شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
کره‌شمالی پس از مذاکره با کره‌جنوبی موافقت کرد تا ورزشکارانش را به المپیک زمستانی بفرستد
نخستین هدیه‌ سال نو برای مردم دو کُره

پس از برگزاری مذاکرات رسمی میان دو کره بعد از دو سال، کره‌شمالی پذیرفت که ورزشکاران و هواداران خود را به بازی‌های المپیک زمستانی که ماه دیگر در کره‌جنوبی برگزار می‌شود، بفرستد. «ری سون گوون»، رئیس هیأت نمایندگی کره‌شمالی در آغاز مذاکرات گفت: «من با امیدواری به این‌جا آمده‌ام که دو کره صادقانه و با اعتماد با یکدیگر صحبت کنند تا با نتایج باارزش در مذاکرات، به مردم کره نخستین هدیه ‌سال نو را اهدا کنند.» ری رئیس کمیته کره‌شمالی برای احیای صلح‌آمیز وحدت کشور است. «چو میونگ پیو»، وزیر امور اتحاد کره‌جنوبی نیز از امید به مذاکرات با عزم و استقامت سخن گفت.
پس از پایان نخستین دور مذاکرات میان مقامات دو کره در روز سه‌شنبه، «چون ‌هائه سونگ»، معاون وزیر اتحاد کره‌جنوبی گفت که هیأت کره‌شمالی شامل هنرمندان و روزنامه‌نگاران نیز خواهد بود.
آقای چون اضافه کرده، کره‌جنوبی پیشنهاد داده بود که ورزشکاران و هیأت اعزامی دو کره در مراسم افتتاحیه و اختتامیه در شهر پئونگ‌چانگ کره جنوبی که در 9 فوریه آغاز می‌شود، با هم و در زیر یک پرچم مشترک رژه بروند. اتفاقی که آخرین‌بار در المپیک زمستانی در ایتالیا، در ‌سال 2006 صورت گرفت.
دیدار هیأت‌های نمایندگی کره‌شمالی و کره‌جنوبی در روستای مرزی «پانمونجوم» با تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت. گرچه در این دیدار، کره‌شمالی نه در مورد تحریم‌ها و نه چیزی جز المپیک صحبتی نکرده است، اما این توافق که پس از چند ماه افزایش تنش‌ها به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی صورت می‌گیرد، پیشرفت‌های دیپلماتیک را نشان می‌دهد و امیدها را برای آرام کردن تنش بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی افزایش داده است.
همچنین کره‌جنوبی پیشنهاد داده است که سازمان‌های صلیب‌سرخ دو کشور، امکان دیدار اعضای خانواده‌های جدامانده در دو کشور را فراهم کنند. مذاکرات دو کره درحالی انجام می‌شود که در ماه‌های اخیر تنش زیادی بر سر آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ایجاد شد. ادامه این آزمایش‌ها منجر به آن شد که در چند ماه اخیر دو بار کره‌شمالی مورد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. آخرین‌بار، در ماه دسامبر گذشته شورای امنیت صدور ۷۵‌درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کره‌شمالی را ممنوع اعلام کرد و از آغاز ‌سال ۲۰۱۸ واردات فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی کره‌شمالی، ازجمله نفت سفید و گازوییل در حد ۵۰۰‌هزار بشکه در‌ سال و واردات نفت خام به ۴‌میلیون بشکه در ‌سال محدود شد. همچنین شهروندان کره‌شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند. براساس قطعنامه اخیر شورای امنیت، کشورهای جهان مجازند کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره‌شمالی هستند رهگیری، بازرسی یا توقیف کنند. با وجود تحریم‌ها، معلوم نیست که هیأت کره‌شمالی ازجمله ورزشکاران آن چگونه قرار است به کره‌جنوبی سفر کنند؛ چراکه پرواز با شرکت هواپیمایی کره‌شمالی «ایر کوریو»، به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، بنابراین ساده‌ترین راه عبور از مسیر مرزی با تدابیر شدید امنیتی است، اما این باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد.
با این‌حال، کره‌جنوبی اعلام کرد که در صورت نیاز برای سفر اتباع کره‌شمالی به کره‌جنوبی برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی، سئول می‌تواند تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به شکل موقت نادیده بگیرد.
«روه کیو دئوک»، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی در نشستی خبری اعلام کرد: «اگر نیاز باشد، سئول با هماهنگی شورای امنیت سازمان‌ملل و کشورهای مرتبط گام‌هایی را برای کمک به سفر اتباع کره‌شمالی جهت حضور در بازی‌های المپیک زمستانی امسال برمی‌دارد.»
 ترامپ چند روز پیش گفته بود که مذاکرات ممکن است منجر به کاهش تنش‌ها شود و برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک، اعتبار کافی فراهم آورد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته بود که این مذاکرات، حاصل فشارهای مداوم آمریکا به کره‌شمالی بوده است: «اگر فشارها نبود، آنها اکنون حرفی از مذاکرات نمی‌زدند.»
مذاکرات میان دو کره درحالی صورت گرفته که روز دوشنبه، رهبر کره‌شمالی گفته بود که نباید به گذشته بازگشت، بلکه باید آن را فراموش کرد. کیم جونگ اون، در سخنرانی خود برای مردم کشورش اعلام کرد که باید شرایط لازم جهت عادی‌سازی روابط بین دو کره فراهم شود: «نباید به گذشته بازگشت، باید گذشته را فراموش کرد و بر بهبود روابط بین دو کره متمرکز شد. این فرصتی مغتنم برای متحد کردن اقدامات و تلاش‌های مردم کره است تا به افزایش تنش در شبه‌جزیره کره پایان داده شود. این تنها مسأله عادی‌سازی روابط بین دو کره نیست، بلکه درباره آشتی ملت و اتحاد مجدد با اراده آزاد است.»  کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سخنرانی ‌سال نو خود بر کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره تأکید کرده بود. سخنرانی‌ای که امیدها به بهبود روابط میان دو کره را افزایش داد. مون، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز به سرعت از این ایده استقبال کرد و روز پنجشنبه، پیشنهاد مذاکرات در شهر «پانمونجوم» را داد.
کره‌جنوبی اعلام کرده بود در صورتی که کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت و فعالیت‌های هسته‌ای خود در زمان برگزاری بازی‌ها را متوقف کند، عملیات‌ نظامی کره‌جنوبی و آمریکا نیز در منطقه متوقف می‌شود.
سپس، کره‌شمالی یک خط تلفنی با کره‌جنوبی را مجددا برقرار کرد که در اوایل ‌سال 2016، به دنبال تنش‌ها در برنامه تسلیحات هسته‌ای قطع شده بود. از طریق همین خط تلفن بود که روز جمعه، کره‌شمالی به کره‌جنوبی پیام داد که با پیشنهاد گفت‌وگوی سطح بالا در یک روستای مرزی که سربازان کره‌شمالی و کره‌جنوبی در آن‌جا مستقر هستند، موافقت کرده است.


تعداد بازدید :  344