شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
«شهروند» از نجات یک خانواده گرفتار در کولاک‌و‌برف شدید در گردنه بیژن گزارش می‌دهد
روایت نجات در گردنه بیژن
رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم: امدادگران هلال‌احمر خانواده‌ سه نفره گرفتار در گردنه برفی بیژن را نجات دادند

شهروند| این‌جا گردنه بیژن است؛ گردنه‌ای در کوه دنا که در بین سی‌سخت از استان کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد و منطقه پادنا در شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار گرفته است. یک منطقه کوهستانی که در بیشتر روزهای پاییزی و زمستانی به علت برفگیر‌بودن گردنه بسته است. اسم گردنه از نام یکی از سرداران ایرانی به نام بیژن گرفته شده است. در معرفی این گردنه آمده است: «زمانی سرداربیژن همراه با سربازانش هنگام عبور از این گردنه که بین دو قله تقریبا هم ارتفاع دنا قرار دارد، برفگیر شد و همان جا در زیر خروارها برف ناپدید
شدند.»
نجات در گردنه بیژن
«ناپدیدی» در گردنه بیژن داستان پر تکراری است. این گردنه در روزهای سرد‌ سال همراه با حوادث مختلفی است؛ مثل همین حادثه گرفتاری یک خانواده سه نفره یعنی «پدر»، «مادر» و «فرزند» در این گردنه برفی. داستانی که این بار نه با تکرار ناپدیدی که با نجات هر سه به پایان رسید. خبری که روز گذشته توسط رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم منتشر شد.
محل ماموریت گردنه بیژن
سید نورمحمد موسوی، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود: این خانواده سه‌ نفري عصر روز یکشنبه قصد داشتند از شهرستان سی‌سخت یاسوج و از مسیر گردنه بیژن به روستای رهیز دناکوه سمیرم بیایند که در برف‌و‌کولاک گرفتار شدند. این مسئول خاطرنشان کرد: هشت نفر از امدادگران پایگاه امداد‌و‌نجات کوهستان بخش دنا‌کوه در قالب دو تیم امدادی با دو دستگاه ماشین کمک‌دار در یک عملیات پنج‌ساعته توانستند پدر، مادر و فرزند خردسال این خانواده را از مرگ حتمی نجات دهند.
با احتیاط در زمستان سفر کنیم
سیدنورمحمد موسوی از مردم و هموطنان خواست در فصل زمستان ضمن رعایت همه جوانب سفر و ایمنی از وضع هوای سایر نقاط و جاده‌ها اطلاع کسب کنند تا دچار مشکلاتی از این دست نشوند. گردنه بیژن در فاصله ۱۵۰کیلومتری جنوب سمیرم راه ارتباطی بخش دناکوه سمیرم به استان کهگیلویه و بویراحمد با ارتفاع بالای دو ‌هزار متر در ارتفاعات رشته کوه زاگرس در دامنه دنا واقع شده و بسیار سخت‌گذر است.
بارندگی در شبانه روز گذشته دمای هوا را تا منفی چهار درجه سانتیگراد سرد کرد. طبق اعلام سایت هواشناسی استان اصفهان، دو میلیمتر بارش در سمیرم گزارش شده که این میزان در شمال شهر و روستاهای بخش وردشت و همچنین جاده منتهی به شهرضا تا پنج سانتیمتر نیز رسیده است. ‌سال گذشته از ابتدای مهرماه، ۱۴۶ میلیمتر بارش را در سمیرم شاهد بودیم، اما از ابتدای‌ سال زراعی جدید تا کنون این میزان بارش با وجود برف اخیر تنها به ۳۴ میلیمتر رسیده است که کاهش ۸۰درصدی را نشان می‌دهد. اداره راه‌و‌شهرسازی هر ‌سال در فصل زمستان این گردنه را به دلیل کوهستانی و برفگیر بودن مسدود اعلام می‌کند. گفتنی است شهرستان سی‌سخت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و هم‌مرز با استان اصفهان
است.

در عملیات برف‌و‌کولاک 84ساعت گذشته صورت گرفت
امدادرساني به 202تن از هموطنان در 12 استان

معاون عملیات سازمان امداد‌و‌نجات جمعيت هلال‌احمر با اشاره به وقوع برف‌و‌کولاک در 12 استان کشور طی 48 ساعت روزهای شنبه و یکشنبه اظهار داشت: امدادگران هلال‌احمر در عملیات برف‌و‌کولاک 48ساعت گذشته درمجموع به 202 تن از هموطنان خدمات امدادی لازم را ارایه دادند. شاهین فتحی با اشاره به وقوع برف‌و‌کولاک در 12 استان کشور گفت: استان‌هاي اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران در 48 ساعت گذشته متأثر از برف و کولاک بودند. وی با بیان این‌که 20 تيم عملیاتی متشکل از 64 امدادگر نسبت به ارایه خدمات اقدام کردند، تأکید کرد: امدادرسانی در 16 محور انجام شد و 202 تن امدادرسانی شدند، سه نفر از هموطنان متأثر از برف‌و‌کولاک نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. به گفته معاون عملیات سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال احمر، ٤٣دستگاه خودرو هم از برف و کولاک رهاسازی شد.


تعداد بازدید :  319