شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

بلومبرگ جزییاتی از بازداشت اخیر ۱۱ شاهزاده عربستانی منتشر کرد
ایسنا| خبرگزاری بلومبرگ جزییات جدیدی از حادثه بازداشت ۱۱ شاهزاده عربستانی هنگام تجمع‌شان مقابل کاخ سلطنتی در ریاض منتشر کرد. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اسامی برخی شاهزادگان عربستانی بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های اخیر در ریاض را اعلام کرد. این شاهزادگان اخیرا به اتهام تجمع در اعتراض به آنچه عدم پرداخت قبوض آب‌ و برق کاخ‌هایشان خوانده شده، مقابل کاخ پادشاهی در ریاض بازداشت شدند. این خبرگزاری افزود که دلیل این تجمع، دلیلی نبوده که مقامات عربستانی می‌گویند. بلومبرگ اضافه کرد: «پسران مالک شرکت «المراعی»، بزرگترین شرکت تولید شیر و لبنیات جزو شاهزادگانی هستند که اخیرا بازداشت شده‌اند. شاهزادگان نایف بن سلطان و سعود بن سلطان، فرزندان سلطان بن محمد الکبیر، میلیاردر عربستانی، موسس شرکت المراعی جزو ۱۱ شاهزاده‌ای هستند که بازداشت شده‌اند. در این گزارش آمده است: «خانواده «الکبیر» در خاندان حاکم عربستان شامل تعدادی از تجار برجسته هستند، اما در سیاست نقشی ندارند. یکی از اعضای خاندان حاکم عربستان فایل صوتی را منتشر کرده و مسئولان عربستانی را به چالش کشیده است. وی در این فایل می‌گوید، تمامی اتهامات علیه بازداشت‌شدگان دروغ است و نمی‌توان آنها را باور کرد.» در این فایل صوتی، شاهزاده عبدالله می‌گوید: «شاهزادگان بازداشت‌شده به همراه یکی از نزدیکانشان بعد از دریافت احضاریه جهت تحقیقات به ساختمان استانداری ریاض منتقل شدند. زمانی که به آن‌جا رسیدند نگهبانان مانع ورود آنها شدند. برخی از شاهزادگان نیز هیجان‌زده شدند و به درگیری لفظی پرداختند که در نتیجه بازداشت شدند.»

ترامپ؛ نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا بعد از یک‌سال ریاست‌جمهوری
ایسنا| بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ترامپ اکنون به‌حدی پایین است که می‌توان او را نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا در زمان ورود به دومین‌سال ریاست‌ جمهوری محسوب کرد. برآوردی که از سوی شرکت نظرسنجی گالوپ صورت گرفته نشان داده که روسای جمهوری آمریکا از ‌سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۱۸ به‌طور میانگین محبوبیت ۵۳‌درصدی داشته‌اند اما محبوبیت ترامپ درحال‌حاضر ۳۷‌درصد است که از این میانگین خیلی پایین‌تر است. این درحالی است که در ماه دسامبر محبوبیت ترامپ ۳۹‌درصد بود، اکنون این محبوبیت حتی از این هم کمتر است. ترامپ بیشترین میزان محبوبیتش را مدت زمان کمی بعد از آغاز ریاست جمهوری‌اش در ژانویه ۲۰۱۷ داشت که البته آن هم معادل ۴۵‌درصد بود. با این حال در ۱۲ماه گذشته این محبوبیت به تدریج نزول یافته و به حد فعلی رسید که چنین میزانی در میان روسای جمهوری سابق آمریکا بی‌سابقه است.

تورم ۲۶۰۰‌درصدی ونزوئلا
در‌ سال ۲۰۱۷
ایسنا| مجلس تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرد، ‌سال گذشته میلادی تورم در این کشور بحران‌زده به ۲۶۰۰‌درصد رسید. این آمار تاکیدی بر مشکلات عمیق ونزوئلا در حوزه غذایی، دارویی و سایر کالاهای اساسی است که بشدت کمبود آنها حس می‌شود. اخیرا هم در سراسر این کشور گزارش‌هایی از غارت منتشر شده است. ونزوئلا جزو برترین کشورها در زمینه ذخایر نفتی است اما تولید اندک و افت جهانی بهای نفت خام، این کشور آمریکای لاتین را به سمت بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ای سوق داد. دولت سوسیالیست نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هیچ‌گونه ‌آمار اقتصادی رسمی منتشر نکرده است. آنخل آلوارادو، از قانونگذاران اپوزیسیون ونزوئلا با انتشار آمارهای تورم در توییتر نوشت، تنها راه درمان بحران اقتصادی ونزوئلا تغییر روند سیاسی کشور است.

روایتی از اختلاف‌ها و مناقشات درون کاخ سفید در آخرین‌ سال ریاست‌جمهوری اوباما
ایسنا| در یک فیلم مستند جدید فاش شده که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در آخرین روزهایش درگیر انبوهی از مجادلات و اختلافات ازجمله بر سر مسائل خارجی نظیر روسیه، ایران و سوریه بوده است. در این فیلم مستند که قرار است اواخر ماه جاری میلادی منتشر شود نشان داده می‌شود که به‌عنوان مثال تیم باراک اوباما چطور بعد از فهمیدن شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ از ترامپ سرخورده و ناراحت شده است. در این فیلم نشان داده می‌شود که چطور اختلافات در آخرین روزهای دولت اوباما بر سر تعامل با سوریه بالا گرفته و اختلافاتی نیز با اوباما بر سر چگونگی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام به وجود آمده بود. در این مستند به نام «سال پایانی» بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما اظهار داشته که دولت اوباما خیلی طول کشید تا به شخصیت و ماهیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پی ببرد.
این مستند که توسط شخصی به نام گرگ بارکر کارگردانی شده وقایع مربوط به آخرین ۱۲ ماه ریاست‌جمهوری اوباما و کابینه‌اش را نشان می‌دهد.


تعداد بازدید :  313