شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
میز سیاست

آیت‌الله ‌هاشمی برای
 نظام نقش مادر را داشت، نه دایه
ایلنا نوشت: رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نماینده مردم تهران با یادآوری این‌که در دولت احمدی‌نژاد مظلومیت آقای ‌هاشمی بیشتر نمایان شد، تأکید کرد: فکر می‌کنم برای آقای ‌هاشمی در این کشور باید همیشه نقش مادر را تلقی کنیم نه دایه. مادر سکوت می‌کند و از منافع فرزند خود در کوتاه‌مدت برای حفظ منافع بلندمدت او می‌گذرد و این رفتار ‌هاشمی در مقابل تخریب‌ها برای من طبیعی بود. جز این هم از آقای‌ هاشمی انتظار نداشتم و اگر جز این عمل می‌کرد دیگر آقای ‌هاشمی نبود. «برای آقای ‌هاشمی در این کشور باید همیشه نقش مادر را تلقی کنیم نه دایه. مادر سکوت می‌کند و از منافع فرزند خود در کوتاه‌مدت برای حفظ منافع بلندمدت او می‌گذرد.» اینها را محمدرضا عارف در دفتر کارش در خیابان فرصت می‌گوید و بیان می‌کند که بعد از فوت آیت‌الله چند‌بار درباره «هاشمی‌زدایی» از دانشگاه آزاد تذکرهایی را داده است، از لحظه شنیدن خبر فوت آیت‌الله در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری برای تمهید مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ می‌گوید و با اشاره به مراسم تشییع باشکوه آیت‌الله‌ هاشمی معتقد است اگر صداوسیما پوشش خبری و تصویری جامعی از این مراسم داشته حضور پرشور مردم رسانه ملی را ناچار به این کار کرده است.
نخستین دیدار مشترک دو فعال سیاسی با مهدی کروبی دبیرکل محصور حزب اعتمادملی
روز گذشته دو فعال سیاسی همزمان
 با مهدی کروبی دبیرکل محصور حزب
اعتماد ملی دیدار کردند
اعتمادآنلاین نوشت: یک منبع آگاه  خبر داده که اسماعیل دوستی عضو حزب اعتماد ملی و محمدرضا عباسی‌فرد عضو سابق شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری دیروز دیداری 3 ساعته با مهدی کروبی دبیرکل محصور حزب اعتماد ملی داشتند. این نخستین باری است که دو فعال سیاسی همزمان با شیخ مهدی کروبی در حصر دیدار کردند.پیش از این مجتبی ذوالنوری، اسماعیل دوستی و محمدرضا عباسی‌فرد به صورت فردی با مهدی کروبی دیدار کرده بودند و دیدار روز گذشته، ششمین دیدار چهره‌های سیاسی با دبیرکل محصور حزب اعتماد ملی بود.
بازشدن دوباره پرونده
 درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی
 با دستور رئیس‌جمهوری
پانا نوشت: فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یک‌ سال پس از درگذشت پدر، از بازگشایی مجدد پرونده درگذشت آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس‌جمهوری و از سوی دیگر ممنوع‌الخروجی مجدد برخی اعضای خانواده خبر می‌دهد. یاسر ‌هاشمی در پاسخ به این سوال که در طول این مدت برای شما چگونه بود و چقدر جای وی را در جامعه خالی دیدید، گفت: قطعا آسان نبود. دوران سختی است. رابطه پدر و فرزندی که بین ما و آیت‌الله ‌هاشمی بود این مسأله را سخت‌تر می‌کند، علاوه بر این با توجه به اتفاقاتی که در محیط کار رخ می‌دهد و محروم‌شدن ما از مشورت‌گرفتن با وی، احساس خلأ عجیبی برایمان ایجاد شده است؛ اما واقعیت این است که با توجه به چیزی که در جامعه می‌بینیم، احساس می‌کنیم آیت‌الله‌ هاشمی هنوز زنده است؛ چراکه مردم هنوز افکار وی را دنبال می‌کنند و به اندیشه ایشان توجه خاصی دارند. وی در مورد این‌که جای آیت‌الله در زمینه سیاست چطور خالی است، بیان کرد: در زمینه سیاست نیز در بسیاری موارد جای آیت‌الله را خالی دیدیم؛ چه در مسائل شخصی چه در مسائلی مانند دانشگاه آزاد. نبود وی در همین زمینه دانشگاه آزاد باعث بسیاری از اتفاقات شد. راستش مدام با خودم فکر می‌کنم که اگر آیت‌الله ‌هاشمی بود باز هم این اتفاقات رخ می‌داد و این تصمیمات گرفته می‌شد یا خیر؟ برای ما مهم است که بدانیم اگر آیت‌الله ‌هاشمی حضور داشت در مسائل سیاسی و سیاست خارجی با توجه به تجربیات انبوهی که از گذشته با خود داشت، چگونه تصمیم می‌گرفت؛ اما آنچه برای ما مشخص است، این است که اگر امروز زنده بود بسیاری از مسائل مانند همین دانشگاه آزاد هرگز اتفاق نمی‌افتاد.
