شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خبر داد:
وجود ۲۴۳ ساختمان شبیه پلاسکو در پایتخت

شهروند|  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی می‌گوید ۲۴۳ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران وجود دارد. مهدی داوری‌دولت‌آبادی در نشست خبری دیروزش با اعلام این خبر گفت: «شهرداری و حوزه قضائی همکاری خوبی برای رسیدگی به وضع ایمنی ساختمان‌ها دارند و این در حالی است که در تهران ۷۳۰۰ ساختمان داریم که از نظر میزان خطر پرخطر و میان‌خطر تشخیص داده شده‌اند و ۲۴۳ ساختمان از این میان در شرایط بسیار پرخطر هستند و وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند که تاکنون ۷ ساختمان از این ساختمان‌ها پلمپ شده‌اند و این کار با اولویت مناطق ۱۱ و ۱۲ همچنان ادامه دارد.» وی در ادامه افزود: بازخورد این اقدامات باعث شد که بسیاری از ساختمان‌های پرخطر مانند پاساژ آلومینیوم خود اقدامات اصلاحی را انجام دهند.
داوری در مورد توجه به بازار تهران هم گفت: «قطعا بازار تهران خطر بالایی دارد و نارسایی‌هایی مانند مسأله سیم‌کشی برق وجود دارد که بیشترین علت حریق است و نحوه انبارکردن اجناس و سد معبرکردن از دیگر مشکلاتي است که قطعا برای اینها اقدامات و طرح‌هایی در نظر داریم و با هیأت امنای بازار در حال مذاکره هستیم.»
او ادامه داد: «با تأکیداتی که نجفی، شهردار تهران درباره پایداری شهری و مسأله ایمنی دارد، قطعا رویکرد پیشگیرانه را با مشارکت شهروندان در نظر داریم.»
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: «ما معتقدیم شهروندان در زمینه توسعه ایمنی شهر نقش داشته باشند. همچنین در این راستا از ابتدای‌ سال آینده نظام بازرسی ایمنی از کلیه اماکن و فضاهای شهری با مشارکت شهروندان و همکاری سازمان‌های دست‌اندرکار صورت می‌گیرد و این نظارت براساس وظیفه‌ای که سازمان دارد، انجام می‌شود.»
دولت‌آبادی ادامه داد: «شناسایی خطرات که در هر زمان و مکان تهدید ایجاد می‌کند، مسأله‌ای است که در این راستا باید آگاهی شهروندان افزایش پیدا کند و در این بخش تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها قدم برداریم. همچنین ما باید برای افزایش آگاهی و عمل به آن از تجربیات گذشته و تجربیات سازمان‌های دیگر استفاده کنیم.»
داوری توجه به به‌روزرسانی تجهیزات سازمان آتش‌نشانی را از برنامه‌های دیگر این سازمان اعلام کرد: «معتقدیم که سازمان آتش‌نشانی در شأن جامعه و کلانشهر تهران و سازمانی آماده برای مقابله با هر خطری و حادثه‌ای در سطح شهر باشد. ضمن این‌که از نگاه افراطی سخت‌افزاری تردید داریم و آموزش تخصصی آتش‌نشانان را در نظر داریم و به دنبال استانداردسازی آموزش‌ها با استفاده از تجربیات کشورهای صاحب سبک هستیم.»
او ادامه داد: «در روزهای اخیر دو دستگاه نردبان ۵۶ و ۶۴ متری وارد گمرک شده و در حال طی تشریفات برای ورود به ناوگان است و پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته آینده مراحل اداری آن طی شود. همچنین خرید گسترده‌ای برای‌ سال ۹۷ پیش‌بینی شده و با حمایت شهرداری تهران این خریدها انجام خواهد شد و فکر می‌کنم ۱۹ دستگاه نردبان طی یک ‌سال آینده وارد ناوگان شود.»
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در مورد نظام بازرسی ایمنی که از ‌سال ۹۷ اجرایی می‌شود، گفت: «آنچه در حال حاضر اجرایی می‌شود در مورد ساختمان‌های ۶ طبقه و بالاتر و برای ساختمان‌های تجاری دو طبقه به بالا است که ملزم می‌کند تا تمهیدات ایمنی در این ساختمان‌ها به کار برود. ضمن این‌که بزرگترین نقطه ضعف در مورد ساختمان‌های مورد بهره‌برداری است. تلاش می‌کنیم با همکاری‌ سازمان‌های دیگر بتوانیم سطحی از ایمنی را ایجاد کنیم؛ زیرا در ساختمان‌های قدیمی قادر به تغییرات نیستیم به ‌عنوان مثال ما نمی‌توانیم تمام بازار را زیر و رو کنیم و قوانین انعطاف‌پذیری را در مورد ساختمان‌های تحت بهره‌برداری دارند و ما برخی از ایمنی که قابل اجرا باشد مد نظر قرار می‌دهیم که خطر کاهش پیدا کند.»


تعداد بازدید :  257