شماره ۱۳۱۸ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور: نرخ طلاق 11 استان بالای میانگین کشوری است

شهروند| «نرخ طلاق در 11 استان کشور بالای میانگین کشوری است.» رئیس سازمان امور اجتماعی کشور این موضوع را اعلام کرد و گفت که نرخ طلاق در کشور در هر 10‌هزار نفر 2.1 است که این نرخ در بعضی استان‌ها مانند گیلان بالاتر از میانگین و در برخی استان‌ها مانند سیستان‌و‌بلوچستان پایین‌تر از میانگین است. همچنین طبق برآوردها نرخ طلاق 11 استان بالای میانگین کشوری است و در پروژه‌های طلاق سعی داریم این 11 استان را در اولویت قرار دهیم؛ البته این اعداد و ارقام ثابت نیست و در هر‌ سال تغییر می‌کند.؛ مثلا استان البرز در میان این 11 استان و جزو سه استان اول بود که امسال توانست رشد طلاق را متوقف کند.
تقی رستم وندی در توضیح بیشتر به ایسنا، با اشاره به این‌که از 165‌هزار پرونده طلاق در کشور 40‌هزار پرونده مربوط به تهران است، گفت: «اگر مراکز مشاوره خانواده در تهران راه‌اندازی شود، توفیق بزرگی در این زمینه حاصل خواهد شد و امیدواریم تا پایان‌ سال با همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه این پروژه در استان تهران اجرایی شود. همچنین در خصوص اخذ تعرفه مشاوره نیز در برنامه ششم توسعه ماده‌ای وجود دارد که بهزیستی طبق آن موظف است خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت را رایگان مشاوره دهد.»
 این مسئول در ادامه از راه‌اندازی 130مرکز مشاوره خانواده در تهران تا پایان ‌سال خبر داد و گفت: «این مراکز در معیت دادگاه‌های خانواده تشکیل می‌شوند و وظایف آنها ارایه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌ها خواهد بود.»
 او با بیان این‌که تاکنون در تهران مراکز مشاوره خانواده در معیت دادگاه خانواده وجود نداشت، توضیح داد: «در بیشتر استان‌ها مراکز مشاوره خانواده با همکاری قوه قضائیه و بهزیستی کنار دادگاه خانواده تشکیل می‌شود و زوج‌هایی که درخواست طلاق می‌کنند قبل از ثبت طلاق‌شان در دادگاه، این درخواست در یک سامانه الکترونیکی ثبت و سپس به مرکز مشاوره خانواده ارجاع داده می‌شود. در حقیقت با این کار درخواست‌ آنان جزو ورودی‌های پرونده قوه قضائیه به شمار نمی‌رود؛ زیرا ممکن است در مواردی صرفا دعوایی میان زوج اتفاق بیفتد و آنها هم به‌سرعت درخواست طلاق کرده باشند.»
 او ادامه داد: «درخصوص موارد بحرانی و حاد درخواست‌های طلاق غربالگری صورت می‌گیرد و 6 مرکز اورژانس بهزیستی در این زمینه در تهران ارایه خدمات می‌دهند. برای مثال ممکن است زنی همسر معتاد داشته باشد که او را تهدید به مرگ کرده است. در این صورت این پرونده‌ها به ناجا و سپس به مشاور ارجاع داده مي‌شود تا سریعا وضع این خانواده مشخص شود. بنابراین 6 مرکز اورژانسی سازمان بهزیستی در تهران برای رسیدگی به این مسائل راه‌اندازی شده است که هزینه مشاوره آنان رایگان خواهد بود.»

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد: جمع‌آوری بیش از ۶۰‌درصد مدارس تخریبی کشور

ایسنا| رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع‌آوری بیش از 60‌درصد مدارس تخریبی کشور خبر داد.
مهراله رخشانی‌مهر با بیان این‌که اقدامات مناسبی درباره رفع مشکل مدارس تخریبی انجام شده است افزود: «با آغاز طرح تخریب و بازسازی مدارس از‌سال ۸۵، کارهای بسیار ارزشمندی نیز رقم خورده است.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه به مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه برای اختصاص سه‌هزار‌میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس اشاره کرد: «قرار است این اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شود. امیدواریم در کمیسیون تلفیق این موضوع مورد تأیید قرار بگیرد، اگر بتوانیم محل تأمین اعتبار را به جای صندوق ذخیره ارزی از منابع دیگر تأمین کنیم، زودتر عملیاتی خواهد شد و بخش جدی از مشکل مدارس تخریبی برطرف می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  252