شماره ۱۳۱۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
پاسخ به مطلب رجيستری مقابل گردشگری
گوشي در بدو ورود قطع نمی‌شود

پیرو گزارش منتشر شده با عنوان «رجیستری مقابل گردشگران» در تاریخ 11 دی‌ماه 1396 توضیحاتی از سوی مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شده است. این توضیحات به شرح زیر است:
اداره کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به مطلبی با عنوان «رجيستری مقابل گردشگری» در خصوص طرح رجيستری موسوم به «طرح ثبت تلفن همراه» كه چاپ و منتشر شد، اعلام كرد، در بسیاری از موارد، شامل مطالب نادرست و خلاف واقع بوده و از محتوای آن نیز مشخص است نویسنده اطلاعات کم و ناقصي در خصوص این طرح ملی دارد.
در ادامه به برخی از این موارد اشاره و پاسخ های مستند نیز ارايه می‌شود:
1- در قسمت  ابتدای این متن به این مطلب اشاره شده که با اجرای طرح رجيستری، مسافرانی که مثلا برای تعطیلات کریسمس وارد کشور می‌شوند، دیگر نمی‌توانند از تلفن همراه خود استفاده کنند و یا در  ادامه گفته شده طرح رجيستری ظلمی است به ایرانیان خارج از کشور و همچنین توریست‌های خارجی. این در حالی است که با ورود هر مسافر به داخل کشور به تمامی گوشی‌های همراه وی بدون انجام هر گونه فرآیند ثبت، حداقل یک‌ ماه فرصت داده شده است. يعني به هيچ عنوان گوشي در همان بدو ورود قطع نخواهد شد، بلكه مسافر حداقل يك ماه فرصت استفاده از شبکه‌های اپراتوری را در اختیار دارد. انتخاب زمان 30روزه نیز طبق اعلام نمایندگان سازمان گردشگری در جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و  ارز و بر اساس آمارهای رسمی از میانگین حضور گردشگران در کشور- که تنها 12 روز  است- انجام شده است.
2- با وجود اجرای طرح رجيستری و با پیش‌فرض مطرح‌شده و نیز در صورت افزایش مدت اقامت مسافران خارجی به بیش از یک ‌ماه، آنها باز هم مجبور به استفاده از گوشی دیگری نیستند و می‌توانند با استفاده از سیم‌کارت خارجی خود از طریق خدمات رومینگ شبکه استفاده كنند.
3- بد نیست این نکته را نیز بدانید که اجرای طرح رجيستری به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق، پروژه‌ای نیست که تنها کشور عزیزمان ایران به دنبال اجرای آن بوده است، بلکه پیش از ما، در کشورهای دیگری همچون برزیل، اوکراین، ترکیه، هندوستان، امارات، مصر، مالزی، بنگلادش، آذربایجان، سریلانکا، نیجریه، اندونزی، کلمبیا و... نیز  اجرا شده است. حتی در برخی از این کشورها مانند ترکیه روند اجرا مانند ما به صورت مرحله‌ای و با شیب ملایم نبوده، بلکه تمام برندها یک‌جا و بدون ملاحظه مشمول شده و بیش از 16 میلیون گوشی به صورت یک‌جا در ابتدا قطع شده‌اند و این امر بر جذب توریست و خدمات گردشگری تاثیری نداشته است.
4- اطلاعات اشاره‌شده آنقدر روشن و مشخص بوده است که کمترین توقع از نویسنده محترم روزنامه شما این بود که با یک پیگیری ساده، ابتدا از طریق منابع دست  اول طرح رجيستری، ازجمله سخنگوی آن و یا مجریان مربوطه، این اطلاعات صحیح را دریافت کرده و سپس در پی انتشار گزارش برمی‌آمدند.
مستدعی است پاسخ مستند ارسال‌شده را برای اطلاع خوانندگان روزنامه تحت مدیریت خویش درج فرمايید. در ضمن امیدوارم از اشتباه‌گرفتن اثر سوء تروریست اقتصادی (قاچاقچی) با توریست خارجی پرهیز شود.
توفیق جنابعالی و همکاران محترم را در خدمت به ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب اسلامی خواستاریم.
حمیدرضا   دهقانی‌نیا
مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز


تعداد بازدید :  264