شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از آیین نامه جدید انضباطی فوتبال که قرار است فردا به تصویب برسد
از جریمه 100میلیونی تا محرومیت مادام‌العمر!
فدراسیون فوتبال با آیین‌نامه جدید درآمد قابل ‌توجهی از جرایم کسب می‌کند بازیکنان و مربیان ممکن است با محرومیت 2ساله و حتی مادام‌العمر مواجه شوند

شهروند|  آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال توسط کمیته حقوقی و تدوین مقررات نگارش شده و برای تصویب نهایی به مجمع عمومی ارسال شده تا اعضا در مجمع روز چهارشنبه مفاد آن را تصویب کنند و رسما این آیین‌نامه در فوتبال ایران اجرایی شود. مهمترین نکته درباره آیین‌نامه جدید، افزایش چشمگیر جرایم نقدی برای باشگاه و بازیکنان و مربیان است که زمینه‌ساز درآمدزایی قابل توجهی برای فدراسیون فوتبال هم می‌شود. همچنین جرایم و محرومیت‌ها از دوره‌های قبلی بسیار سنگین‌تر خواهد بود.
افزایش جریمه نقدی
 از 50 تا 100‌میلیون تومان
جریمه نقدی وجهی است که از سوی رکن قضائی به‌عنوان مجازات شخص متخلف براساس پول رسمی کشور تعیین می‌شود. براساس آیین‌نامه جدید انضباطی در مورد باشگاه‌ها و اشخاص حقوقی میزان این جرایم نباید از 100‌میلیون ریال کمتر یا بیش از یک‌میلیارد ریال باشد. در مورد اشخاص حقیقی چون بازیکنان، مربیان و مدیران و عوامل تیم‌ها میزان جرایم نباید کمتر از 50‌میلیون ریال و بیشتر از 500‌میلیون ریال باشد. در آیین‌نامه جدید، افراد مجبور هستند بلافاصله بعد از صدور حکم نهایی جریمه نقدی خود را پرداخت کنند، در غیر این صورت از حضور آنها در مسابقات جلوگیری خواهد شد.
6 جلسه محرومیت برای پرتاب آب‌دهان
از دیگر نکات جالب آیین‌نامه جدید این است که اشخاص دریافت‌کننده کارت قرمز‌، علاوه بر یک جلسه محرومیت که به‌ صورت خودبه‌خود متحمل آن می‌شوند، به این ترتیب مجازات خواهند شد؛ یک جلسه محرومیت به‌ دلیل ممانعت از فرصت مسلم گلزنی حریف. حداقل یک جلسه محرومیت به‌ خاطر خطای شدید روی حریف در جریان بازی. حداقل یک جلسه محرومیت به دلیل رفتار غیرورزشی در قبال بازیکن حریف یا شخصی به غیر از مقامات رسمی مسابقه. حداقل دو جلسه محرومیت به دلیل حمله به حریف یا هر شخصی به ‌غیر از مقامات رسمی مسابقه. حداقل 6 جلسه محرومیت به دلیل انداختن آب‌دهان روی حریف یا هر شخصی به غیر از مقامات رسمی مسابقه.
حفظ حریم داوران با جریمه‌های سنگین
شخص دریافت‌کننده کارت قرمز علاوه بر یک جلسه محرومیت که به صورت خود‌به‌خود متحمل آن می‌شود، مجموعا به این ترتیب باز هم می‌تواند مجازات شود: حداقل چهار جلسه محرومیت به ‌دلیل رفتار غیرورزشی در قبال مقامات رسمی مسابقه. حداقل 6ماه محرومیت به ‌دلیل حمله به مقامات رسمی مسابقه. حداقل 12ماه محرومیت به دلیل انداختن آب‌دهان روی مقامات رسمی مسابقه.
سختگیری برای نزاع جمعی
هر شخصی که در نزاع جمعی حضور یا مداخله داشته باشد، حداقل به 6 جلسه محرومیت از حصور در مسابقات و حداقل 50‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. باشگاه‌ها و باشگاه‌هایی که اشخاص حقیقی منسوب به آنها در نزاع به هر نحو مداخله داشته و محکوم شوند، حداقل به پرداخت مبلغ 300‌میلیون ریال محکوم خواهند شد. اشخاصی که صرفا برای ممانعت از نزاع و جداسازی افراد دیگر مداخله کنند، مجازات نمی‌شوند. صرف‌نظر از این استثنا، البته هر شخصی که در جریان نزاع عمدا وارد زمین مسابقه شود، اعم از آن‌که در نزاع مقصر باشد یا نباشد، حداقل به دو جلسه محرومیت و پرداخت حداقل 50‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.
