شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
قرار است امروز هم تعدادی از دانشجویان بازداشت‌شده در حوادث اخیر آزاد شوند
آزادی تعدادی از دانشجویان بازداشتی
معاون فرهنگی وزارت علوم: ۶۵‌درصد دانشجویان بازداشتی در کشور آزاد شدند

شهروند|  اگرچه همچنان تعدادی از دانشجویان دستگیرشده در حوادث اخیر در بازداشت به‌سر می‌برند و براساس گفته‌های یکی از نمایندگان مجلس، از محل بازداشت تعدادی از آنها هم اطلاعی در دسترس نیست، اما روند آزادی این دانشجویان آغاز شده و قرار است در روزهای آینده هم ادامه پیدا کند. دیروز، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آزادی حدود ۶۵‌درصد این دانشجویان خبر داد و یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی هم عنوان کرد که «وزیر اطلاعات قول داده که دانشجویان بازداشتی آزاد شوند».
آزادی حدود ۶۵‌درصد دانشجویان بازداشتی را دیروز معاون فرهنگی وزیر علوم درحالی به ایلنا گفت که پیش از این در گفت‌و‌گو با «شهروند» اعلام کرده بود که وزارت علوم اطلاع دقیقی از تعداد دانشجویان بازداشتی ندارد. «غلام‌رضا غفاری» دیروز با اشاره به این‌که پیگیری‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای آزادی دانشجویان بازداشتی همچنان ادامه دارد، گفت: «در روزهای اخیر جلسات مستمری با حضور روسای دانشگاه‌ها و برخی معاونان دانشگاه برای پیگیری وضع دانشجویان بازداشتی در وزارت علوم برگزار شده است. بیشترین دانشجویان بازداشتی، مربوط به دانشگاه تهران است که تاکنون ۱۶نفر آزاد شده‌اند و تعدادی دیگر تا پایان امروز یا فردا آزاد خواهند شد.»
غفاری با اشاره به این‌که آمار کل دانشجویان بازداشتی را در اختیار ندارند، گفت: «ما از طریق دوستان و خانواده متوجه شدیم که کدام یک از دانشجویان بازداشت شده‌اند و از‌‌ همان روز نخست به دلیل نگرانی و دغدغه خانواده‌ها، پیگیر وضع دانشجویان بوده‌ایم.» او در ادامه تأکید کرد که با رایزنی‌های صورت‌گرفته، اقدامات لازم برای آزادی این دانشجویان در حال انجام است و اظهار امیدواری کرد که به‌زودی این کار صورت گیرد.
قول وزیر اطلاعات
 برای آزادی دانشجویان بازداشتی
دیروز همچنین سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌های این فراکسیون برای آزادی دانشجویان سخن گفت. «بهرام پارسایی» در این‌باره به «عصر ایران» گفت: «معتقدم ما تاکنون نتوانسته‌ایم اصل ۲۷ قانون اساسی را اجرا کنیم یعنی اگر دانشجویان، نهادهای مدنی و اقشار مردم راجع به موضوعی اعتراض داشته باشند، ما طبق اصل ۲۷قانون اساسی مجوزی به آنها برای بیان این اعتراض نداده‌ایم و شاید در جامعه ما هنوز نحوه اعتراض نهادینه نشده است. ممکن است گروهی اعتراض کنند و گروهی دیگر بیایند و از آن فضا سوءاستفاده کنند.» نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: «اگر اعتراض قانونمند باشد و ما طبق قانون مجوز بدهیم و امنیت آن را تأمین کنیم، مردم حرفشان را می‌زنند و ما یا مسئولان می‌شنوند یا نمی‌شنوند. اگر این شرایط فراهم نباشد، ممکن است عده‌ای اعتراض کنند و عده‌ای به تبع آن ممکن است سوءاستفاده و اغتشاش کنند. دانشجویان جزو گروه اول هستند، یعنی ممکن است آنها معترض باشند، اما هرگز اغتشاشگر نیستند. دانشگاه و دانشجویان کشور مسائل کشور را به‌خوبی درک می‌کنند و طبیعی است که اعتراض کنند و ما نیز باید اعتراضات آنها را بشنویم.» او با تأکید بر لزوم آزادی دانشجویان، به صحبت‌های خود با وزیر اطلاعات برای پیگیری وضع این دانشجویان هم اشاره کرد و از قول وزیر اطلاعات برای آزادی دانشجویان سخن گفت: «آقای علوی نظر مساعد نسبت به آزادی دانشجویان بازداشتی داشتند و گفتند که تعداد زیادی از آنها درحال حاضر آزاد شده‌اند و قول مساعد دادند که سایر دانشجویانی که در بازداشت هستند، آزاد شوند. ما معتقدیم باید کرامت دانشجویان در زمان بازداشت در قالب حقوق شهروندی حفظ شود و این موضوع را نیز به آقای علوی گوشزد کردیم.» دیروز همچنین رئیس دانشگاه تهران و روسای برخی دانشگاه‌های دیگر خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند. پیش از این مسئولان وزارت علوم از تلاش خود برای محروم‌نماندن دانشجویان از امتحانات پایان ‌ترم سخن گفته بودند که به نظر می‌آید با توجه به طولانی‌شدن بازداشت بعضی از این دانشجویان، دست‌کم تعدادی از آنها از برخی امتحانات خود محروم شوند. 


تعداد بازدید :  160