شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به «شهروند»:
اشتغال پایدار ایجاد کردیم

شهروند| دیروز از سامانه کارا در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت: به منظور اجرای دو طرح «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی» سامانه‌ای مشترک به‌عنوان «کارا» راه‌اندازی شده که در دسترس سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار خواهد گرفت. بر اساس اعلام وزارت کار، متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران (اعم از خرد و کلان) هستند موفق شدند از دیروز طرح خود را به صورت الکترونیک ثبت کنند.او با بیان این‌که اولویت سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی است، افزود: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه
 Kara. mcls. gov. ir طرح‌های خود را ثبت کنند و طرح‌های ثبت شده در کمتر از یک ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند و به متقاضیان سه ماه فرصت داده می‌شود تا مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را تکمیل کنند. به گفته او همچنین برای شروع بازپرداخت این تسهیلات یک فرصت تنفس یک‌ساله هم در نظر گرفته شده. منصوری که معتقد است اشتغالزایی هیچ‌وقت با پرداخت وام انجام نمی‌گیرد افزود: 25‌درصد سرمایه مورد نیاز باید توسط خود درخواست‌دهنده وام تأمین شود. او با بیان این‌که برنامه اشتغال فراگیر، برنامه عام اشتغال در کشور است، اظهار کرد: همچنین یک برنامه خاص اشتغال هم تحت عنوان «حمایت از توسعه اشتغال مناطق روستایی و عشایر» وجود دارد، در برنامه اشتغال فراگیر ۲ لایه اصلی مورد توجه قرار گرفته که یکی بحث اشتغال‌پذیری نیروی کار است که از طریق طرح‌های کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی ارایه می‌شود. منصوری در ادامه توضیح داد: اشتغال‌پذیری یکی از جنبه‌های اصلی این برنامه است که از طریق اجرای طرح کارورزی ویژه جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین کاهش هزینه آموزش با ارایه طرح مشوق‌های کارفرمایی برای جذب نیروی کار و ارایه یارانه دستمزد برای کارفرمایانی که نیروی کار شغل اولی را استخدام می‌کنند، تعلق می‌گیرد. عیسی منصوری چند روز قبل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اختصاص ۱.۵‌میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی معادل ۱۲‌هزار ‌میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی، گفت: با رعایت چارچوبی که مدنظر ما است و اضافه کردن بحث توسعه اشتغال روستایی به وام روستایی، موضوع پرداخت وام و ثبت‌نام رسمی از طریق سامانه کارا نهایی شده تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانند در این سامانه ثبت‌نام و طرح‌های خود را معرفی کنند.
آغاز اشتغال دانش‌آموختگان
اشتغال دانش‌آموختگان هم طرح دیگری است. به گفته منصوری بانک مرکزی ۲۰‌هزار‌ میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتغال فراگیر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی اختصاص داده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: طرح کارورزی دانش‌آموختگان از تیر امسال آغاز شده و این طرح می‌تواند متناسب نبودن تحصیلات دانش‌آموختگان با نیازهای بازار کار را در کوتاه‌مدت حل کند.منصوری گفت: دانش‌آموختگان در این طرح ۴ تا ۶ ماه در واحدهای مرتبط با درسشان کارورزی می‌کنند و ماهانه حدود ۳۰۰‌هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود. وی افزود: ۸۰‌درصد کسانی که دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند در همان واحدها یا واحدهای جنبی مشغول به کار می‌شوند.
آی‌تی و گردشگری اولویت ما هستند
اما منظور از رسته‌های پراشتغال چیست؟ عیسی منصوری دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: برخی رسته‌های شغلی سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد اما اشتغال ایجاد نمی‌کند. در برنامه اشتغال فراگیر ما دنبال این رسته‌ها نیستیم. رشته‌های آی‌تی و گردشگری از نظر ما پرکشش‌تر هستند و در اولویت قرار دارند چه برای اختصاص منابع مالی چه از لحاظ زمانی. او ادامه می‌دهد: بحث توسعه کسب و کارهای پر ارزش و مبتنی بر مزیت‌ها و قابلیت‌های مناطق کشور است که بر این اساس می‌دانیم که چه رسته‌هایی دارای ظرفیت بالاتری هستند بنابراین به توسعه این رسته فعالیت‌ها کمک می‌کنیم.
اشتغال ایجاد شده «سبز» است
یکی از شاخص‌های انتقال بسته‌های شغلی به استان‌ها محیط‌زیست است. این، موضوع دیگری است که منصوری به «شهروند» درباره آن خبر می‌دهد و می‌گوید: برای مثال در استان سمنان که استان کم‌آبی است سعی شده که شغل‌های مناسب‌تر در دست برنامه قرار بگیرند و هنگام توسعه کشاورزی سراغ صیفی‌جات نرویم. اشتغال پایدار و سبز یکی از مهمترین ملاحظات این طرح است.


تعداد بازدید :  292