شماره ۱۳۱۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
«شهروند» از لرزه‌های پی‌درپی در استان‌های کرمان و کرمانشاه می‌نویسد
طغیان ‌زمین
«محمد»، از اهالی قصرشیرین: تعداد لرزه‌ها به‌قدری است که دیگر نمی‌دانم چندبار زمین‌لرزه را تجربه کرده‌ام

شهروند|  «انگار قرار نیست این زمین آرام بگیرد! در این دو ماه یک شب ‌آرام نداشته‌ایم؛ می‌خواهم زندگی کنم، اگر زلزله بگذارد.» اینها را یک جوان 23ساله کرمانشاهی می‌گوید، یک جوان از اهالی قصرشیرین. اسمش «محمد» است؛ او و خانواده‌اش در زلزله اصلی آسیب جدی ندیده‌اند، اما پس‌لرزه‌های زلزله‌ها زندگی در قصرشیرین را برای محمد تلخ کرده است. «محمد» از سایه زلزله که در شهر افتاده، می‌گوید: «هیولایی به نام زلزله امانمان را بریده، با هر لرزه بازارها و کار و کاسبی تعطیل می‌شود. انگار بی‌قراری‌ها، قرار نیست به پایان برسد. تعداد پس‌لرزها به‌قدری است که دیگر نمی‌دانم چندبار در این دوماه زمین‌لرزه را تجربه کرده‌ام.»
زمین آرام نمی‌گیرد
آمارها هم از پس‌لرزه‌های بی‌شمار در استان کرمانشاه خبر می‌دهد، از زمین‌لرزه 21 آبان‌ماه، بیش از 1500 پس‌لرزه تاکنون در استان کرمانشاه ثبت شده است. همین زلزله ‌اخیر «سومار» با هفت پس‌لرزه در منطقه همراه بود. اگر این هفت پس‌لرزه را هم اضافه کنیم به‌ یک‌هزار و پانصد پس‌لرزه دیگر که در این دو ماه در کرمانشاه رخ داده، آن وقت درک درد مردم زلزله‌زده این شهر شاید برایمان ساده‌تر شود.» خوشبختانه در زمین‌لرزه‌های سومار به دلیل رخ دادن در منطقه صنعتی و نبود واحد‌های مسکونی در منطقه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است، اما تکرار زمین‌لرزه مشکلاتی برای مردم کرمانشاه به‌دنبال داشته است. خانم «محمدی» یکی از همین مردمان است؛ او به «شهروند» می‌گوید: «این‌جا زلزله زندگی مردم را نشانه رفته است؛ ما با زلزله در جنگیم. می‌خواهد نگذارد زندگی کنیم اما ما شکست‌ناپذیریم.» راست می‌گوید خانم محمدی، مردم این شهر شکست‌ناپذیرند. با تمام دشواری‌ها، لبخند می‌زنند و زندگی می‌کنند؛ خیلی ساده می‌توانیم امید را در این شهر زلزله‌زده ببینیم. یک نمونه همین فیلم پایکوبی مردم سرپل ذهاب که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این فیلم بخشی از رقص و پایکوبی مردم در یک جشن عروسی در سرپل ذهاب است، جشنی که نشان می‌دهد این‌جا زندگی جاری است.
امداد هم ادامه دارد
از همان لحظه وقوع زلزله 21 آبان تا زلزله سومار، داوطلبان امدادگر جمعیت هلال‌احمر نیز همراه مردم زلزله‌زده در صحنه حادثه حضور داشتند. در زلزله بخش سومار شهرستان قصرشیرین به محض دریافت خبر، هفت تیم از هلال‌احمر جهت ارزیابی میزان خسارت و کمک به مصدومان احتمالی به محل اعزام شدند و عملیات امدادرسانی را بلافاصله آغاز کردند.
کرمان هم مثل کرمانشاه
وضعیت در برخی نقاط کرمان هم این روزها مثل استان کرمانشاه است. زمین‌لرزه‌های متعدد در هجدک و کوهبنان نیز باعث شده زندگی مردم در این مناطق با مشکلاتی همراه شود. زلزله در روزهای گذشته در منطقه هجدک باعث ایجاد ترس و دلهره در این شهر شده است. مردم شهرستان هجدک این روزها را مانند مردم کرمانشاه با ترس از زلزله سپری می‌کنند.
روزی 500 بار لرزش
‏از نخستین زلزله حالا بیش از 40روز گذشته است. در این مدت استان کرمان نزدیک به ۲۰۰۰ پس‌لرزه داشته؛ یعنی متوسط روزی ۵۰بار لرزش؛ تصورش هم سخت است، چه رسد به تجربه. هلال‌احمر در این مدت، ۲۵ هزار و 925 نفر را اسکان موقت داده و بیش از ۵هزار چادر، ۱۵۵۰ تخته پتو و ۱۱۰۰ وسیله‌ گرمایشی در مناطق ‎کوهبنان، ‎کوهساران و ‎هجدک توزیع کرده است؛ این یعنی این‌جا نیز امداد ادامه دارد.


تعداد بازدید :  326