شماره ۱۳۱۸ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

الاخبار: عربستان حمایت از سعد حریری را مشروط کرد
ایسنا| روزنامه الاخبار گزارش داد که عربستان برای مداخله در انتخابات لبنان طرح‌ریزی می‌کند تا تلاش‌هایی را برای تضعیف حزب‌الله و قدرت‌بخشی مجدد به گروه‌های ۱۴ مارس ترتیب دهد و به این ترتیب برای مقابله در آینده آماده باشد. این روزنامه لبنانی با بیان این مطلب نوشت: «عربستان با این اقدامات می‌خواهد برای ادامه رویارویی‌ها در آینده آماده شود و همچنین به‌گونه‌ای شرایط را ترتیب دهد که عربستان بر شرایط لبنان تأثیر بگذارد. به‌ویژه این‌که عربستان طی سال‌های گذشته و همچنین پس از رویکردی که در قبال سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در پیش گرفت، متحمل ضربه‌هایی شده است.»
الاخبار نوشت: «اما رابطه بحران‌زده حریری با عربستان به این درجه نرسیده است که حریری خود را از سیاست‌های عربستان جدا کند و بیشتر شدن حاشیه مانور برای حریری به این معنا نیست که او می‌تواند با گزینه‌های عربستان در انتخابات «سرنوشت‌ساز آتی» رویارویی کند.» طبق اطلاعاتی که منابع لبنانی داده‌اند عربستان رویکردش این است که اگر حریری می‌خواهد از حمایت ریاض برخوردار شود باید شروط این کشور را درباره ائتلاف‌هایی که خواهد داشت، بپذیرد. منابع وزارتی در لبنان تأکید کردند که عربستان ارتباط با حریری و بهبود روابط با وی را منوط به ائتلاف‌های انتخاباتش کرده و این‌که ‌باید به ائتلاف با هم‌پیمان عربستان در لبنان پایبند باشد و ائتلاف با حزب‌الله یا طرف‌های دیگر نزدیک به حزب‌الله را رد کند.
منابع تأکید کردند که عربستان از حریری خواسته است که اساسا با حزب‌القوات اللبنانیه و با تعدادی از افراد مستقل مسیحی نزدیک به عربستان و برخی از شخصیت‌های سنی به‌ویژه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر اسبق لبنان در طرابلس ائتلاف تشکیل دهد.
در همین حال یک منبع آگاه گفته است: حریری در تنگنا قرار گرفته است چراکه از یک سو به حمایت مالی عربستان نیاز دارد و از سوی دیگر تمایلی برای ائتلاف با القوات اللبنانیه ندارد.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی: آماده مذاکره با «اون» هستم
ایسنا| رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در نخستین اظهاراتش پس از مذاکرات دو کره که روز سه‌شنبه برگزار شد اعلام کرد راه رسیدن به صلح با کره‌شمالی خلع سلاح هسته‌ای این کشور است. مون‌جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما باید تلاش کنیم که المپیک صلح با کره‌شمالی برگزار کنیم. ما باید برای حل مسالمت‌آمیز مسأله هسته‌ای کره‌ بکوشیم.»
رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بر آمادگی‌اش برای مذاکره با رهبر کره‌شمالی در صورت فراهم شدن شرایط مناسب تأکید کرد و گفت: «در شرایط مناسب در هر نشستی مشارکت می‌کنم.» وی افزود: «باید برای این دیدار شرایط مناسب فراهم شود و تضمینی ارایه شود که این دیدار نتیجه‌بخش باشد. زمانی که روابط بین دو کره بهبود یابد و شرایط هم مهیا باشد، آماده دیدار با کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی هستم. هدف از این مسأله نباید گفت‌وگوهای بی‌فایده باشد.»«مون جائه این» در این کنفرانس گفت: «به نظرم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باعث شد تا مذاکرات دو کره برگزار شود و من می‌خواهم از او تشکر کنم. این مسأله در نتیجه تحریم‌ها و فشارهای تحت‌رهبری آمریکا برگزار شد.»

تکمیل حلقه محاصره مخالفان مسلح در حومه حلب، ادلب و حماه توسط ارتش سوریه
ایسنا|  ارتش سوریه به‌طور کامل افراد مسلح در ۳۰۰روستای حومه‌ ادلب، حماه و حلب را محاصره کرد. در میان فروپاشی‌ها در صفوف گروه تروریستی جبهه النصره و افراد مسلح و حامیان آنها، ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در حومه‌های حلب، حماه و ادلب پیشرفت بسیاری کردند. همچنین ارتش سوریه در شرف آزادسازی کامل فرودگاه نظامی ابوضهور در حومه ادلب پس از کنترل آن است. در این راستا، ارتش سوریه ۱۱روستا در حومه جنوب شرقی ادلب را پس از درگیری‌ با جبهه النصره و پیروان آنها باز پس گرفت.
اداره تبلیغات جنگ سوریه نیز از تشدید درگیری‌های شدید میان ارتش این کشور و هم‌پیمانانش از سویی و جبهه النصره و گروه‌های وابسته به آن از سوی دیگر در تعدادی از محورهای اطراف فرودگاه ابوضهور خبر داد.
یگان‌های ارتش با هماهنگی مشترک ظرف چند ساعت‌ توانستند مساحت بیشتری را آزاد کنند که از زمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه بیشترین پیشروی محسوب می‌شود. خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد، نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات خود علیه تروریست‌ها موفق شدند ۱۵روستا و شهرک در حومه‌های حماه و ادلب را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند.


تعداد بازدید :  432