تحریک به نفرت و خشونت
هر بازیکن یا مقام رسمی که علنا دیگران را به خشونت تحریک کند، حداقل 12ماه از حضور در مسابقه محروم می‌شود و به‌علاوه میزان 200‌میلیون ریال جریمه می‌شود. درصورت ارتکاب چنین تخلفی از سوی باشگاه،‌ باشگاه مذکور به پرداخت حداقل 500‌میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌شود. درصورت ارتکاب تخلف مذکور توسط سایر منسوبین به باشگاه ازجمله هواداران،‌ چنانچه اشخاص قابل‌ شناسایی باشند، به مدت 6ماه از ورود به استادیوم‌های فوتبال محروم می‌شوند و درصورت عدم ‌امکان شناسایی دقیق ایشان،‌ باشگاهی که متخلف منسوب به آن است، علاوه بر پرداخت 300‌میلیون ریال جریمه نقدی به برگزاری حداقل یک جلسه مسابقه بدون حضور تماشاگران یا محرومیت از انجام مسابقه در استادیوم خاص یا برگزاری مسابقه در زمین بی‌طرف محکوم می‌شود. ارتکاب تخلف فوق در رسانه‌های گروهی یا اطراف استادیوم یا در روز برگزاری مسابقه هم از موجبات تشدید مجازات خواهد بود. هرکسی مبادرت به تحریک جمعیت در جریان بازی کند، حداقل دوجلسه محروم و حداقل 100‌میلیون ریال جریمه نقدی خواهد شد.
محرومیت سنگین برای شعارهای نژادپرستی و قومیتی
هرشخص حقیقی و حقوقی و حتی تماشاگران منتسب به یک تیم،‌ اگر شخص یا گروهی را از طریق الفاظ تحقیرآمیز یا به دلیل رنگ پوست، ‌نژاد، زبان یا قومیت، ‌مذهب و مواردی از قبیل این، مورد خدشه و تعرض قرار دهد، شامل محرومیتی براساس قوانین می‌شود که حداقل 5 جلسه با جریمه مالی 300‌میلیون ریالی خواهد شد. درصورت تکرار این شعارها و اقدامات، شدت مجازات‌ها بیشتر خواهد شد. اگر هم به چنین دلایلی بازی توسط داور نیمه‌تمام بماند‌، تیمی که تخلف مورد اشاره از سوی او صورت گرفته باشد،‌ سه بر صفر بازنده اعلام خواهد شد. همچنین اگر دو یا چند نفر از اعضای یک تیم اعم از بازیکنان یا مقامات رسمی مرتکب تخلف فوق شوند، در مرتبه اول 3 امتیاز و در مرتبه دوم 6 امتیاز از مجموع امتیازات باشگاه در لیگ کسر خواهد شد و در‌صورت تکرار تیم به دسته پایین‌تر، سقوط خواهد کرد.
سنگین‌ترین محرومیت‌های ممکن
دخالت مستقیم یا غیرمستقیم در شرط‌بندی مسابقات فوتبال داخلی یا مسابقاتی که یک طرف آن باشگاه‌های فوتبال ایرانی یا تیم‌ملی فوتبال ایران است،‌ توسط اشخاص مشمول این آیین‌نامه تخلف محسوب می‌شود‌ و مرتکبین حداقل به 100‌میلیون ریال جریمه نقدی و حداقل 3‌ماه محرومیت از هرگونه فعالیت در فوتبال مواجه می‌شوند. اگر شخصی در هر جایگاه و مقامی که می‌خواهد باشد، مرتکب اعمال منافی عفت شود و ارتکاب جرم در محاکم صالح دادگستری به موجب حکم قطعی اثبات گردد،‌ صرف‌نظر از مجازات قانونی تعیین‌شده در محاکم قضائی رسمی،‌ به مدت 24ماه از هرگونه فعالیت مربوط با فوتبال محروم می‌شود و اگر سن متخلف کمتر از 18‌سال باشد، شخص برای همیشه از فعالیت رسمی و غیررسمی در فوتبال محروم خواهد شد. همچنین در این آیین‌نامه، استعمال دخانیات توسط کلیه مقامات و افراد مرتبط با یک مسابقه در نقاط مختلف ورزشگاه ممنوع است. درصورت مشاهده برای بار اول حداقل 550‌میلیون ریال جریمه نقدی باید پرداخت شود. همچنین اگر یک بازیکن توسط کادرفنی تیم‌های ملی به تمرینات و مسابقات رسمی و دوستانه دعوت شود و از حضور به هر دلیلی امتناع کند،‌ دفعه اول با 3 جلسه محرومیت و 50‌میلیون ریال جریمه مواجه می‌شود. اگر باشگاه جلوی حضور بازیکنی در تیم‌ملی را بگیرد، در مرحله اول 200‌میلیون ریال جریمه می‌شود و برای دفعات بعد محرومیت‌های سنگینی متوجه باشگاه خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  324