده؛ موسیقی به افشین عزیزی برای در جست‌وجوی فریده؛ کارگردانی مستند فیلم کوتاه به فتح‌الله امیری و نیما عسگری برای فیلم محیط‌بان و پلنگ؛ کارگردانی مستند بلند به رضا فرهمند برای مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی؛ و جایزه ویژه هیأت داوران نیز به محمد کارت و علی همراز برای فیلم لاوراتور تعلق گرفت.


تعداد بازدید :  219