شماره ۱۳۲۰ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای چینی درباره نفتکش ایرانی
وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای چینی خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق افتاده برای نفتکش ایرانی تأکید کرد. به گزارش ایسنا، در این تماس درخصوص اجرای برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نیز سانحه تاسف‌بار برای نفتکش ایرانی گفت‌وگو شد.
وزیر امور خارجه چین با ابراز تاسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی اعلام کرد: نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد. هفته پیش ۳۲خدمه و سرنشین کشتی سانچی بعد از آتش‌سوزی این کشتی در اثر اصابت یک کشتی کوچک به آن ناپدید شدند. جسد سه نفر از آنها تاکنون پیدا شده است. ۳۰خدمه و سرنشین کشتی، ایرانی و دو نفر از آنها بنگلادشی بودند. نفتکش سانچی بر اثر برخورد با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین دچار آتش‌سوزی شد. این نفتکش از جزیره خارک ایران به مقصد داسان در کره‌جنوبی در حرکت بود.

سفیر ایران در عراق: نمی‌خواهیم عراق محل کشمکش ایران و دیگران باشد
سفیر ایران در عراق اعلام کرد: ایران تلاش می‌کند که به بهبود روابط بین بغداد و اربیل کمک کند به نحوی که منافع دو طرف تأمین شود. به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی صبح روز شنبه در نشستی خبری در تهران اعلام کرد: درحال حاضر سطح مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و عراق حدود ۱۲‌میلیارد است.این دیپلمات ارشد ایرانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود مرز دو کشور را یکی از امن‌ترین و فعال‌ترین مرزهای منطقه عنوان کرد و گفت: تمام مرزهای دو کشور در زمینه مبادلات اقتصادی فعال هستند. سفیر ایران در عراق در بخشی دیگر از سخنان خود با خبرنگاران افزود: ما نمی‌خواهیم عراق محل کشمکش بین ما و دیگران شود مثلاً ما با عربستان و آمریکا مشکل داریم ولی این ربطی به عراق ندارد. عراق یک کشور مستقل است و خودشان در مورد منافع و مصالح‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. وی تأکید کرد: رابطه بین عراق و عربستان به این معنا نیست که عربستان در عراق بیاید و جای ما بنشیند . مقامات دو کشور ایران و عراق بر گسترش و تقویت روابط تأکید دارند.

رئیس شورای روابط خارجی اروپا: ترامپ در مسیری شیب‌دار منتهی به شکست قرار دارد
رئیس شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به شروط رئیس‌جمهوری آمریکا برای ادامه برجام گفت: ترامپ در یک شیب تند منتهی به بحران و شکست قرار دارد. به گزارش ایسنا، کارل بیلدت، رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتشار پیامی در صفحه تويیتر خود به بیانیه جمعه شب رئیس‌جمهوری آمریکا که در آن گفته است اگر اروپایی‌ها به آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند رسیدگی نکنند، از این توافق خارج خواهد شد واکنش نشان داد. بیلدت که در سال‌های 2006 تا 2014 وزیر امور خارجه سوئد بوده است، در پیام خود نوشت: ترامپ نتوانست کنگره آمریکا را برای اتخاذ اقدامی علیه توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار قرار دهد. او شکست خورد و اکنون تلاش می‌کند بر کشورهای اتحادیه اروپا فشار بیاورد تا این کار را به جای کنگره انجام دهند. وی در یک مسیر شیب‌دار تند منتهی به بحران و شکست قرار دارد.

ریابکوف: هیچ منطقی برای بزرگ‌نمایی تصمیم ترامپ جهت ادامه تعلیق تحریم‌های ایران وجود ندارد
معاون وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر این‌که مسکو و اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای متعهد می‌مانند گفت: روسیه با هر تلاشی برای تضعیف توافق کنونی با ایران مخالف است. به‌گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: مسکو و اتحادیه اروپا کماکان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد هستند. این توافق نمی‌تواند اصلاح شود و هرگونه تلاش برای مختل کردن آن با مخالفت مواجه خواهد شد.وی در ادامه گفت: مسکو به‌طور مکرر معایب سیاست تحریمی‌اش در قبال تهران و پیونگ یانگ را به واشنگتن گوشزد کرده است. ما موضعی کاملا منفی در قبال تصمیمات و بیانیه‌هایی که روز گذشته از سوی واشنگتن منتشر شد، داریم. بدترین انتظارات ما درحال تبدیل شدن به حقیقت هستند.ریابکوف تصریح کرد: هیچ منطقی برای بزرگ‌نمایی تصمیم ترامپ برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران وجود ندارد چراکه آمریکا به دنبال تضعیف برجام بود و درحال تقویت یک رویکرد بی‌قید و شرط در قبال مسائل مرتبط با ایران است. معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: چشم‌انداز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران یک ضربه بسیار جدی به نظام کلی توافق‌های بین‌المللی و تقویت رژیم منع اشاعه هسته‌ای است.

 


تعداد بازدید :  261