شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
جمعه تاریخی آل‌سعود
زنان عربستانی برخلاف همتایان خود در ایران برای نخستین‌بار به ورزشگاه می‌روند

شهروند|  بانوان عربستانی در روزهای پایانی هفته جاری برای نخستین‌بار مجوز حضور در ورزشگاه‌های فوتبال را به دست می‌آورند تا ایران تنها کشور در سراسر دنیا باشد که زنان آن نمی‌توانند مسابقات فوتبال را از نزدیک تماشا کنند.
روزی تاریخی در انتظار زنان عربستانی‌
دولت عربستان در اکتبر ‌سال گذشته قانون ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرد که به موجب آن بانوان عربستانی می‌توانند برای تماشای مسابقات فوتبال به استادیوم بروند. البته نخستین حضور بانوان عربستانی در ورزشگاه‌ها چندی پیش اتفاق افتاد و آنها توانستند برای مراسم گرامیداشت تأسیس پادشاهی سعودی برای نخستین‌بار حضور در استادیوم ملک فهد در ریاض را تجربه کنند؛ درحالی ‌که از تصویب این قانون ماه‌ها می‌گذرد، تغییرات لازم در ورزشگاه‌های عربستان انجام شده تا در پایان هفته جاری 3 بازی باشگاهی در عربستان با حضور تماشاگران زن برگزار شود. حتما نیازی به تأکید روی این موضوع نیست که بانوان عربستانی برای نخستین‌بار این مجوز را به دست می‌آورند.
چه تغییراتی در ورزشگاه‌ها رخ داد؟
درحالی ‌که مسئولان ورزش ایران بارها تأکید کرده‌اند؛ زیرساخت‌های لازم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مشکلی ندارد، اما دولت عربستان در سه ورزشگاه ملک فهد در ریاض، ملک عبدالله در جده و استادیوم شاهزاده محمد بن فهد در شهر دمام تغییراتی مخصوص برای بانوان ایجاد کرد. در این سه ورزشگاه جایگاه‌های به‌خصوصی برای تماشاگران زن در نظر گرفته شده و سیستم بلیت‌فروشی و گیت‌های الکترونیکی که پیش از این تماشاگران را کنترل می‌کردند هم، مخصوص بانوان ایجاد شده است. نکته جالب اینجاست که مسئولان ورزش عربستان حتی مکان‌های خاصی را هم درصورت شلوغ‌شدن و ایجاد ازدحام در ورزشگاه‌ها برای بانوان در نظر گرفته‌اند.
حسرت ادامه‌دار زنان ایرانی
دولت عربستان درحالی به زنان خود اجازه حضور در ورزشگاه را داده که مردان هم در این کشور استقبال چندانی از مسابقات فوتبال نمی‌کنند و باشگاه‌ها با تدابیری مثل درنظرگرفتن جوایز ویژه برای تماشاگران آنها را ترغیب به حضور در ورزشگاه می‌کنند. ضمن این‌که ورود به ورزشگاه هیچ‌گاه مطالبه بانوان عربستانی نبوده است. با این حال، آنها این مجوز بزرگ را به دست آورده‌اند اما حسرت رفتن به ورزشگاه برای زنان ایرانی همچنان ادامه دارد و با این‌که بارها وعده داده شده شرایط لازم برای حضور این قشر در استادیوم‌های فوتبالی ایجاد می‌شود اما همچنان این موضوع مسکوت مانده است. با ورود زنان عربستانی به ورزشگاه‌ها حالا فقط بانوان ایرانی هستند که در سراسر دنیا اجازه دیدن مسابقات فوتبال را از نزدیک ندارند.


تعداد بازدید :  272