شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
براساس اعلام وزارت بهداشت، تصادفات ترافیکی هر ساعت 88 نفر را مصدوم می‌کند و هر روز جان 43 نفر را می‌گیرد
مرگ 210‌هزار ایرانی در تصادفات 10‌سال گذشته

 شهروند| براساس اعلام وزارت بهداشت، در هر ساعت 88 نفر در حوادث ترافیکی مصدوم می‌شوند و هر روز، 43 ایرانی به دلیل همین حوادث جانشان را از دست می‌دهند. آمار سالانه هم نشان می‌دهد که هر‌سال حدود 15‌هزار نفر در جاده‌ها کشته و حدود 87‌هزار نفر روانه بیمارستان می‌شوند. حالا بنا بر آنچه ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، در 10‌سال گذشته، 210‌هزار ایرانی قربانی تصادفات ترافیکی شده‌اند.
حریرچی دیروز در نشست خبری هفتگی‌اش، درگذشت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر اثر تصادف را بهانه‌ای برای اعلام آمار قربانیان این حوادث کرد و در ادامه به اجباری بودن پوشش بیمه سلامت پرداخت؛ موضوعی که در هفته‌های گذشته، با حاشیه‌های فراوان همراه بود، چرا که براساس مصوبه‌ای جدید، پوشش بیمه سلامت با محدودیت‌های فراوانی مواجه شده است. با این‌حال، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه، برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط مشخص‌شده براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران برسد. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به‌صورت بیمه حقی همگانی است. طبق اعلام وزیر رفاه درحال‌حاضر ۷‌میلیون ایرانی فاقد بیمه سلامت هستند.» فهرست رسمی دارویی کشور که هر سه ماه یک بار باید تدوین و منتشر شود هم موضوع دیگری بود که حریرچی به آن اشاره و تأکید کرد: «تجویز دارو خارج از این فهرست، تخلف است.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، درحال حاضر بیش از ۹۸.۵‌درصد از کسانی که بستری برای آنها تجویز می‌شود آن را اجرا می‌کنند و بستری می‌شوند. در بسیاری از کشورها این رقم حدود ۵۰ تا ۶۰‌درصد است. این آمار به موضوعات فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد و ربطی به اقتصاد ندارد. یعنی مردم در کشور ما بستری می‌شوند حتی اگر دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند. به همین دلیل باید سیاست‌ها را بر این اساس تدوین کرد.
صحبت‌های رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر پرداخت ۳۰‌درصد مطالبات شرکت‌های دارویی، موضوع سوال یکی از خبرنگاران از حریرچی بود. او در پاسخ گفت: «به‌تازگی ۶۰۰‌میلیارد تومان به‌صورت مستقیم از طریق بیمه سلامت و تهاترهایی که انجام شده به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است، همچنین با توجه به گشایش نسبی در اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی قسمتی از بدهی‌های دارویی از طریق آنها به شرکت‌های پخش داده شده است.» تشریح وضع جسمانی‌ هانیه، دختر 13ساله کرمانشاهی که در زلزله اخیر دچار آسیب نخاعی شده است، بخش دیگری از نشست خبری حریرچی را به خود اختصاص داد: «‌هانیه ساعت ۸ صبح بعد از وقوع زلزله تحت عمل جراحی قرار گرفت. او شکستگی دنده داشت و لوله تنفسی در قفسه سینه او کار گذاشته شد. از همان روز اول تشک مواج و ویلچر برایش در نظر گرفته شد و با توجه به اقدامات فیزیوتراپی انجام‌شده، بهبود نسبی پیدا کرد اما همچنان کمی بی‌حسی در انگشتان او وجود دارد.» او به وضع مادر ‌هانیه هم اشاره کرد: «مادر ‌هانیه نیز دچار سوختگی شده و پایش آسیب دیده، اما درحال حاضر بهبود یافته است و شاید تا الان مرخص شده باشد. برادر او نیز ۲۵آذرماه از بیمارستان بعثت همدان مرخص شد. خواهر دیگر ‌هانیه سالم است و توسط پدر نگهداری می‌شود. مهمترین مشکل این خانواده این بود که در بیمارستان‌های مختلفی توزیع شده بودند و پدر خانواده تمایل داشت درمان آنها در کرمانشاه ادامه پیدا کند.» همین توضیحات سبب شد تا حریرچی تأکید کند که درمان تمام زلزله‌زدگان کرمانشاه صددرصد رایگان است. به‌گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت بهداشت درباره بودجه ‌سال ۹۷ این وزارتخانه هم توضیح‌هایی داد: «از کل بودجه ‌سال آینده کشور که در لایحه تحویل داده شده و به مجلس آمده است ۶.۴‌درصد مربوط به وزارت بهداشت است که بودجه سازمان بیمه سلامت و منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز با آن در نظر گرفته شده است. از میان سطرهای بودجه‌ای وزارت بهداشت بخش عمده‌ای از هزینه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد که معادل ۱۷‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان است، همچنین بیش از ۹۰‌درصد هزینه‌های در نظر گرفته شده برای ستاد وزارت بهداشت به صورت غیرمستقیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود.» کاهش بودجه طرح پزشک خانواده در این لایحه هم سوال دیگر خبرنگاران بود: «‌سال ۹۴ و ۹۵ برای پزشک خانواده ۲۰۲۷‌میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد، اما در آن سال‌ها به‌صورت کامل اختصاص پیدا نکرد. در لایحه بودجه ‌سال ۹۷ این رقم ۱۰۱۹‌میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کرده است. بودجه مربوط به کاهش نرخ داروهای ساخته‌شده، واکسن، شیرخشک و... ۱۶۰۰‌میلیارد تومان باقی مانده است، همچنین بودجه مربوط به کمک به سیاست‌های جمعیتی همان رقم ‌سال گذشته یعنی ۶۰۰‌میلیارد تومان تعیین شده است. با توجه به این ارقام ما در ردیف‌های ستادی خود یک‌درصد رشد بودجه‌ای داشته‌ایم.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، میزان بودجه تعیین‌شده برای تملک و دارایی این وزارتخانه با ۴۲‌درصد کاهش به ۴۱۵‌میلیارد تومان رسیده است.


تعداد بازدید :  163