شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

جواد ظریف:
درباره برجام با سه عضو اروپایی 1+5 جلسه داریم
وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا درخصوص برجام خواهد بود و خبرسازی‌های برخی رسانه‌های اسراییلی در این مورد بی‌اساس و بی‌مبنا است.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مقامات آلمان از شما خواسته‌اند که در خصوص گفت‌وگو درباره وقایع اخیر کشور به آلمان سفر کنید؟ گفت: صحبتی که بین ما شده این است که توافق کردیم با توجه به اهمیتی که این روزها برجام دارد به‌خصوص باتوجه به سیاست‌های مخرب ایالات متحده جلسه مشورتی بین ایران و سه عضو اتحادیه اروپا در مورد برجام برگزار شود. وی ادامه داد: برخی از رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های اسراییلی تلاش کردند كه در این زمینه خبرسازی کنند و این خبرسازی‌ها هم بی‌اساس و بی‌مبنا است.
ظریف در مورد تحولات اخیر در کشور گفت: در خارج تلاش کردند از این موضوع سوءاستفاده کنند. این واقعیت است که در ایران مردم برخلاف متحدین منطقه‌ای کشورهای مداخله‌گر در این موضوع، حق دارند اعتراض کرده و نظر و انتقادات‌شان را مطرح کنند؛ البته انتقاد و اعتراض به صورت مسالمت‌آمیز حق مردم بوده و با خشونت هم فرق دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که مردم نشان دادند ضمن این‌که اعتراض را حق خود می‌دانند، خشونت را نمی‌پذیرند و برنمی‌تابند، افزود: آمریکایی‌ها تلاش کردند از این حرکت یک سوءاستفاده سیاسی برای اهداف خود کنند؛ دیدیم که چگونه در شورای امنیت و حتی با وجود اعمال فشاری که در این شورا داشتند و روش‌های نامناسب، منزوی شده و همه کشورها به جای این‌که در مورد مسائل مورد نظر آنها صحبت کنند درخصوص ضرورت حفظ برجام و امتناع از دخالت در امور داخلی صحبت کردند و از این‌که بخواهند این موضوع را بهانه‌ای برای استفاده اهداف سیاسی کنند، اظهار نگرانی کردند. بر اساس تمام گزارش‌هایی که از جاهای مختلف حتی در داخل آمریکا و از طریق مقالاتی که نوشته شد و آن‌ طور که تلویزیون‌های آمریکایی گفتند این جلسه نشان داد که گرایش دولت جدید آمریکا در سطح جهانی گرایشی منزوی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:
عدم تمدید تعلیق تحریم‌ها
به معنای خروج از برجام است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام و شرایطی که این موضوع به همراه خواهد داشت، گفت: اگر آمریکایی‌ها تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکنند، این مسأله به معنای خروج از برجام است. به گزارش ایسنا، این دیپلمات پیشین ایران در حاشیه دومین کنفرانس امنیتی تهران در جمع خبرنگاران ادامه داد: در این مورد باید دید اروپایی‌ها چطور با سیاست ترامپ برخورد می‌کنند. اگر اروپایی‌ها استقلال خود را حفظ کنند و در برابر تحریم‌ها و تصمیم آمریکا مقاومت کنند، شرایط به یک نحوی است و اگر اروپایی‌ها بخواهند تحت فشار آمریکا در چارچوب سیاست‌های آن کشور حرکت کنند شرایط به گونه دیگری خواهد بود. خرازی تأکید کرد: ما تا زمانی به برجام متعهد می‌مانیم که برای‌مان منفعت داشته باشد و اگر منفعتی نداشت دلیلی برای پایبندی نداریم.

گفت‌وگوی ترامپ و مکرون درباره ایران
کاخ‌سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود درباره ایران و کره‌شمالی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، کاخ‌سفید بامداد روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بنا بر اعلام کاخ سفید، دو طرف با یکدیگر درباره اختلافات در شبه‌جزیره کره و ناآرامی‌های اخیر ایران رایزنی کردند.

وزیر خارجه آلمان خبر داد:
دعوت موگرینی از ظریف برای گفت‌وگو درباره اعتراض‌های اخیر ایران
وزیر امور خارجه آلمان گفت که اتحادیه اروپا قرار است محمد جواد ظریف را برای گفت‌وگو درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران دعوت کند. به گزارش ایسنا، زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه زددی‌اف گفت: با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق کردیم که وزیر امورخارجه ایران را به اروپا دعوت كنيم تا درباره ناآرامی‌های اخیر در این کشور با وی گفت‌وگو داشته باشیم. وی در ادامه گفت که احتمالا این دعوت هفته آینده انجام خواهد شد. گابریل همچنین اظهار داشت: ما خیلی سریع تأکید کردیم که از حق اعتراض حمایت می‌کنیم و دولت نیز باید از آنها پشتیبانی کند. وی خاطرنشان کرد که برلین از خط‌مشی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که گفته به ایرانی‌ها کمک خواهد کرد حکومت‌شان را پس بگیرند، پیروی نخواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان افزود: برلین در کنار فرانسه نسبت به تلاش‌ها برای استفاده ابزاری از ناآرامی‌های داخلی ایران هشدار داده است.


تعداد بازدید :  343