شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
ذره‌بين

سرنوشت مبهم سرنشینان نفتکش حادثه‌دیده
شهروند| هنوز اطلاعی از سرنوشت سرنشینان نفتکش ایرانی در دست نیست. به همین دلیل یک هیأت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به محل حادثه اعزام شدند تا از نزدیک عملیات تجسس را در بندر شانگهای رصد ‌کنند. این درحالی است که احتمال می‌رود سرنشینان در موتورخانه نفتکش محبوس شده باشند.
هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین جزییات حادثه نفتکش ایرانی گفت: «یک هیأت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی روز دوشنبه به محل حادثه اعزام شدند و الان از نزدیک عملیات تجسس را در بندر شانگهای رصد می‌کنند. به دلیل حجم زیاد آتش، عملیات اطفای حریق به کندی پیش می‌رود، اما شعله‌های آتش‌سوزی نسبت به روز قبل کمی کاهش یافته است.»
او با اشاره به پیداشدن یک جسد در آب‌های اطراف محل حادثه، ادامه داد: «با توجه به بررسی‌های به عمل آمده جسد پیدا شده ایرانی است و از سرنوشت دیگر سرنشینان این نفتکش خبری در دست نداریم، زیرا به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک‌شدن به این شناور وجود ندارد.»
احتمال محبوس‌شدن خدمه نفتکش
 در موتورخانه
این درحالی است که «محسن بهرامی» سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» نیز، گفت: «احتمال محبوس‌شدن خدمه در موتورخانه نفتکش وجود دارد که برای دسترسی به آنها باید آتش سریع‌تر خاموش شود. از ژاپنی‌ها برای کمک به نفتکش سانچی کمک خواستیم و قرار است آنها وارد عملیات شوند. چینی‌ها در این حادثه بسیار با احتیاط و دست به عصا حرکت می‌کنند. یک شرکت آمریکایی برای کمک به حادثه نفتکش ایرانی اعلام آمادگی کرده اما تجهیزات لازم را برای این اطفای حریق در منطقه نداشته است، بنابراین نمی‌توانسته به سرعت کمک کند.»
سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» همچنین از دستور ویژه رئیس‌جمهوری به وزرای نفت و امور خارجه برای تسریع در پیگیری این مسأله خبر داد و گفت: «خاموش‌کردن آتش نفتکش «سانچی» به دلیل این‌که حامل میعانات گازی بوده، زمانبر است، زیرا میعانات گازی حتی از بنزین فرّارتر هستند.» وی به راهکارهای بررسی حادثه اشاره کرد و گفت: «کشتی‌ها دارای 2 جعبه سیاه هستند که جزییاتی مانند صحبت‌های اتاق فرماندهی و مسیر را ثبت می‌کنند. علت این حادثه بررسی شده و ابعاد آن مخفی نخواهد ماند، زیرا شرکت‌های بیمه‌گر بین‌المللی به دلیل مباحث مالی چند 10‌میلیون دلاری خود، جزییات این مسأله را به‌طور کامل بررسی خواهند کرد، اما اکنون نمی‌توان علت حادثه را اعلام کرد. کشتی سانچی از مجهزترین نفتکش‌ها بود که توسط شرکت هیوندای کره‌جنوبی ساخته شده است.» وی با بیان این‌که حضور دانشجویان دریایی در نفتکش در دنیا مرسوم است، گفت: «این دانشجویان درحال آموزش بوده‌اند و تیم حاضر در این نفتکش افرادی متخصص بودند.» سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره پوشش بیمه‌ای نفتکش گفت: «همه 32 سرنشین نفتکش سانچی زیر پوشش بیمه بودند و مشکلی از این بابت وجود ندارد، ضمن آن‌که بدنه، مسائل زیست‌محیطی و محموله کشتی نیز بیمه بوده است. ارزش محموله روی این نفتکش حدود 60‌میلیون دلار و ارزش نفتکش سانچی با توجه به قدمت 10ساله آن حدود 60‌میلیون دلار برآورد شده است.» سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره آلودگی ناشی از این حادثه نیز، گفت: «به دلیل این‌که میعانات گازی بسیار فرّار است، آلودگی و لکه نفتی ایجاد نمی‌کند.»

مرگ در آتش‌سوزی چادر امدادی
ایلنا| جوان 25 ساله کوهبنانی بر اثر آتش‌سوزی در چادر جان خود را از دست داد. سیدمحمد صابری، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان درباره این حادثه گفت: «این آتش‌سوزی به دلیل استفاده از چراغ نفتی در داخل چادر و در حالی ‌که این جوان خواب بوده، رخ داد و دچار سوختگی 100‌درصدی شد. جسد این جوان 25 ساله برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.»


تعداد بازدید :  367