شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
گلدن گلوب 2018هالیوود را آرام کرد
آرامش و افتخار در سرزمین پر از هیاهو، رسوایی، افشاگری و اعتراض زنان

امین فرج‌پور - شهروند| بالاخره در شرایطی که جنبش زنان علیه آزار جنسی و رسوایی‌های اخلاقی ماه‌های اخیر فضای پرتشنجی را در‌ هالیوود باشکوه حاکم کرده؛ هفتادوپنجمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب برگزار شد و با این‌که پیش‌بینی می‌شد فیلم‌هایی چون پست استیون اسپیلبرگ، دانکرک کریستوفر نولان یا برو بیرون جردن پیل دست پر از این مراسم بیرون آیند، فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری ساخته مارتین مک‌دونا و سریال دروغ‌های کوچک بزرگ هر دو با بردن چهار جایزه از رقبایشان پیشی گرفتند.
گلدن گلوب هفتادوپنجم بسیار تحت‌تأثیر رسوایی‌های جنسی اخیر بود. درحالی‌که پیش از مراسم همگان درباره شایعات اخیر مطرح شده درباره پل هگیس کارگردان اسکار گرفته تصادف حرف می‌زدند، همگان شاهد بودند که چند ستاره‌ هالیوود ازجمله مریل استریپ، لارا درن، اما واتسون و میشل ویلیامز نیز برای اعلام همبستگی و یاری با آزاردیدگان جنسی همراه با رهبران جنبش‌های زنان روی فرش قرمز گلدن‌گلوب رفتند. از آن مهمتر اما صحبت‌های اپرا وینفری بود که در سخنانی تأثیرگذار با اعلام به پایان رسیدن دوره آزار جنسی در سراسر جهان، بر آزادی مطبوعات تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری آزادی بیان اهمیت دارد و صحبت کردن درباره حقیقت، قدرتمندترین ابزاری است که در دست داریم. من به‌ویژه به همه این زنانی که احساس کردند به اندازه کافی قوی هستند و آن‌قدر قدرت دارند که بخواهند موضوع‌های شخصی خودشان را بیان کنند، افتخار می‌کنم و از رفتار آنها تحت‌تأثیر قرار گرفتم.
سخنان اپرا مقدمه‌ای بود بر اعلام همبستگی چشمگیر‌ هالیوود در مقابله با آزار و اذیت جنسی که درحالی‌که همگی با پوشیدن لباس مشکی این همبستگی را نشان دادند؛ از بیانیه «وقت تمام است» نیز که توسط ۳۰۰ سلبریتی زن به راه افتاده است حمایت تام و تمامی به عمل آوردند. ازجمله بازیگران شناخته شده زن ‌هالیوود همان‌طور که انتظار می‌رفت، صحبت درباره حقوق زنان را از روی فرش قرمز آغاز کردند. ناتالی پورتمن از کنار زده شدن زنان در صنعت سینما توسط افرادی مثل‌هاروی واینستین گفت. مریل استریپ به سوءاستفاده جنسی از زنان در ارتش آمریکا صحبت کرد و ریز ویترسپون از تولد جنبشی سخن گفت که توجهات را به سمت زنان و مردان قربانی قدرتمندان جلب کرده است.
دست‌های خالی
اما فارغ از این همبستگی کم‌سابقه که اپرا وینفری را واداشت بگوید «امسال ما خود موضوع هستیم»؛ نکته مهم دیگر گلدن‌گلوب دیشب جوایز پیش‌بینی ناپذیری بود که باعث شد بسیاری از بزرگان، مراسم را دست خالی ترک کنند. ازجمله استیون اسپیلبرگ نامدار که با فیلم پست با نامزدی در شش شاخه از شانس بالایی در این رویداد سینمایی برخوردار بود، اما درنهایت نتوانست هیچ جایزه‌ای کسب کند و دست خالی مراسم را ترک کرد. درواقع به نقل از ورایتی؛ ترکیب اسپیلبرگ، تام هنکس و مریل استریپ در فیلم پست، ترکیبی شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید. این فیلم که در جوایز سالانه هیأت ملی نقد آمریکا، جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد و زن‌سال را به خود اختصاص داده بود، روایتگر داستان واقعی بن‌بردلی دبیر نشریه واشنگتن‌پست با بازی تام‌هنکس و یک ناشر به نام کاترین گراهام با نقش‌آفرینی مریل استریپ است که دولت آمریکا را به سبب گزارش دادن مجموعه‌ای از اسناد بحث‌برانگیز در‌ سال ۱۹۷۱ به چالش کشیدند. فیلم با این‌که به نظر می‌رسید از مناسب‌ترین فیلم‌ها برای بردن جوایزی چون گلدن گلوب و اسکار است، اما به جایی نرسید و هیچ جایزه‌ای نبرد، درست مثل دانکرک که آن نیز با دستانی پر از مراسم بیرون نرفت...
بهترین فیلم و سریال
مهمترین جایزه مراسم اما به فیلم سه بیلبورد... مارتین مک دانا رسید. فیلمی دیگر از کارگردان تحسین شده در بروژ که در رقابت با فیلم‌های مرا به نامت صدا کن، دانکرک، پست و شکل آب جایزه بهترین فیلم درام را به خود اختصاص داد. در بخش بهترین فیلم کمدی یا موزیکال هم در رقابت بین فیلم‌های هنرمند فاجعه، برو بیرون،‌ من تونیا، برترین شومن و لیدی برد، این آخری بود که سربلند از مراسم بیرون آمد و شب پرافتخاری را برای کارگردان این فیلم که پیشترها بیشتر به‌عنوان بازیگر شناخته می‌شد، رقم زد...
