شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

هیلی: تويیت ترامپ باعث شد «اون» حواسش را جمع کند
ایسنا| سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت كه تويیت اخیر دونالد ترامپ درباره دکمه هسته‌ای بزرگتر باعث شده «اون» حواسش جمع شود و خطرات یک جنگ هسته‌ای برایش آشکار شود. چند روز پیش بعد از این‌که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در تويیتی گفت: دکمه سلاح هسته‌ای همواره برای او آماده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و در تويیتی گفت كه دکمه هسته‌ای آمریکا از مال او بزرگتر و قدرتمندتر است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم که ترامپ همواره باید کیم جونگ اون را وادار کند که حواسش جمع باشد. این بسیار مهم است که ما حتی نگذاریم او آن‌قدر مغرور شود که نفهمد واقعیت ناشی از آغاز یک جنگ هسته‌ای چطور خواهد بود.» هیلی اظهار کرد: «کره شمالی باید بداند که آمریکا از فشارها بر کیم‌جونگ اون نخواهد کاست.»
او گفت: «ما قرار نیست به آنها اجازه دهیم که نمایشی براساس این حقیقت راه بیندازند که دکمه‌ای روی میزشان دارند و می‌توانند آمریکا را نابود کنند. ما می‌خواهیم همواره به آنها یادآوری کنیم که ما هم می‌توانیم شما را نابود کنیم. خیلی محتاط و مواظب باشید كه چه کاری انجام می‌دهید و چه چیزی می‌گویید.»

عقب‌نشینی بنن از اظهارات جنجالی‌اش در کتاب «آتش و خشم»
ایسنا|  استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق دونالد ترامپ از صحبت‌هایی که در کتاب افشاگرانه اخیر به نقل از او علیه دونالد جونیور، پسر ترامپ ذکر شده، عقب‌نشینی کرد. استیو بنن که اوت گذشته از کاخ سفید اخراج شد، نسبت به اظهاراتش ابراز تاسف کرده که در کتاب جنجالی «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» به نقل از وی آمده است: نشست ژوئن ۲۰۱۶ با گروهی از روس‌ها که در آن دونالد جونیور و مقام‌های ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ شرکت داشتند «خائنانه» و «میهن‌ستیزانه» بود. ترامپ در پاسخ به این نقل قول اعلام کرد که «بنن عقلش را از دست داده است.» با این حال بنن به‌رغم این نقل قول در بیانیه‌ای مدعی شد که این اظهارنظرهای او خطاب به پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ مطرح شده‌است، نه پسر ترامپ. در این بیانیه آمده است: «دونالد جونیور یک انسان خوب و میهن‌پرست است. او از هیچ تلاشی در حمایت از پدرش و دستور کاری که کشور ما را متحول کرد، دریغ نکرده است.» بنن گفت: «من از بابت تأخیر در پاسخ به این گزارش غیر دقیق در مورد دونالد جونیور که حواس‌ها را از دستاوردهای «تاریخی» رئیس‌جمهوری ما در نخستین ‌سال ریاست‌جمهوری‌اش منحرف کرد، متاسف هستم.» بنن در عین‌ حال اظهار داشت که او همچنان از ترامپ حمایت می‌کند.

کاخ سفید:
طرح ترامپ رام‌الله را شگفت‌زده و خشم آنها را درباره قدس
خاتمه می‌دهد
ایسنا|  مسئولان کاخ سفید مدعی شدند كه طرح سازش میان تشکیلات خودگردان و اشغالگران که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال تدوین آن است، رام‌الله و جهان عرب را شگفت‌زده کرده و خشم آنها را از تصمیم ترامپ درباره قدس فرو خواهد نشاند. یک مسئول آمریکایی در کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان اورشلیم پست اظهار داشت، جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه اطمینان دادند که می‌توانند طرح سازش را از بحران دیپلماتیک موجود میان واشنگتن و رام‌الله تفکیک کنند. این منبع گفت: «شاید در سطح شخصی خشمی علیه آمریکا وجود داشته باشد اما سازش مسالمت‌آمیز میان دو طرف اسراییلی و فلسطینی بدون آمریکا ممکن نیست و فلسطینی‌ها این را به‌خوبی می‌دانند و زمانی که طرح ترامپ برای سازش تکمیل و اجرا شود، کارآمدی خود را ثابت خواهد کرد.»
برخی منابع در کاخ سفید اظهار داشتند كه تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا به کاهش حمایت مالی فلسطینی‌ها به شرایط کلی در سطح بین‌المللی ارتباط دارد و ترامپ نه فقط فلسطینی‌ها بلکه کشورهای دیگر را نیز تهدید به کاهش حمایت‌های مالی کرد و او به دنبال بهانه‌هایی برای انجام این کار بود. به گفته آنها، جیسون و مسئولان آمریکایی امیدوار هستند با وجود این‌که ترامپ قدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته اما با ارایه طرح ترامپ برای سازش میان دو طرف، احساس فلسطینی‌ها تغییر کند،‌ آنها بر این باورند که طرح ترامپ فلسطینی‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد و درنهایت آنها هیچ بهانه‌ای ندارند و مجبور می‌شوند به میز مذاکرات با اسراییل بازگردند. به گفته منابع یاد شده، کوشنر و جیسون باور دارند که طرح ترامپ برای سازش میان دو طرف فلسطینی و اسراییلی منتقدان سیاست‌های وی را غافلگیر خواهد کرد و این طرح در کل به نفع اسراییل نخواهد بود.

 


تعداد بازدید :  342