شماره ۱۳۱۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سعد حریری: روابط با ایران باید در بهترین شکل خود باشد
حریری در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گفت: هرگز به دنبال رویارویی با حزب‌الله نیستیم.
وی در عین ‌حال گفت که مسأله حزب‌الله ابعاد منطقه‌ای دارد و لبنان به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند. به گفته الحریری، توقف مشارکت حزب‌الله در درگیری‌های نظامی در منطقه نیازمند گذر زمان است و به یک‌باره به وقوع نخواهد پیوست. نخست وزیر لبنان پیش‌بینی کرد که این روند با کاهش حضور رزمندگان حزب‌الله در یمن و عراق آغاز خواهد شد تا درنهایت به خروج نهایی بینجامد. نخست‌وزیر لبنان در بخش دیگری گفت که تلاش می‌کند که کشورش را از اختلاف بین عربستان ‌سعودی و ایران دور کند. سعد حریری افزود: روابط لبنان با ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس باید در بهترین شکل خود و در راستای منافع ملی لبنان باشد.
نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد: هرگز به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور سیاسی لبنان را نمی‌دهیم. حریری افزود: عربستان در مسائل سیاسی لبنان به صورت مستقیم به هیچ‌وجه دخالت نکرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که عربستان آمادگی کمک‌های اقتصادی به لبنان را داشته باشد. سعد حریری آبان‌ ماه گذشته در حالی ‌که در عربستان‌سعودی بود از سمتش استعفا کرد. «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان این استعفا را زیر فشار عربستان دانست و از پذیرش آن خودداری کرد. حریری سرانجام با پادرمیانی فرانسه به لبنان بازگشت و از تقدیم استعفایش صرف‌ نظر کرد.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف درباره سوریه
وزیران امور خارجه ایران و روسیه در یک تماس تلفنی درباره برگزاری کنگره مردمی سوریه گفت‌وگو کردند. به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه (دیروز) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود درباره مقدمات برگزاری کنگره مردمی سوریه به میزبانی روسیه گفت‌وگو کرد. قرار است اواخر ماه جاری (میلادی) کنگره مردمی سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: می‌خواهیم تحریم جدید علیه ایران وضع کنیم
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. به گزارش ایسنا، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با اعلام این خبر تصریح کرد: ما این تحریم‌ها را ارایه کرده‌ایم و فکر می‌کنم می‌توانید انتظار داشته باشید تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود. منوچین در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در راه است؟ گفت: انتظار دارم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود. ما همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهیم. وی این سخنان را در حالی مطرح کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز جمعه درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران به‌ عنوان بخشی از توافق هسته‌ای‌ سال 2015 تصمیم خود را اعلام کند. یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد: اگر ترامپ معافیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تمدید کند، واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد که اشخاص و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

ترکیه: دیوار مرزی با ایران در بهار ۲۰۱۹ تکمیل می‌شود
رئیس اداره مسکن ترکیه اعلام کرد كه دیوار مرزی ۱۴۴ کیلومتری این کشور با ایران تا بهار ‌سال آینده تکمیل خواهد شد. به گزارش ایسنا، ارگان توران، رئیس اداره مسکن ترکیه در این‌باره به رویترز گفت: ما کار ساخت این دیوار را از تابستان آغاز کردیم اما فصل تابستان در ترکیه بسیار کوتاه است. هم‌اکنون ۸۰ کیلومتر از این دیوار ۱۴۴ کیلومتری تکمیل شده است و با توجه به شرایط آب‌وهوایی و خواست خدا کار را تا بهار آینده به اتمام می‌رسانیم. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه‌ سال گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا مثل دیوار مرزی خود با سوریه، در مرزهای مشترک خود با عراق و ایران نیز دیوار بسازد. مقامات ترکیه پیشتر در مورد دلایل ساخت این دیوار در مرز مشترک با ایران اعلام کردند که هدف از ساخت این دیوار مرزی جلوگیری از قاچاق و تردد اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.


تعداد بازدید :  311