امسال انجمن مطبوعات خارجی ‌هالیوود به‌عنوان برگزار‌کننده گلدن گلوب - که بعد از اسکار معتبرترین جایزه سالانه‌ هالیوود است - در بخش سریال‌ها نیز غیرقابل پیش‌بینی عمل کرد. در این بخش سرگذشت ندیمه در رقابت با تاج، بازی تاج و تخت، چیزهای عجیب و این ما هستیم بهترین سریال درام را دریافت کرد و در بخش بهترین سریال کمدی یا موزیکال نیز خانم میزل شگفت‌انگیز جایزه را دریافت کرد. این سریال در رقابت با سریال‌هایی چون سیاه طور،‌ استاد هیچ، اسمیلف و البته ویل و گریس سربلند از مراسم بیرون آمد. جایزه بهترین مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی نیز در رقابتی که بین دروغ‌های کوچک بزرگ، فارگو، دشمنی: بت و جوآن، گناهکار و بالای دریاچه: دختر چینی جریان داشت درنهایت به دروغ‌های کوچک بزرگ رسید.
این بازیگران شگفت‌انگیز
فیلم‌های امسال را منتقدین، فیلم‌های بازیگران نامیده‌اند. فیلم‌هایی با انبوه بازی‌های درجه یک و شگفت‌انگیز. سالی که می‌بینی بازیگرانی چون تام هنکس و مریل استریپ دست خالی از مراسم بیرون می‌آیند. در چنین سالی این اتفاق که بازیگری چون گری اولدمن برای بازی در فیلم تاریک‌ترین ساعت در رقابت با بازیگرانی مثل تیموثی شلمی، تام هنکس، دنیل دی‌لوئیس و دنزل واشنگتن جایزه بهترین بازیگر درام را به خود اختصاص دهد، افتخاری بزرگ است. همچنان که در بین زنان بازیگر، این افتخار نصیب فرانسس مک‌دورماند بازیگر فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری شد و او توانست جسیکا چستین، سالی‌هاوکینز، مریل استریپ و میشل ویلیامز را دست خالی به منزل بفرستد. در بین بازیگران کمدی نیز جایزه بهترین بازیگر به جیمز فرانکو بازیگر مرد فیلم هنرمند فاجعه و سیرشا رونان بازیگر زن فیلم لیدی برد رسید. بهترین بازیگران درام سریال هم استرلینگ کی. براون بازیگر مرد سریال این ما هستیم و الیزابت ماس بازیگر زن سریال سرگذشت ندیمه بودند. عزیر انصاری بازیگر استاد هیچ و راشل براسنان هنرپیشه زن سریال خانم میزل شگفت‌انگیز هم جایزه بازیگران اصلی سریال‌های کمدی موزیکال را به خود اختصاص دادند. در بین بازیگران مکمل هم در بخش سینما الیسون جنی بازیگر من، تونیا و سام راکول بازیگر سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری جایزه بازیگر مکمل فیلم را دریافت کردند و این جایزه در بخش تلویزیون هم به الکساندر اسکارسگارد و لارا درن بازیگران سریال دروغ‌های کوچک بزرگ رسید. دیگر بازیگر این سریال، نیکول کیدمن نیز به همراه ایوان مک‌گروگر بازیگر فارگو جایزه بهترین بازیگر مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را دریافت کرد...
کارگردانان بزرگ
این بخش پر بود از نام‌های بزرگی که کسی از شنیدن نامشان در شب اسکار شگفت‌زده نمی‌شود؛ همچنین که پیش از این نیز در مراسم و جشنواره‌های گوناگونی نام آنها به‌عنوان برنده برده شده است. امسال در گلدن گلوب از بین بزرگانی چون گی یرمو دل‌تورو کارگردان شکل آب، مارتین مک‌دونا کارگردان فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری، کریستوفرنولان سازنده فیلم دانکرک، ریدلی اسکات کهنه‌کار کارگردان فیلم تمام پول‌های دنیا و استیون اسپیلبرگ سازنده پرافتخار فیلم پست جایزه به کارگردانی رسید که چند ماه پیش در جشنواره معتبر ونیز نیز این جایزه را در دست گرفته بود و او کسی نیست جز: گی یرمو دل‌تورو کارگردان شکل آب. در بخش بهترین فیلمنامه هم رقابتی سنگین در جریان بود و نامزدهای مستعد و صاحبنامی در این بخش اعلام شده بودند که هرکدام می‌توانستند این جایزه را به سهولت به خود اختصاص دهند. ازجمله مارتین مک‌دونا فیلمساز و البته فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی که امسال فیلمنامه سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری را داشت و نیز گی یرمو دل‌تورو برای نوشتن سناریوی فیلم شکل آب؛ گرتا گرویگ که از بازیگری به فیلمسازی تغییر جهت داده و لیدی برد حاصل کارش در این مسیر تازه است؛ جاش سینگر و الیزابت‌هانا نویسندگان فیلمنامه تاریخی پرتحرک و جذاب پست و البته آرون سورکین همیشه حاشیه‌ساز که در رقابت امسال فیلمنامه بازی عالی را داشت. درنهایت در این بخش نیز مثل بهترین فیلم مارتین مک‌دونا برنده گلدن گلوب شد.
دیگر جوایز
در این مراسم فارغ از جوایز مهم، جایزه بهترین فیلمنامه فیلم انیمیشن به فیلم کوکو تعلق گرفت و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را نیز فیلم در محوشدگی ساخته فیلمساز محبوب و پرآوازه آلمانی، فاتیح آکین، دریافت کرد. جایزه بهترین موسیقی اورجینال فیلم را هم الکساندر دسپلا برای موسیقی شکل آب به خود اختصاص داد. ترانه این من هستم در فیلم بزرگترین شومن هم بهترین ترانه اورجینال فیلم شد.


تعداد بازدید :  192