شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
روایتی از فعالیت‎های تیم‎های حمایت‎های روانی، اجتماعی و فرهنگی (سحر) اصفهان در مناطق زلزله‌زده
توفیق گره‌گشایی

مرضیه باغستانی| ایران سربلند همیشه در طول تاریخ به جهانیان نشان داده که خانواده‏ای با گویش‎ها و آداب و رسوم متنوع را در خود جای داده که قلب یکایک اعضای این خانواده برای همدیگر می‎تپد. این همدلی را بارها و بارها در حوادث و رویدادهای مختلف به منصه ظهور رسانده و چشم هر بیننده‎ای را به خود خیره کرده است؛ از دوران جنگ تحمیلی که همگی متحد شدند تا وجبی از این خاک پاک به دست بیگانگان نیفتد تا حوادثی طبیعی و غیرطبیعی همچون زلزله و ریزش ساختمان و.... در روزهای پایانی آبان‌ماه بود که زمین در غرب کشور لرزید و زندگی مردمان شریف آن منطقه به‌خصوص استان کرمانشاه را تحت‌تأثیر خود قرار داد؛ زلزله‎ای آوار شد و سیل محبت‎های اعضای این خانواده به سوی مردمان این دیار روانه. همه‌و‌همه از سازمان‎های خدمت‌رسان تا مردمان نوعدوست دست به دست یکدیگر دادند تا به یاری متاثران از این بلای طبیعی بشتابند. جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از اصلی‎ترین نهادهای خدمت‌رسان با سازمان‎های خود نیز در منطقه حاضر شد و پس از اسکان و ایجاد شرایط اولیه برای ملت شریف این خطه، حمایت‎های روانی را به سازمان جوانان خود واگذار کرد تا زلزله‎زدگان را به شرایط روحی پیش از زلزله بازگرداند. معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان نیز با تکیه بر توان و پتانسیل نیروهای جوان خود، به‌عنوان نخستین تیم‎های سحر سازمان جوانان، در قالب تیم‎هایی متشکل از گروه‎های مذهبی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، پشتیبانی، روابط‌عمومی، حمایت روانی و نظارت و ارزیابی در منطقه ثلالث باباجانی مشغول فعالیت شدند و پس از اتمام مرحله اول اعزام تیم‎ها، بار دیگر در صحنه خدمت و در شهرستان سرپل ذهاب، قصرشیرین و… حاضر شدند و خدمت به خلق را با بندبند وجودشان معنا بخشیدند.
جوانان هلال؛ نماد انگیزه خدمت و انرژی جوانی
دکتر حمیدرضا شمس همچون بسیاری از همکارانش، پزشکی بااخلاق، متعهد و مهربان است که خستگی برای او تعریفی ندارد و با حوصله پای حرف دل مردمان زلزله‎زده می‎نشیند تا تسکینی باشد بر دل رنجدیده‎شان. او که به همراه دوستانش در طول روز مشغول شناسایی، مشاوره و درمان افراد آسیب‌دیده بوده، حضور در منطقه زلزله‌زده و در جمع جوانان پرشور جمعیت هلال‌احمر را تجربه خوب و متفاوتی می‎داند. او درباره فعالیت در روستاها می‎گوید: فعالیت تیم بر مناطق پرآسیب متمرکز شده بود و با حضور در روستاهای تخریب‌شده، افرادی با شدت آسیب‎های خفیف، متوسط و شدید را شناسایی کردیم و روزهای پایانی حضور در منطقه نیز برای برخی موارد شدید مجددا  مشاوره و درمان دارویی انجام دادیم.
بهترین جشن تولد
تیم ۳۷ نفره جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، پس از هماهنگی با جمعیت هلال‌احمر شهرستان قصرشیرین به‌صورت سرزده با حضور در دبستان کودکان استثنایی، با آذین‎بندی مدرسه برای کودکان مدرسه جشن تولد برگزار و با اجرای برنامه‎های متنوع، لبخند را بر لبان زیبای کودکان جاری کردند و اهدای هدایایی به رسم یادبود، پایان‌بخش برنامه نیمروزی این تیم باانگیزه بود. در وصف اجر و مزد اعضای تیم سحر استان اصفهان، همین لبخند، شادی از صمیم قلب، دعای خیر و اذعان کودکان معصوم به بهترین جشن تولد تا پایان عمرشان بس که دستگیر دنیا و آخرتشان شود.
