شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه:
اموالی که در کانادا
حکم به مصادره‌شان داده شده دیپلماتیک نبودند
مدیرکل آمریکای وزارت خارجه با بیان این‌که
 تا کنون پنج دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا برگزار شده است، اظهار کرد: بعد از تعطیلات ‌سال نو میلادی دور جدیدی از مذاکرات کارشناسی بین ایران و کانادا برگزار می‌شود. به‌ گزارش ایسنا، محمد کشاورززاده صبح روز دوشنبه در حاشیه نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنج دور مذاکرات در سطح کارشناسی بین ایران و کانادا اظهار کرد: دو دوره آن در تهران بوده و بقیه آن در خارج از ایران برگزار شده است.
وی با بیان این‌که در آخرین دور مذاکرات بین ایران و کانادا، مدیرکل خاورمیانه این کشور به تهران سفر کرده بود و مذاکراتی بین بنده و ایشان انجام شد، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بعد از تعطیلات‌ سال نو هیأت ایرانی برای ادامه مذاکرات با مقامات کانادا راهی این کشور می‌شود. این مقام وزارت خارجه با اشاره به ابراز تمایل مقامات کانادایی جهت برقراری ارتباط مجدد با ایران بعد از قطع روابط ایجاد‌شده بین دو کشور، خاطرنشان کرد: ما نیز علاقه‌مند هستیم که این روابط بار دیگر برقرار شود. یک‌سری مسائل فنی در این زمینه وجود دارد که طرف کانادایی باید آن را حل کند. کشاورززاده با بیان این‌که تعداد زیادی از ایرانیان در کانادا زندگی می‌کنند و ما تلاش داریم بخش کنسولی‌مان را در این کشور فعال کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایرانیانی که در کانادا هستند، مجبور هستند برای پیگیری مسائل کنسولی خود به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مراجعه کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضع اموال بلوکه‌شده ایران در کانادا و آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایران در این ارتباط، گفت: ما به حکم صادره اعتراض کردیم و تیمی از وکلا در حال پیگیری این اعتراض هستند. کشاورززاده افزود: همان‌طور که می‌دانید‌ سال 2012 دولت کانادا مصونیت ما را لغو کرد. ما نیز عمل متقابل انجام دادیم و این مصونیت را لغو کردیم ولی اموال دیپلماتیک ما دارای مصونیت هستند و اموالی که حکم به مصادره آنها داده شده است، اموال دیپلماتیک نبودند. حکم دادگاه صادر شده ولی اموال مصادره نشده و وکلای ما در حال کار‌کردن روی این موضوع هستند.

ظریف و لاوروف
بر پایبندی به برجام تأکید کردند
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر پایبندی به برجام تأکید کردند. به‌گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و بر ادامه پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) تأکید کردند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، دو طرف همچنین پایبندی تهران به تعهداتش در برجام را بار دیگر مورد تأیید قرار دادند.

در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه ترکیه اعلام شد
نشست سه‌جانبه
وزیران خارجه ایران، جمهوري آذربایجان و ترکیه چهارشنبه در باکو
وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: نشست آتی ‌سه‌‌جانبه میان وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوري آذربایجان 20دسامبر (29 آذرماه) برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پنجمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوري آذربایجان روز چهارشنبه 20دسامبر در باکو برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ترکیه، وزیران این سه کشور قرار است دیدگاه‌های خود را درباره چشم‌انداز تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بازبینی تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های قبلی تبادل کنند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: سازوکار نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ترکیه، جمهوري آذربایجان و ایران امکان تبادل‌نظر درباره مسائل منطقه‌ای در چارچوب سه‌جانبه را فراهم و به تقویت همکاری‌ها بر مبنای منافع مشترک و استحکام ثبات، امنیت و رفاه منطقه کمک می‌کند.

پسر عبدالله صالح پیشنهاد
 یک کشور عربی برای عملیات
علیه ایران را رد کرد
احمدعلی عبدالله‌صالح، پسر علی عبدالله‌صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن تمام پیشنهادهای یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس را رد کرده است. به گزارش ایسنا، یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس به احمد علی عبدالله‌صالح، فرزند رئیس‌جمهوری پیشین یمن پیشنهاد کرده بود که تا رهبری سیاسی و نظامی را در مرحله آینده برعهده بگیرد اما وی این پیشنهاد را رد کرده است. براساس این گزارش، این کشور عربی به پسر علی عبدالله صالح پیشنهاد کرده بود تا حزب کنگره ملی را بسیج کند، یک شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کند و به منظور انجام عملیات علیه انصارالله و پایان دادن به آنچه «حضور ایران در یمن» می‌خواند از او حمایت مالی ‌شود.


تعداد بازدید :  346