شماره ۱۳۱۸ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
نگاهی به آثار بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر
جولان فرنگی

شهروند| سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی آغاز به کار خواهد کرد که آثار خارجی بیشتری نسبت به دوره‌های قبل از این جشنواره سر درآورده است. مطابق اعلام برگزارکنندگان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر، ۱۸ نمایش‌ جدید و متفاوت از کشورهای هلند، آلمان، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، بلژیک، سوییس، آذربایجان، گرجستان و برزیل در این جشنواره اجرا می‌شود. تعدادی از این آثار که در جشنواره تئاتر فجر اجرا خواهد شد، در ادامه آمده است.
«پکیج»
نمایش «پکیج» تئاتری فیزیکال از شوساکو تاکئوچی، طراح ژاپنی با الهام از زندگی روزمره کارمندان، ساعت‌های بی‌انتهای نشستن پشت میز و خواندن ستون‌های روزنامه‌ها توسط آنها را به تصویر می‌کشد.
«مناظر مجرم»
نمایش «مناظر مجرم» اثر دریز ورهوفن، کارگردان تئاتر هلندی است که در زمینه اینستالیشن و پرفورمنس نیز فعالیت دارد. او طی اجراهایش که اغلب در موزه‌ها و گالری‌ها یا دیگر فضاهای عمومی شهرها شکل می‌گیرد، روابط بین مخاطب و هنرمند یا در حقیقت ارتباط واقعیت روزمره و هنر را دنبال می‌کند.
«شرتولوژی»
نمایش «شرتولوژی» اثر ژروم بل از فرانسه یکی از آخرین اجراهایش را در موزه تیت مدرن لندن پشت سر گذاشته است. این اجرا روشی جدید و آزمایشی در ارتباط بین هنرمند و مخاطب را دنبال می‌کند.
«ریموت تهران» از آلمان
اشتفان کائگی و یورگ کارنبوئر مشترکاً با نمایش «ریموت تهران» در این جشنواره حضور دارند. اشتفان کائگی، نمایشنامه‌نویس آلمانی در حوزه نمایش‌های رادیویی و اجراهای شهری فعال است.
«هملت»
«هملت» ویلیام شکسپیر در نمایشی به همین نام از کریستوفر روپینگ، هنرمند آلمانی امسال در بخش بین‌الملل تئاتر فجر روی صحنه می‌رود. روپینگ در این اثر تفسیر خود را از «هملت» ارایه می‌دهد که در این‌جا جوانی با تفکرات رادیکال است که علیه پوچی جهان سر به طغیان برمی‌دارد.
«مرگ قطعی است»
اوا میرکلر دیگر هنرمند آلمانی با «مرگ قطعی است» در این بخش از جشنواره حضور خواهد داشت. «مرگ قطعی است» پرفورمنسی است که مفهوم مرگ را در قالبی تهی از تراژدی یا رویکرد ملودرام به میان می‌کشد.
«رختشویخانه مفاخر»
نمایش «رختشویخانه مفاخر» از جاسم هندی (متولد عربستان) تازه‌ترین تجربه این هنرمند است که در‌ سال 2017 در برلین به نمایش درآمده است. نمایش «رختشویخانه مفاخر» برگرفته از شعری درباره مرگ از ظهورالملک، شاعر زن عرب است که در قالب اجرای چندرسانه‌ای به نمایش درمی‌آید.
«ملانکولی»
نمایش «ملانکولی» به کارگردانی فیلیپ کن از فرانسه داستان یک گروه است که تصمیم می‌گیرند در یک منطقه دور از تمدن شهری یک مکان تفریحی برپا کنند. در نوشته‌های منتقدان درباره نمایش «ملانکولی»، این اثر به‌عنوان شعری زنده و سرشار از غافلگیری‌های بصری، همچنین بیان تأثیرگذاری از لذت‌های خالص و صادقانه انسان توصیف شده است.
 «شگ» از سوییس
نمایش «شگ» اثر لوسی ایدنبنز از طریق اجرایی متمرکز بر حرکت و رقص در حقیقت مطالعه‌ای انسان‌شناختی در پاسخ به یک ضرورت یعنی خودشناسی انسان معاصر است و می‌خواهد به پرسش‌هایی این‌چنین پاسخ بگوید: آیا ما در موقعیتی غافلگیرکننده در جهان معاصر قرار گرفته‌ایم؟ انسان بیگانه کیست؟ یکی که پشت آن دیگری پنهان است؟ آیا بازگشت به ارزش‌ها و تفاوت‌ها راه چاره است؟


تعداد بازدید :  446