شماره ۱۳۱۸ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
زیر برگه‌ام ببین و پاسم کن

حسام حیدری طنزنویس

در ادامه آموزش‌های دانشگاهی برای موفقیت در امتحانات، این هفته روش قدیمی و نام آشنای «زیربرگه‌نویسی» را معرفی می‌کنیم.
این روش به توضیحات زیادی احتیاج ندارد. هر دانشجوی بالغ که قوای جسمانی‌اش به صورت کامل رشد کرده باشد؛ بعد از گذشت یک ترم از دانشجو شدنش به صورت غریزی توانایی زیربرگه‌نویسی را به‌دست می‌آورد که می‌تواند با استفاده از آموزش‌های اکتسابی، آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یکی از دانشجویانم که در کلاس «زیربرگسوتولوژی پیشرفته» من شرکت می‌کرد؛ به چنان تخصصی در این فن رسیده بود که ده نمره پاسی‌اش را صرفا از زیربرگه به دست آورده بود و از جواب دادن به سوالات برای بالا بردن معدلش استفاده می‌کرد.گسترش روزافزون علم زیربرگه‌نویسی، ایجاب می‌کند که دانشجویان پیوسته به آخرین دستاوردها در این زمینه آشنایی داشته باشند چون با پیشرفت علم، اساتید هم با روش‌های جدید آشنا شده‌اند و سخت‌تر فریب می‌خورند. مرگ‌ومیر بیش از حد پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و وضع حمل غیرطبیعی و چند نوبت در‌ سال مادران، اطمینان اساتید به نوشته‌های زیربرگه را کم کرده است. به همین خاطر برای این‌که بتوانید نمره بهتری کسب کنید؛ احتیاج به مدرک معتبر دارید. اگر تخصصتان در «زیربرگه‌نویسی منجر به فوت» است؛ حتما اصل و کپی جواز دفن و شناسنامه باطل شده متوفی را همراه داشته باشید. اگر به روش زایمان یا بیماری علاقه بیشتری دارید، پوشک کثیف برادر تازه متولد شده و قسمتی از بند نافش و یا پرونده پزشکی و نوارقلب بیمار را ضمیمه برگه کنید. در یک نمونه موفق از زیربرگه نویسی، ‌سال گذشته با برگه‌ای امتحانی‌ای روبه‌رو شدم که یک دست خونی بریده شده از کتف به آن الصاق شده بود. زیربرگه نوشته بود: «استاد من فقط وقت کم آوردم ... کاش مراقب آن‌قدر برگه را محکم نمی‌کشید!»
از جمله تکنیک‌های جدیدتری که برای زیربرگه نویسی ابداع شده است می‌توان به روش «تطمیع کنایی» اشاره کرد. به نمونه زیر دقت کنید:
«استاد من خیلی دوست داشتم برای این امتحان درس بخونم ولی درس خوندن تو خونه ما خیلی سخته. بابام مدیرعامل بانکه و همه‌اش داره به این و اون وام میده. تا میام یه دقیقه حواسم به درس باشه، یه نفر میاد وام خونه و ماشین می‌خواد. راستی استاد شنیدم می‌خواید ازدواج کنید؟ می‌دونید تشکیل زندگی چقدر خرج داره؟»
برای اساتید پولدار، می‌توانید از روش تکمیلی «تهدید کنایی» هم استفاده کنید:
«ماشینتون رو تو پارکینگ دیدم استاد. چقدر زیبا بود. حتی یک خش هم روش دیده نمیشد!»
دقت کنید که کوتاه و موجز نوشتن یکی از اصول اصلی کار است. شما با تمرین زیاد باید به قدرتی برسید که بتوانید همه خواسته‌تان را در یک جمله بیان کنید. یکی از روش‌های دیگر که اخیرا کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ روش غیرمستقیم یا «به در بگو دیوار بشنوه» است. در این روش، شما فرد دیگری مثلا خودتان یا خدا را مخاطب قرار داده و به صورت غیرمستقیم پیام‌تان را به استاد می‌رسانید. به نمونه زیر توجه کنید:
«یعنی استاد لطف میکنه نمره این سوال رو به من بده؟ منی که خیلی خیلی دوستش دارم و هیچ وقت سر کلاسش نخوابیدم ... آره ... اون استادی که من می‌شناسم خیلی مهربون‌تر از این حرف‌هاست.»
روش دیگر، روش «ندار شدن با استاد» است. در این روش شما باید با استاد کاسه کوزه یکی شده و او را با اسم کوچک صدا کرده و شوخی دستی را در برگه شروع کنید. به نمونه قابل پخش توجه کنید:
«رفیق، می‌دونم الان داری برگه‌ها رو تصحیح می‌کنی و خیلی اعصابت زیقی شده. تف تو این زندگی که به خاطرش باید خزعبلات امسال من رو بخونی و نمره بدی. ولش کن. بذار به جای جواب دادن به این سوال برات یه جوک تعریف کنم که سر حال شی ...»در پایان باید توجه کنید که زیربرگه‌نویسی هیچ چیز از ارزش‌های تقلب کم نمی‌کند. تقلب در جایگاه رفیع خود بسیار محترم است. اما اتفاق خبر نمی‌کند. اگر صندلی امتحانتان در جای بدی بود و هیچ‌کس دم‌دستتان نبود چی؟ اگر برگه تقلبتان را جا گذاشتید چی؟ اگر کنار دختر سوسول کلاس افتادید که هیچ جوری نم پس نمی‌داد چی؟
پس عقل حکم می‌کند که همیشه راه‌های جایگزین داشته و با آمادگی در جلسه حضور پیدا کنید.
موفق باشید.

 


تعداد بازدید :  493