دعای خیر کودکان، ارمغان حضور در تیم سحر
زهرا جهانگیری، عضو جوان جمعیت هلال‌احمر از شهرستان دهاقان در جنوب استان اصفهان است که ۶ سابقه عضویتش در جمعیت هلال‌احمر، به‌خوبی و بیش از پیش مهرورزی را با گوشت و پوست و استخوانش عجین کرده است. به‌عنوان خاله‌باران در گروه فرهنگی و اجتماعی تیم سحر فعالیت داشت تا با زبان کودکانه، با شعر، قصه و نمایش‎های عروسکی اقدامات هنگام زلزله، نکات بهداشتی و مباحث امداد و کمک‎های اولیه را به کودکان آموزش دهد. او که معتقد است به مناطق زلزله‌زده دعوت شده تا دل کودکان را شاد کند، خدا را شاکر است که توانسته حتی برای چند دقیقه هم که شده خنده را به لب این نوگلان بیاورد و می‎گوید: در این یک هفته خدمت به مردم عزیز، خونگرم و میهمان‌نواز استان کرمانشاه با یک جمله دختر ١٠ساله آن‌چنان دلم آرام گرفت و از خدای خود به دلیل حضورم در کنار آنان تشکر کردم و در پوست خود نمی‌گنجیدم که ناگفتنی است. در همهمه صدای زیبای کودکان، کوثر زیباترین دعا در حق هر بنده‎ای را بر زبان جاری کرد: «خاله الهی همین‌طوری که دل مارو شاد می‌کنی خدا دلت رو شاد کنه...»
کمک‌کردن در سرشت هر هلال‌احمری
سینا تاکی، جوانی ۲۴ساله از دیار شهید همت، نجاتگر یکم سازمان امدادونجات و عضو فعال سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است که به‌عنوان مسئول روابط عمومی گروه، به منطقه اعزام شده است. او انگیزه ورود خود به جمعیت هلال‌احمر را کمک به همنوعان و هموطنان می‎داند و ‎می‎گوید: حال که پس از وقوع زلزله، مردم عزیز کشورم نیاز به یاری داشتند، توفیق خدمت نصیبم شد تا در هر دو مرحله به همراه تیم‎های سحر استان اصفهان در مناطق زلزله‌زده حاضر شوم و به هم‎میهنانم خدمت کنم. تاکی که همچون دیگر اعضای تیم‎های سحر سازمان جوانان حضورش در مناطق زلزله‌زده به‌مثابه زندگی با مردمان آن سرزمین بوده است، خاطرات زیادی در قلبش به یادگار ثبت کرده و باز هم حاضر است به مناطق زلزله‌زده برود و تمام توان خود را برای خدمت به خلق به‌کار بندد و یاریگرشان باشد. ویزیت رایگان، اندازه‎گیری فشار خون، انجام بازی‎های میدانی با همکاری مرکز خلاقیت و سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان، اجرای تئاتر عروسکی، همخوانی، برگزاری مسابقات متنوعی همچون آشپزی ویژه بانوان روستا با طبخ غذاهای محلی، پرتاب حلقه ویژه زوجین و سالمندان، طناب‎کشی بین تیم سحر و اهالی روستا، آموزش امداد و کمک‎های اولیه به زبان ساده و… تنها بخشی از خدمات داوطلبانه تیم سحر استان اصفهان در روستاهای قراویز مارگیران، کوییک حسن، بابا اسکندر و… همچنین مدارس قیام، ادب، طالقانی، بنت‌الهدی، وحدت، رحمان، سوره و… بود که با تمام توان سعی داشتند لحظاتی شاد برای مخاطبان خود به ارمغان آورند.


تعداد بازدید :  371