شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

اردوغان: سفارت ترکیه را
در قدس شرقی باز می‌کنیم
ایسنا| رئیس‌جمهوری ترکیه همزمان با افزایش انتقادات خود از تصمیم همتای آمریکایی‌اش در خصوص به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد که ترکیه به‌زودی سفارت خود را در قدس شرقی باز می‌کند. رجب طیب اردوغان گفت: «از آنجا که قدس تحت‌ اشغال است ما نمی‌توانیم در آن‌جا سفارتی باز کنیم اما به لطف خداوند آن روزها نزدیک است و ما قادر خواهیم بود در آینده‌ای نزدیک به‌ طور رسمی سفارت خود را در قدس شرقی باز کنیم.» ترکیه در حال حاضر در قدس یک کنسولگری دارد. آنکارا روابط دیپلماتیک کامل خود با اسراییل را حفظ کرده و همانند دیگر کشورها سفارتش در تل‌آویو قرار دارد. اردوغان ضمن محکوم‌کردن تصمیم دونالد ترامپ افزود: «یهودیان حق ندارند قدس را که پایتخت تمامی مسلمانان است به خود اختصاص دهند. لطفا هر جا هستید بمانید و از انجام هرگونه عملیات صهیونیستی اجتناب کنید. اگر شما برای انجام چنین عملیاتی تلاش کنید آن وقت باید بهای سنگینی را بپردازید.»

الجبیر: ریاض نقشه راهی برای عادی‌سازی روابط با اسراییل دارد
ایسنا| وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که ریاض نقشه راهی با عنوان «طرح صلح عربی» برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد. عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه اخیرش با شبکه «فرانس۲۴» مدعی شد: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال معامله‌ای برای برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و اسرايیلی‌هاست.» وی ضمن تکذیب اخبار مربوط به فشار عربستان بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جهت توافق با طرح واشنگتن یا استعفا گفت: «موضع ما درباره قدس همواره واضح بوده است. ما به راهکار تشکیل دو کشور براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح صلح عربی ایمان داریم و با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۶۷ به پایتختی قدس شرقی موافقیم. این موضع ماست و همواره ثابت خواهد بود. الجبیر تأکید کرد: «ریاض نقشه راهی با عنوان طرح صلح عربی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو دارد.» همواره اخبار زیادی درباره رفتن مسئولان عربستانی به اراضی اشغالی و دیدارشان با مسئولان اسراییلی و تلاش ریاض برای عادی‌سازی روابط با اسراییل وجود داشته است.

تظاهرات در سلیمانیه عراق
و درخواست برای برکناری
 دولت اقلیم کردستان
ایسنا|  صدها تن از ساکنان استان سلیمانیه با برگزاری تظاهرات در اعتراض به اوضاع معیشتی، خواهان سرنگونی دولت اقلیم کردستان شدند. صدها تن از ساکنان استان سليمانیه صبح دیروز (دوشنبه) در اعتراض به اوضاع معیشتی و عدم پرداخت حقوق‌ها در مناطق مختلف تظاهرات کردند. برخی از آنها نیز مسیر اصلی بین استان‌های اربیل و کرکوک را بستند. تظاهرکنندگان خواهان سرنگونی دولت اقلیم کردستان شده و از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و پارلمان خواستند برای حل این اوضاع وارد مداخله شوند.

پلیس لبنان از دستگیری
قاتل دیپلمات انگلیسی خبر داد
ایسنا| یک مقام پلیس لبنان اعلام کرد كه مقام‌های این کشور مردی را که متهم به قتل دیپلمات زن انگلیسی در لبنان است، دستگیر کردند و او به این قتل اعتراف کرده است. این مقام لبنانی که نامش را فاش نکرده گفته که این متهم به کشتن ربکا دایکس، دیپلمات زن انگلیسی که برای سفارت کشورش در لبنان کار می‌کرد و جسدش اوایل روز شنبه یافت شد، اعتراف کرده است. به گفته این مقام این قتل یک «عمل مجرمانه» بوده و انگیزه سیاسی نداشته است.جسد ربکا دایکس روز شنبه در حالی ‌که بر اثر خفگی جانش را از دست داده بود در کنار جاده‌ای در شرق شهر بیروت، پایتخت لبنان یافت شد. مقام‌های لبنان اعلام کردند که در حال تحقیق هستند که ببینند آیا او هدف تجاوز جنسی قرار گرفته است یا خیر. در عین حال وزارت خارجه انگلیس مرگ این کارمند سفارت خود را که برای وزارت توسعه بین‌المللی دولت این کشور کار می‌کرد، تأیید کرد.

شهادت ۸ فلسطینی
 و زخمی‌شدن صدها تن دیگر
طی ۱۰روز گذشته در غزه
ایسنا|  از آغاز موج اخیر درگیری‌ها میان شهروندان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در مرحله پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس ۸ فلسطینی در نوار غزه شهید و ۵۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. هلال‌احمر فلسطین نیز در گزارشی شمار زخمی‌های این درگیری‌ها را ۳۴۳۱ تن از سراسر فلسطین اعلام کرد. «اشرف قدرت» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه با محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان و حتی تیم‌های امدادونجات و اورژانس، از شهادت ۸ فلسطینی و زخمی شدن ۵۴۰تن دیگر از آغاز موج اخیر درگیری‌ها تاکنون خبر داد.


تعداد بازدید :  320