شماره ۱۳۱۸ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
روي خط خبر

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: کفه روزهای آلوده امسال سنگین‌تر از سال گذشته است
 شهروند| با گذشت ۲۹۶ روز از ‌سال ۹۶ گزارش‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد كه در این مدت هوای تهران ۷۷روز را آلوده گذارنده است در حالي كه در مدت مشابه ‌سال گذشته، این عدد ۶۶ بوده است. لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره توضيح داد: «دوره‌های طولانی آلودگی هوای امسال موجب شده کیفیت هوا نسبت به ‌سال گذشته کاهش داشته باشد. همچنین تردد وسایل نقلیه آلاینده که عامل ۸۵‌درصد آلودگی هوا هستند نیز در معابر شهری بیشتر شده که آمار افزایش تولید خودرو در کشور این نکته را تأیید می‌کند. خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌های کاربراتوری و موتورسیکلت‌ها در این زمینه جزو اصلی‌ترین منابع آلاینده تهران هستند. در ۲۰روز گذشته از زمستان‌ سال جاری هوای تهران ۷روز سالم، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه بوده است.»
حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم به نتایج پارامترهای هواشناسی پیش‌بینی شده برای ایستگاه مهرآباد اشاره كرد كه نشان مي‌دهد به‌تدریج امروز بر میزان ناپایداری جوی افزوده می‌شود و برای برخی ساعات وزش باد موثر پیش‌بینی خواهد شد: «با تداوم این شرایط در روز جمعه، در برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر وزش باد نسبتا شدید با بزرگی بین ۵ تا ۸ متربرثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی انتظار خواهد رفت.» او معتقد است كه دما طی روزهای پایانی هفته افزایش نسبی خواهد یافت: «بر اساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، پیش‌بینی می‌شود روز پنجشنبه وضع کیفیت هوا به‌ طور نسبی بهبود یابد و شرایط کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت در محدوده بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.»

دستور يك هفته‌اي براي ايمن‌سازي برج «زرين هرمزان»
شهروند| حكم توقف پروژه غير قانوني برج ۲۷ طبقه‌ هرمزان كه سرانجام در مهر ماه امسال و با همكاری مديريت شهري جديد اجرا شد، حالا چند روزي است كه وارد مرحله جديدي شده است. جمعي از ساكنان منطقه 2 شهرداري تهران در روزهاي گذشته از برداشته‌شدن بلوك‌هاي شهرداري از ورودي كارگاه خبر دادند و آغاز عمليات. اين در حالي بود كه پيگيري‌هاي «شهروند» از معاون شهرسازي و معماري منطقه 2 شهرداري تهران نشان داد كه بلوك‌هاي شهرداري براي مدت يك هفته و براي رفع خطر برداشته شده است. محمد حسين مظفريان در اين‌باره گفت كه  از سوي شركت مهندسين مشاور شركت نوآور نامه‌اي به شهرداري منطقه ارسال شده است تا اجازه ايمن‌سازي داده شود: «قبل از اجراي حكم توقف اين برج سازه‌ها و ستون‌هايي در طبقات بالايي اين برج نصب شده بود كه با توجه به ارتفاع 80متري، احتمال خطر وقوع زلزله و فرا رسيدن زمستان خطرساز بود. شركت مهندسين مشاور با توجه به اين موضوع از شهرداري درخواست بازگشايي كارگاه را داشت تا زير نظر كارشناسان شهرداري عمليات تحكيم ستون را انجام دهند.» او از ارسال دستور بازگشايي كارگاه از شهرداري منطقه 2 به ناحيه مربوطه خبر داد و گفت كه به دستگاه نظارتي شركت عمران تكلار به مدت يك هفته اجازه داده شده است تا تنها برای رفع خطر و تحكيم سازه‌ها اقدام كنند.
حکم شورای عالی معماری و شهرسازی درباره توقف پروژه‌ غيرقانوني برج ۲۷ طبقه‌ هرمزان در‌ سال 95 راه به جایی نبرد، هر چند که وزارت‌ راه و شهرسازی هم رغبتی به پیگیری برای اجرای این حکم از خود نشان نداد. آن وقت‌ها پيروز حناچي به‌عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی در نامه‌ای به استاندار و شهردار تهران با غیرقانونی دانستن پروانه صادره برای برج زرین پروژه هرمزان بر توقف و اجرا نکردن این برج تأکید کرده بود: «میزان زیربنای احداثی در زمین‌های مجتمع مسکونی هرمزان در صورت احداث برج ۲۷ طبقه موسوم به برج زرین، بیشتر از سقف تراکمی مجاز (۲۵۰درصد) مصوب کمیسیون ماده ۵ شماره ۳۵ مورخ ۶۷.۶.۹ خواهد بود و در حالي كه احداث برج مذکور نیاز به مصوبه جداگانه کمیسیون ماده ۵ و شورای ‌عالی شهرسازی و معماری را دارد، پروانه صادره در خصوص برج زرین خلاف ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی تهران است بنابراين بايد ساخت‌وسازهای مربوط به مجموعه ورزشی و برج زرین در حد وضع موجود متوقف و برای اختصاص به کاربری‌های خدماتی انتفاعی و غیرانتفاعی پشتیبان سکونت تثبیت و دنبال آن تمام عملیات عمرانی «شرکت عمران تکلار» در مجتمع مذکور متوقف ‌شود.» اين برج اگر چه حكم موقت توقف از سوي ديوان عدالت اداري را هم داشت پنج طبقه روي زمين را احداث كرد تا سرانجام در تيرماه امسال شهرداري دستور آن را ابلاغ كرد و در 18 مهرماه سرانجام اين حكم اجرا شد. با وجود اين پرونده شكايت اين برج خبرساز همچنان در مراجع قانوني باز است و هنوز نتيجه مذاكرات براي آن مشخص نيست.


تعداد بازدید :  293