شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه:
وزارت نیرو و جهاد کشاورزی پاسخگوی وضع بد دریاچه ارومیه باشند

شهروند|  حال دریاچه ارومیه «اصلا خوب نیست». مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای این دریاچه اینطور گفته و دلیل این اتفاق را کم‌بارشی در این حوضه آبی دانسته است. درحالی ‌که تأمین حقابه و مدیریت درست آب می‌تواند این وضع را کنترل کند. دست‌اندرکاران احیای دریاچه معتقدند از سوی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در این مورد کوتاهی شده است.
در این‌باره دیروز مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به وضع نامساعد دریاچه ارومیه بر اثر کم‌بارشی‌های ماه‌های گذشته نسبت به ضرورت مدیریت منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ایسنا گفت: «وزارت نیرو باید در مورد نحوه تأمین حقابه دریاچه ارومیه روشنگری کند. وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره مدیریت آب پاسخگو باشد.»
او وضع دریاچه ارومیه را نامساعد ارزیابی کرد و ادامه داد: «متاسفانه وضع بارش امسال در حوضه دریاچه ارومیه اصلا خوب نبود و در نتیجه آبی وارد دریاچه نشد و درحال حاضر وضع مناسبی ندارد.»
به ‌گفته تجریشی، در ‌سال گذشته در این برهه زمانی حدود ۴۰۰‌میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده بود اما درشرایط حاضر به دلیل کم‌بارشی همه رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه خشک است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این‌که معمولا در مواقع سیلابی آب وارد دریاچه می‌شود، ادامه داد: «با توجه به این‌که بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضع بسیار نامطلوبی داشته است، دریاچه آوردی ندارد. در نتیجه وضع دریاچه ارومیه در‌ سال آینده وضع خوبی نخواهد بود.»
تجریشی با تأکید بر این‌که در چنین شرایطی مدیریت دریاچه ارومیه دشوار است، اضافه کرد: «قطعا مدیریت منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه یک امر ضروری است و در منطقه نسبت به این موضوع هشدار داده‌ایم.» او با اشاره به این‌که حقابه دریاچه ارومیه باید تأمین شود، گفت: «ما از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این زمینه به وزارت نیرو نامه‌ای فرستاده‌ایم و این وزارتخانه باید در مورد نحوه تأمین حقابه دریاچه ارومیه روشنگری و برنامه‌های خود را با توجه به خشکسالی‌های پیش‌رو اعلام کند.»
به‌ گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درحال حاضر ۵۰۰‌هزار هکتار سطح زیر کشت در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد، بنابراین با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در مصرف منابع آب، وزارت جهاد کشاورزی نیز باید پاسخگو باشد و تمهیدات خود را برای مدیریت آب در شرایط پیش‌رو بیان کند. ضمن این‌که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در ماه جاری خبر چندانی از بارش نیست و بارش بهمن‌ماه هم در حد نرمال خواهد بود و قطعا این میزان بارش نمی‌تواند کم‌بارشی‌های فصل پاییز را جبران کند.

 


تعداد بازدید :  245