شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
بخشیدن 4‌میلیارد جریمه با رایزنی سیاسی- ورزشی
آیا پرسپولیس در پرونده ریزه‌اسپور برنده شد؟
سرخپوشان با وجود بخشش جریمه، همچنان از 2 پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم هستند

شهروند|  اشتباه بزرگی که مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس حدود یک‌سال‌ونیم پیش مرتکب شدند، دردسرهای زیادی را برای سرخ‌های پایتخت به وجود آورد که بالاخره با امضای تفاهمنامه بین باشگاه پرسپولیس و ریزه‌اسپور بحران این موضوع برای قرمزها تا حدودی حل‌وفصل شده است. درحالی‌ که محرومیت طارمی رو‌به ‌پایان است، سرپرست جدید باشگاه با باشگاه ترکیه‌ای توافق کرد تا بلکه جریمه سنگین میلیاردی از سر باشگاه باز شود.
تفاهمی یک‌طرفه به سود پرسپولیس
پرسپولیسی‌ها با این‌که در جدول رده‌بندی شرایط بسیار خوبی دارند اما باشگاه وضع مناسبی ندارد. حمیدرضا گرشاسبی که با پایان دوران طاهری، سرپرست موقت پرسپولیس شده، برای این‌که نظر وزیر ورزش را برای مدیرعاملی خود جلب کند، پای مذاکره با ترکیه‌ای‌ها نشست. طبق آنچه در روزهای اخیر منتشر شده، رئیس‌جمهوری ترکیه در ماجرای شکایت ریزه‌اسپور از پرسپولیس به سود قرمزپوشان میانجیگری کرده است. ظاهرا مسئولان باشگاه پرسپولیس به دنبال این بوده‌اند تا با ارتباطات سیاسی و همزمان با حضور تیم سیاسی ایران در ترکیه این مشکل را حل کنند و همین باعث شد پرسپولیسی‌ها بتوانند تفاهمی در 6 بند با عنوان خواهرخواندگی بین پرسپولیس و ریزه‌اسپور منعقد کرده تا از شر جریمه سنگین فیفا راحت شوند. سرپرست پرسپولیس در نشستی به توضیح بندهای این تفاهمنامه پرداخت و مدعی شد که باشگاه ریزه‌اسپور شکایت خود از پرسپولیس و طارمی را پس خواهد گرفت و پرسپولیس هم به منظور جبران بخشی از هزینه‌های دادگاه، مبلغ 50‌هزار یورو را ظرف یک‌ماه به ریزه‌اسپور پرداخت می‌کند. مهمترین موضوع مورد بحث بین باشگاه ایرانی و ترکیه‌ای غرامت سنگینی است که پرسپولیس باید به ریزه‌اسپور پرداخت کند. براساس این تفاهمنامه، ریزه‌اسپور هیچ‌گونه ادعایی مبنی بر غرامت 789‌هزار و 500 یورویی از باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی ندارد و رضایت بی‌قید و شرط خود را اعلام می‌کند. در ادامه این تفاهمنامه، ذکر شده که دو باشگاه به صورت کامل با هم صلح کرده و هیچ‌گونه اختلافی ندارند. به همین دلیل هیچ‌کدام حق شکایت دوباره به دادگاه حکمیت ورزش C.A.S و فیفا را ندارند. آنچه درباره این تفاهمنامه بسیار عجیب به نظر می‌رسد، این است که اغلب بندهای آن به سود پرسپولیس است و قرمزها با رهایی از پرداخت جریمه‌ای حدود 800‌هزار یورویی، فقط 50‌هزار یورو به باشگاه ترکیه‌ای پرداخت خواهند کرد.
طارمی، برنده اصلی
یکی دیگر از نکات عجیب درباره توافق پرسپولیس با ریزه‌اسپور این است که گرشاسبی مدعی شده ریزه‌اسپوری‌ها به جای دریافت غرامت سنگین از پرسپولیس، پیشنهاد حضور علیپور یا طارمی را در این تیم داده‌اند که سرپرست قرمزها گفته؛ با این موضوع هم مخالفت کرده است. در واقع باشگاه ترکیه‌ای در این میان نه به پولی که طبق رأی فیفا باید از پرسپولیس می‌گرفته رسیده، نه توانسته در ازای آن از قرمزها بازیکن بگیرد. البته به نظر می‌رسد برنده اصلی این تفاهمنامه طارمی باشد که می‌بایست بخش اعظمی از این جریمه را پرداخت می‌کرد اما حالا می‌تواند با آرامش به میادین برگردد.
پنجره نقل و انتقالات باز نمی‌شود
البته در این پرونده نمی‌توان پرسپولیس را پیروز واقعی دانست. سرپرست باشگاه پرسپولیس با این تفکر که توافق با ریزه‌اسپور پنجره پرسپولیس در نقل‌وانتقالات را باز می‌کند، گفته؛ این موضوع را پیگیری می‌کند اما حقیقت این است که چنین اتفاقی انتظار قرمزها را نمی‌کشد. همان‌طور که استقلال هم‌ سال گذشته بدهی خود را پرداخت کرد اما نتوانست در نقل‌وانتقالات فعالیتی داشته باشد، این اتفاق برای پرسپولیس هم تکرار خواهد شد.
بحران 5/2میلیاردی گولچ
یکی از مهمترین بدهی‌های پرسپولیس درحال حاضر بدهی این باشگاه به آنتونی گولچ است. مدافع سابق سرخپوشان شکایتی را از باشگاه پرسپولیس انجام داده که هر روز جریمه‌ای به آن اضافه شده و گرشاسبی مدعی است؛ طبق توافقات جدید بین ۲ باشگاه قرار است پرسپولیس به باشگاه شریف مولداوی ۱۱۵‌هزار دلار پرداخت کند تا به نوعی تخفیف ۶۵‌هزار دلاری گرفته باشد، اما این تمام ماجرا نیست و به جز ۱۱۵‌هزار دلاری که نزدیک به ۵۰۰‌میلیون تومان برای پرسپولیس آب می‌خورد، این باشگاه به پرداخت ۳۲۳‌هزار یورو طلب گولچ محکوم شده است. این مبلغ به اضافه ۴۶‌هزار یورو که پرسپولیس بابت اعتراض به دادگاه CAS پرداخت کرده و ۳۶‌هزار یورو که در ابتدا به این بازیکن پرداخت شده، نشان می‌دهد که پرسپولیس مجبور است برای گولچ که یک‌دقیقه هم بازی نکرده، باید ۲.۵‌میلیارد تومان پرداخت کند.

 


تعداد بازدید :  270