شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
احتمال محبوس‌شدن پرسنل در انبار نفتکش
پیکر پیدا‌شده ایرانی بوده است
نفتکش‌های ایرانی ریسک کمی دارند

شهروند| کشتی چینی به ساحل رسید اما هنوز خبری از 31خدمه نفتکش ایرانی نشده است. خدمه‌ای که هنوز روزنه‌هایی از امید برای یافتن آنها وجود دارد و سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی از احتمال محبوس‌شدن پرسنل در انبار نفتکش سخن می‌گوید. البته او این نکته را هم اضافه کرد که هر چه زمان می‌گذرد امیدها برای زنده ماندن این خدمه کمتر می‌شود. حالا رئیس‌جمهوری هم دست به کار شده و به دو تن از اعضای کابینه‌اش دستور رسیدگی هر چه سریع‌تر به این حادثه را داده است.
 نفتکش ایرانی که ۱۱۱‌هزار و ۵۰۰ تن میعانات گازی حمل می‌کرده، ۲۵ آذرماه از عسلویه به سمت کره‌جنوبی حرکت کرده و شامگاه شنبه به کشتی فلربر چینی برخورد می‌کند. با وجود گذشت حدود 4 روز از وقوع این ماجرا تلاش‌ها برای خاموش‌کردن آتشی که از دل محموله كشتي بیرون آمده، همچنان ادامه دارد. هر چند که محسن بهرامی معتقد است که 20 تا 40ساعت تأخیر در خاموش‌کردن آتش محموله‌ای به اندازه یک‌میلیون بشکه طبیعی است، اما برخی از منابع خبری از کوتاهی چشم‌بادامی‌ها در این رابطه می‌گویند؛ ادعایی که شاید چندان هم بیراه نباشد. او می‌گوید: اختلاف نظرهایی بین تیم چینی و ایران وجود دارد. چینی‌ها حجم آتش و وجود مواد فرار را مطرح می‌کردند که تا شعاع چند صد متری و حتی چند هزار متری می‌رود و ریسک اطفاي حریق را بالا می‌برد، اما نظر ایران با توجه به این‌که تجربه جنگ و آتش‌سوزی کشتی‌ها را داشته، این است که خطر مرتفع شده است. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی با بیان این‌که چینی‌ها دست به عصا و با احتیاط عمل می‌کنند، اظهار کرد: چینی‌ها بحث انفجار را مطرح می‌کنند. باید گفت طول کشتی ۲۷۴ متر بوده و حریق بزرگی رخ داده است. در این مورد ایران و چین اختلاف نظر دارند، اما ما فشار را از طریق همه ارگان‌ها به چین اعمال می‌کنیم و چین را ترغیب خواهیم کرد. حالا قرار است ژاپنی‌ها هم در کنار دیگر تیم‌هایی از چین و کره‌جنوبی در پهنای دریا مشغول تجسس و اطفای حریق شوند.
فاجعه زیست‌محیطی در کار نیست
هر چند که برخی از رسانه‌ها نسبت به وقوع یک حادثه زیست‌محیطی در آب‌های کرانه شرقی چین هشدار می‌دادند، اما مسئولان شرکت ملی نفتکش معتقدند که چنین خطری وجود ندارد. بهرامی با اشاره به این‌که نفتکش ایرانی حامل یک‌میلیون بشکه میعانات گازی بوده، ادامه داد: این محموله بسیار سبک بوده و جرم حجمی آن 0.65‌درصد است و بعد از مدت زماني کاملا تبخیر می‌شود. تنها نگرانی‌اي که هم‌اکنون وجود دارد، تخلیه سوخت خود کشتی در دریاست که حجم آن 1700 تا 1900 تن برآورد می‌شود؛ البته تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده لکه نفتی  ارایه نشده است. ضمن این‌که اگر این اتفاق رخ دهد، هزینه جمع‌آوری آن بر عهده شرکت‌های بیمه‌ای است. آن‌گونه که این مقام مسئول اعلام کرده هزینه زیست‌محیطی ناشی از آلودگی دریا تا سقف یک‌میلیارد دلار بر عهده شرکت‌های بیمه‌ای است و از این جهت این اتفاق بار مالی چندانی برای ما نخواهد داشت.
تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی
جسدی که 3 روز گذشته پیدا شد، حالا به بندر شانگهای رسیده است. جسدی که بررسی‌های اولیه نشان داده که این جسد ایرانی است. سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی همچنین از تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی خبر داد و گفت: کشتی چینی به زوشان چین که برسد مراحل تحقیق و مصاحبه از پرسنل آن آغاز خواهد شد.
تکذیب خبر دریافت سیگنال از مفقودان
بازار شایعه‌ها در رابطه با سرنوشت خدمه نفتکش ایرانی این روزها حسابی داغ است. شایعاتی که هر کدام در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، دل یکی از خانواده‌های 30 خدمه ایرانی را به درد می‌آورد. شایعاتی که سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی دیروز بر تمامی آنها خط بطلان کشید. از خبر دریافت سیگنال از سوی سه نفر از مفقودان تا پیشنهاد کمک از سوی یک شرکت آمریکایی. بهرامی همچنین در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودان دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد. به گفته او، در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودان با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است.
پیشنهاد کمک از سوی یک شرکت آمریکایی
سخنگوی شرکت ملی نفتکش به این سوال که آیا از آمریکا پیشنهاد کمک شده است یا نه، اظهار کرد: در این موضوع نباید مسائل سیاسی مد نظر قرار بگیرد یک شرکت آمریکایی و نه دولت آمریکا پیشنهاد کمک داده است، اما بررسی‌هایی که انجام دادیم، نشان داد این شرکت در نزدیکی محل وقوع حادثه امکاناتی ندارد. او همچنین از مذاکره ایران با ژاپن خبر داد و گفت: ایران از ژاپن درخواست کرد که به دلیل نزدیکی به وقوع حادثه در فرآیند اطفاي حریق کمک کند. این حادثه در ۱۶۰مایلی شرق ساحل شانگهای، ۱۸۰ مایلی جنوب کره و ۳۶۰ مایلی شمال تایوان رخ داده است.
جدا‌شدن یکی از قایق‌های نجات از نفتکش
این مقام مسئول با بیان این‌که نفتکش دارای دو قایق نجات در دو طرف بوده است، اظهار کرد: با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش؛ همان سمتی که نفتکش آتش گرفته، قرار داشته است برعکس مشهود نبود و این احتمال وجود دارد که پرسنل از این قایق استفاده کرده باشند. بهرامی ادامه داد: در صورتی که از قایق استفاده کرده باشند تا دو ماه ذخیره دارند و می‌توانند زنده باشند؛ البته استفاده از قایق نجات زمانبر است، اما ما پیگیر احتمالات هستیم. او با اشاره به پیکر پیدا‌شده گفت: پیکر پیدا‌شده لباس ضخیمی به تن داشت که به جز صورت همه بدن را در بر می‌گیرد. پوشیدن این لباس زمانبر است و نشان می‌دهد شاید فرصت کافی برای فرار وجود داشته است.
سانچی از بهترین کشتی‌های ناوگان دریایی
«کشتی سانچی در‌ سال ۲۰۰۸ ساخته شده بود و از بهترین کشتی‌های ناوگان در دنیا بود.» این بخشی از گفته‌های سخنگوی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به «شهروند» است که معتقد است ریسک نفتکش‌های ایرانی برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار کم است. او می‌گوید: کشتی‌های نفتکش ایران معمولا تحت پوشش شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای هستند؛ بی‌تردید اگر شرایط کشتی‌های ایرانی مناسب نبود، حاضر به بیمه‌کردن نمی‌شدند.
به گفته او، آخرین حادثه مربوط به نفتکش‌های ایرانی مربوط به ‌سال 2016 است که ابعاد حادثه قابل قیاس با کشتی سانچی نیست.
آن‌گونه که بهرامی توضیح می‌دهد، بیمه شخص ثالث و آلوده‌سازی کشتی توسط یک شرکت معتبر انگلیسی و بیمه بدنه و تجهیزات کشتی توسط یک شرکت اسکاندیناوی صورت گرفته بود. محدوده بار به صورت FOB بوده است؛ هنگامی که بار روی کشتی قرار می‌گیرد فروشنده تعهدی در قبال آن ندارد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش در ادامه با بیان این‌که شرایط کشتی تا حدودی متعادل‌تر شده است، افزود: کشتی انحراف ۲۵درجه‌ای به سمت راست داشت که در حال حاضر به حالت عمود برگشته است.


تعداد بازدید :  161