خطبه ‌سال ۸۸ آیت‌الله
 راه‌حل عبور از بحران بود
ایلنا نوشت: فرزند آیت‌الله‌ هاشمی تأکید کرد: برخی از جریانات، تصمیمات امام و رهبری را که نمی‌پسندیدند، از چشم ایشان می‌دیدند و به دلیل این‌که نمی‌توانستند امام و رهبری را تخریب کنند، ایشان را آماج هجمه خود قرار می‌دادند. به عقیده محسن ‌هاشمی برخی‌ها که به دنبال حذف آیت‌الله ‌هاشمی بودند وقتی دیدند که ترور فیزیکی جواب نداد، دست به تخریب و تهمت وی زدند. فرزند رئیس فقید مجمع معتقد است برخی از جریانات كه تصمیمات امام و رهبری را نمی‌پسندیدند، از چشم ایشان می‌دیدند و به دلیل این‌که نمی‌توانستند امام و رهبری را تخریب کنند ایشان را آماج اهداف خود قرار می‌دادند. وی می‌گوید برخی از جریانات مخرب، به‌خصوص در دوره گذشته از ایشان به‌عنوان یک دشمن فرضی جهت فضاسازی و فرصت‌طلبی استفاده کردند که در همه این موارد آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی با صبر مثال‌زدنی سکوت کردند و از حقوق شخصی خود گذشتند. فرزند ارشد آیت‌الله‌ هاشمی در مورد این‌که برخی از سیاسیون و مردم معتقدند که جای آیت‌الله‌ هاشمی در تریبون نمازجمعه خالی بود و با غیبت وی از کیفیت خبطه‌های نمازجمعه کاسته شد؛ نظر شما چیست، می‌گوید: خطبه‌های نمازجمعه آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی از ابتدای انقلاب تا‌ سال ۱۳۸۸ یعنی قریب به سه دهه، هویتی متفاوت و امیدوارکننده به نمازجمعه بخشیده بود و علاوه بر طیف متدین و سنتی که به‌ طور معمول در نمازجمعه حضور می‌یافتند، نخبگان و سایر اقشار جامعه نیز به خطبه‌های ایشان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم توجه می‌کردند. وی همچنین اذعان کرد: خطبه‌ سال ۸۸ آیت‌الله راه‌حل عبور از
بحران بود.
وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد
خواستار جاسوسی من از
 آیت‌الله ‌هاشمی بودند
رویداد ۲۴ نوشت: وکیل خانواده‌ ‌هاشمی‌رفسنجانی درباره رابطه‌اش با مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی و ماجراهای دوران وکالت این خانواده گفت: در زمان دولت احمدی‌نژاد هشت‌بار به وزارت اطلاعات احضار شدم. از من خواسته شد تا صدای مکالماتم با آیت‌الله را ضبط کنم! که گفتم فلانی وزیر است که خودش را هم نمی‌تواند جمع کند حالا به من می‌گویید که بیایم خبرچین بشوم؟ آن هم خبرچین آقای‌ هاشمی؟ گفتند بالایی‌ها این را از ما می‌خواهند! سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در آستانه سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی گفت: در زمان دولت احمدی‌نژاد هشت‌بار به وزارت اطلاعات احضار شدم. در آن‌جا گفتم که اگر می‌خواهید من را بازداشت کنید. برخوردشان در جلسات اول تند بود ولی در جلسات آخر دوستانه شد. گفتند ما احساس می‌کنیم که تو از خود نظام هستی. من هم گفتم که شما مشکل دارید که احساس می‌کردید من از نظام نیستم، من مشکلی ندارم. به من گفتند آیا با اطلاعات همکاری می‌کنید؟ گفتم بله اما بستگی دارد که چه همکاری از من انتظار دارید. او در ادامه افزود: به آنها گفتم که از من چه انتظاری دارید؟ گفتند ما درباره‌ خانواده آقای‌هاشمی تحقیق می‌کنیم، به همین دلیل کارشناس وزارت اطلاعات یک چیپ کوچک (تراشه الکترونیکی) به من داد تا صحبت‌های آیت‌الله در زمان ملاقات با من ضبط شود. به آنها گفتم که فرزندان ‌هاشمی، محسن، یاسر، فائزه، مهدی و فاطمه را هر وقت بخواهید برای بازجویی می‌آورم. مهدی هم که آن زمان خارج از کشور بود را هر وقت بخواهید می‌گویم که بیاید دوبی و با او صحبت و از او بازجویی کنید. در مورد خود آیت‌الله هم با وجود این‌که سن شما از آیت‌الله کمتر است، هروقت مشخص کنید قرار ملاقات می‌گذارم تا او را بازجویی کنید. هر سوالی دارید بپرسید و من تضمین می‌کنم که حقیقت را بگویند. قبول نکردند و گفتند ما به‌ طور نامحسوس می‌خواهیم تحقیق کنیم.


تعداد بازدید :  257