شماره ۱۲۹۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر
صفحه را ببند
میز سیاست

دبیرکل نهضت آزادی: تضعیف دولت
منتخب به سود محافظه‌کاران تمام می‌شود
برنا نوشت: دبیرکل نهضت آزادی ایران معتقد است كه نقد عملکرد دولت روحانی باید در چارچوب تحلیل واقع‌بینانه صورت گیرد؛ چراکه تضعیف نهاد منتخب و متأثر از آرای مردم به سود محافظه‌کاران تمام می‌شود.
محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی با بیان این‌که «دولت روحانی امروز با چالش‌های جدی روبه‌رو است و به همین دلیل نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند» گفت: باید نقد عملکرد دولت در چارچوب تحلیل واقع‌بینانه و با درایت صورت گیرد تا نقادان به سرنوشت چپ‌روی‌ها و مطرح‌ساختن برخی مطالبات زودهنگام دانشجویان دفتر تحکیم وحدت در دوران دولت اصلاحات آقای خاتمی دچار نشوند که عملا آب به آسیاب محافظه‌کاران ریخت و موجب پشیمانی خود آنان در دوره دولت آقای احمدی‌نژاد شد.او افزود: نقد و یادآوری خطاهای راهبردی امری ضروری و جدی است؛ اما باید بنا بر شاخص‌های انصاف و واقع‌بینی مراقب بود که مبادا عرصه نقد و ارزیابی به ورطه تخریب بدل شود. فضای سیاسی ایران دو قطبی آشکار است که تخریب و تضعیف نهادهای منتخب و متأثر از آرای مردم، در عمل به سود جریان مقابل تمام می‌شود که خواهان تمرکز و عدم‌ پاسخگویی قدرت سیاسی است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نقد دولت به «واقع‌بینی» تأکید و خاطرنشان کرد: باید از خود این پرسش را مطرح کنیم که اگر آقای روحانی رئیس‌جمهوری نمی‌شد، چه کسی جای او می‌نشست؟ آیا آقای رئیسی می‌توانست پاسخگوی مشکلات امروز مردم و کشور باشد؟ از این رو، براساس چشم‌انداز واقعیت‌های مطرح و در چارچوب نگرش و اندیشه اصلاح‌طلبی و با آگاهی، در آن شرایط به آقای روحانی رأی دادیم و اعتقاد داریم بهترین انتخاب ممکن را در راستای منافع ملی داشتیم.
تلاش احمدی‌نژادی‌ها برای ممانعت از
کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰
نامه‌نیوز نوشت: در کنار تمام دیدگاه‌هاي دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به حضور علی لاریجانی در انتخابات‌ سال 1400، نگاه سومی نیز نسبت حضور علی لاریجانی وجود دارد، دریچه‌ای که در میان جار و جنجال‌های سیاسی احمدی‌نژاد پدید آمده است، تا جایی که محمدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی موتلفه در گفت‌وگو با ایلنا نیز در این رابطه گفته است: «این تلاش احمدی‌نژاد عمدتا به دنبال جلوگیری از مطرح‌شدن آقای لاریجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است.»درواقع احمدی‌نژاد این روزها تلاش دارد تا با مطرح ساختن انتقادهای خودساخته علیه لاریجانی، او را در مقابل خود قرار دهد. شاید او امیدوار است - در صورت امکان حضور در عرصه سیاست- برای دست یافتن به پیروزی، دوگانه‌سازی احمدی‌نژاد – هاشمی‌ رفسنجانی‌ سال 84 را این‌بار در ‌سال 1400 با استراتژی رودررویی احمدی‌نژاد - لاریجانی تکرار کند. و چندی پیش در گفت‌وگویی تصویری با رویکرد انتقاد از صادق لاریجانی، برادر او را نیز مورد التفات قرار داده بود: «جناب آقای علی لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را دارند و مهمترین مانع در این راه را بنده و همکاران بنده تلقی می‌نمایند.»به عبارت دیگر هر چند احمدی‌نژاد این روزها به خارج از گود سیاست پرت شده است، اما در تلاش است تا با گره زدن نام لاریجانی و انتخابات 1400 با نام خودش، کورسوی امیدی برای آینده سیاسی خود به پا کند.
عطریانفر: اصولگراها و اصلاح‌طلبان
بدون قیدوشرط مذاکره کنند
خبرآنلاین نوشت: محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان این‌که امروز ضرورت گفت‌وگو بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان احساس می‌شود، گفت: اگر طرف مقابل نیز به این باور رسیده است، باید بدون هیچ قید و شرطی وارد مذاکره شود و قطعا این طرف هم آمادگی دارد؛ اساسا موضوع گفت‌وگو شرط‌پذیر نیست؛ مگر قرار است بین دو کشور متخاصم مذاکره و گفت‌وگو برقرار شود؟! دو جریان اصلی کشور که تعلق خاطر به نظام و کشور دارند، قرار است به سوءتفاهمات پایان دهند. شرط و شروط گذاشتن سم مهلک است؛ در این راستا تنها یک مبنا وجود دارد و آن این است که دو طرف نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول داشته باشند و به آرمان‌های امام و انقلاب ملتزم باشند و به حفظ و تقویت جایگاه مقام معظم رهبری باور داشته باشند که همین مسائل کفایت می‌کند و غیر از این اگر قرار باشد شرطی گذاشته شود، دیگر مفهوم گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد.او ادامه داد: همان‌طور که قبلا گفتم یک‌سری سوءتفاهم‌ها در گذشته رخ داده است که باید این سوءتفاهم‌ها رفع شود؛ اگر آن مبانی که به آنها اشاره کردم همه به آن ملتزم باشند، خیلی صحبت‌های خوبی می‌تواند شکل بگیرد. بیماری که وجود دارد و اتفاقا در جریان راست است این‌که دچار یک تمامیت‌خواهی شدیم و گروه‌هایی که به قدرت رسیده‌اند و به پشتیبانی‌هایی مستظهر هستند، همه موقعیت‌ها را از آن خود می‌دانند و دیگری را نمی‌خواهند به رسمیت بشناسند؛ این نقد از سوی جریان اصلاح‌طلب به جریان اصولگرا وارد است. وقتی ما از گفت‌وگو صحبت می‌کنیم، یعنی دو جریان اصلی در عرض هم و در ذیل مفاهیم اساسی و کلی کشور وارد عمل شوند و در بحث مدیریت و اداره کشور هم به تکثر اعتقاد داشته باشند چیزی که در گذشته هم به عنوان گردش قدرت در جریان بوده است که اگر به این باور داشته باشند گفت‌وگو‌ها مفید خواهد بود.


تعداد بازدید :  221