شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
بررسی وضع مناطق زلزله‌زده غرب کشور، پس از 2ماه در گفت‌وگو با مدیرعامل هلال‌احمر استان کرمانشاه
همراه مردم هستیم تا وضع سفید

سمیرا صیدی| نزدیک به دوماه از زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه می‌گذرد، در این حادثه تلخ افراد زیادی دچار خسارت‌های مالی و جانی شدند؛ خسارت‌هایی که با گذشت دوماه هنوز آثار آن را در گوشه و کنار شهر می‌توان مشاهده کرد. دوماه گذشت اما هنوز وضع در مناطق زلزله‌زده زرد است، هنوز هم صدا و نوای درد و رنج شنیده می‌شود. «محمدرضا امیریان»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه حالا پس از دوماه از وضع این مناطق می‌گوید.
  آقای امیریان، خیلی کوتاه در مورد فعالیت‌های انجام‌گرفته از زمان وقوع زلزله و خدمات ارایه‌شده در روزهای اولیه توضیح دهید؟
با توجه به این‌که هلال‌احمر سه وظیفه اصلی نجات، اسکان اضطراری و توزیع اقلام زیستی و امدادی را برعهده دارد، جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در مناطق آسیب‌دیده به نحو مطلوب و شایسته این وظایف را انجام داده است. در همین راستا توزیع پتو، ست ظروف، بخاری برقی، چادر و... را از همان روزهای نخست آغاز کرد. در ادامه خدمات مذکور بسته‌های 72ساعته که شامل کنسروجات، ست‌های بهداشتی و.. بود، میان آسیب‌دیدگان توزیع شد. در روزهای بعد برای توزیع بسته‌های یک‌ماه، البسه، بسته‌های بهداشتی و... سعی بر آن بود تا با شناسایی و توزیع دفترچه‌های امدادی این اقلام به آسیب‌دیدگان اهدا شود. براساس آمار بنیاد مسکن، 37‌هزار خانه تخریب صددرصد شدند و 50‌هزار خانه آسیب جدی دیدند. درطول 55روز گذشته جمعیت هلال‌احمر در سه حوزه مختلف به صورت مستمر در میان زلزله‌زدگان حضور فعال داشته است. اول در توزیع اقلام امدادی و هدایای مردمی به ‌صورت روزانه در قالب ستادهای فرعی و همچنین براساس مشارکت و همکاری معتمدان محلی اطلاعات و نیازهای آسیب‌دیدگان را تأمین کرده که به صورت 15 ستاد فرعی هلال‌احمر در شهرستان‌های آسیب‌دیده به ‌صورت 24ساعته توزیع اقلام را انجام داده است، اکنون بسته‌های یک‌ماه دوم برای توزیع میان 50‌هزار خانوار آماده است و طی روزهای آینده به خانوارها اهدا می‌شود. در بحث حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی کادر درمانی و بهداشتی با حضور متخصصان به صورت فعال ارایه خدمت کرده‌اند. تیم‌های سحر سازمان جوانان که از همان روزهای اول به صورت جدی و مستمر برای کمک به آسیب‌دیدگان در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کردند.
  در مورد خدمات‌درمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی چه کارهایی انجام شده است؟
در قالب فعالیت‌های درمانی، توانبخشی و فیزیوتراپی از همان ابتدا با حضور نیروهای متخصص به آسیب‌دیدگان در چادرهای برپاشده در شهرستان سرپل ذهاب و تیم‌های درمان اضطراری در روستاهای آسیب‌دیده، ارایه خدمت به صورت شبانه‌روزی انجام شد. تیم‌های درمانی و بهداشتی جمعیت هلال‌احمر در تمام مناطق آسیب‌دیده استان خدمات ویژه‌ای به‌خصوص در بخش توانبخشی ارایه کردند. همچنان نیروهای درمانی، توانبخشی در شهرستان سرپل ذهاب حضور دارند و ارایه خدمت می‌کنند. یکی از فعالیت‌های بسیار خوب حوزه درمان این است، افرادی که دچار ضایعه نخاعی شده‌اند و قادر به جابه‌جایی نیستند، هفته‌ای دو روز کادر درمانی توانبخشی با همراه‌داشتن تجهیزات پزشکی در چادرهای افراد حضور پیدا می‌کنند و ارایه خدمت می‌کنند.
تاکنون بیش از 21‌هزار و 201تن از خدمات‌درمانی بهره‌مند شده‌اند.
  فعالیت تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در چه راستا و چگونه است؟
تیم‌های سحر که در حوزه سازمان جوانان است و از همان ابتدا یک‌هزار و120 تن افراد متخصص از 27 استان برای همکاری در مناطق مختلف آسیب‌دیده حضور پیدا کردند و مرحله اول این طرح تا 15 دی‌ماه به طول انجامید و 124‌هزار تن آسیب‌دیدگان زلزله از این طرح بهره‌مند شدند. این تیم‌ها در قالب حمایت روانی، فضای دوستدار کودک که همراهی متخصص و پزشک برای ویزیت رایگان و شناسایی و انعکاس مشکلات بهداشتی مباحث و حساسیت‌های بهداشتی حضور مستمر و فعال دارند و این مرحله جدید خدمت‌رسانی تا 20 اسفند ادامه خواهد داشت. هلال‌احمر خود را موظف می‌داند تا برقراری وضع سفید در کنار مردم باشد.
  در مورد مساعدت 5میلیونی به خانوارهای زلزله‌زده توضیح دهید؟
طبق وعده رئیس جمعیت هلال‌احمر به خانواده‌ای که فردی را از دست داده‌اند یا طی 10روز اول فرزند آنها متولد شده است، 5‌میلیون تومان مساعدت بلاعوض اهدا می‌شود. این مبلغ اهدایی برای فرزندان تازه‌متولدشده با تأیید و ارایه مستندات از سوی ثبت‌احوال و مراکز بهداشتی پرداخت خواهد شد و برای خانواده‌های متوفی براساس نظریه پزشکی قانونی و تعیین وارث مبلغ مذکور پرداخت خواهد شد.
  آیا همچنان ارسال اقلام از سوی استان‌ها صورت می‌گیرد؟
بله، همچنان از استان‌های مختلف اقلامی همچون فرش، موکت، پتو و لوازم خانگی و... به استان کرمانشاه ارسال می‌شود که نسبت به توزیع میان آسیب‌دیدگان اقدام می‌شود و برخی از اقلام با نظر استانداری در انبارهای جمعیت هلال‌احمر دپو شده است، تا خانواده‌هایی که زودتر اقدام به ساخت‌وساز و بازسازی منازل خود می‌کنند، جهت انگیزه‌ای برای این افراد، اقلام به‌عنوان هدیه به آنها اهدا می‌شود.


تعداد بازدید :  225