شماره ۱۳۲۰ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
پیگیری درگیری مسلحانه در سوارکاری؛ وقتی فدراسیون هیچ‌کاره است!
شلیکِ حاشیه به کورس گنبد
مدیرکل ورزش گلستان در گفت‌وگو با «شهروند»: مسابقه محلی نیازی به فدراسیون ندارد!

شهروند| برگزاری کورس اسبدوانی گنبد در ماه‌های اخیر با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و روز جمعه هفته گذشته هم اخبار ناگواری درباره اتفاقاتی که در هفته هفدهم این کورس رخ داده، منتشر شد. هیأت سوارکاری گنبد بدون توجه به اخطارهای فدراسیون کورس پاییزه این شهرستان را برگزار می‌کند و به نظر می‌رسد با ورود وزارت ورزش اتفاقات جدیدی در راه باشد.
ماجرای درگیری مسلحانه چه بود؟
درحالی که کورس پاییزه اسبدوانی گنبد کاووس همچنان ادامه دارد، روز جمعه اخباری مبنی بر درگیری مسلحانه در حاشیه برگزاری هفته هفدهم این مسابقات منتشر شد. این اتفاق تلخ هفته هفدهم کورس پاییزه گنبد که روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شده را تحت‌تأثیر قرار داد. برخی افراد همواره در حاشیه کورس گنبد به شرط‌بندی می‌پردازند که این هفته با یکدیگر درگیر شدند و پای نیروی انتظامی هم وسط آمد. این‌که چطور این افراد با خود سلاح سرد و گرم به مجموعه سوارکاری بردند، در نوع خود عجیب به نظر می‌آید.
مقابله گنبدی‌ها با فدراسیون
از ‌سال گذشته اختیار برگزاری کورس اسبدوانی گنبد از دست فدراسیون سوارکاری خارج شده است. طبق اعلام مسئولان فدراسیون آنها بارها به هیأت شهرستان گنبد و نهادهای دیگر نامه‌نگاری کرده‌اند اما هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفتند. با این‌که کورس پاییزه گنبد یکی از معتبرترین کورس‌های اسبدوانی در ایران محسوب می‌شود، فعلا فدراسیون هیچ نقشی در برگزاری آن ندارد. حتی سریک، اسب سردار آزمون که چندی پیش توسط فدراسیون سوارکاری دوپینگی اعلام شد، این هفته‌ها بدون هیچ مشکلی در کورس گنبد شرکت می‌کند و حتی در یکی از مسابقات به‌عنوان قهرمانی رسید. به گفته فدراسیون، نظارت درستی روی بحث دوپینگ این رقابت‌ها وجود ندارد و نمونه‌ها به آزمایشگاهی که مورد تأیید فدراسیون جهانی نیست، ارسال می‌شود. حتی کار به جایی رسید که سردار آزمون به همراه مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان چند هفته قبل نزد امام جمعه گنبد رفتند تا درباره این ماجرا صحبت کنند. امام جمعه گنبد نیز انتقادات تندی را علیه فدراسیون سوارکاری مطرح و اعلام کرد مردم این شهر اجازه دخالت به مسئولان فدراسیون نمی‌دهند. این‌که هیأت سوارکاری یک شهرستان از دستورات فدراسیون سرپیچی می‌کند، در نوع خود جالب توجه و عجیب به نظر می‌آید.
ورود وزارت ورزش و سازمان بازرسی
محمد کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری درباره چرایی عدم نظارت فدراسیون بر کورس پاییزه گنبد به «شهروند» می‌گوید: «این اتفاق از‌ سال گذشته رخ داده و ما هم موضوع را به نهادهای ذیربط یعنی سازمان بازرسی و وزارت ورزش اعلام کردیم. کار دیگری از دستمان برنمی‌آید و منتظر هستیم تا نتیجه بررسی‌های اخیر را ببینیم.» در هفته‌های اخیر برخی از بازرسان با دستور وزیر ورزش راهی شهر گنبد شدند تا کورس پاییزه این شهر را از نزدیک زیرنظر بگیرند. هنوز نتیجه خاصی از بازرسی‌های اخیر اعلام نشده و باید دید با ورود وزارت ورزش چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ می‌شود.
طیبی: درگیری مسلحانه
مربوط به سوارکاری نبود!
بهمن طیبی، مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان درباره درگیری مسلحانه در حاشیه کورس اسبدوانی گنبد به «شهروند» می‌گوید: «طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، این درگیری ربطی به کورس گنبد نداشته و خارج از فضای این مسابقات رخ داده است. آنطور که من می‌دانم، مسابقات این هفته با آرامش تمام برگزار شده و حاشیه‌ای هم وجود نداشته است! البته نیروی انتظامی به موقع به این درگیری ورود کرده و خیلی زود هم ماجرا ختم به خیر شده است. به ‌هرحال در درگیری هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. این درگیری‌ها به خاطر برخی حساب و کتاب‌های شخصی برخی افراد بوده که ممکن است در هر مکانی اتفاق بیفتد.»
وی درپاسخ به این سوال که چرا با وجود تأکید فدراسیون همچنان کورس گنبد زیرنظر هیأت این شهرستان برگزار می‌شود، می‌افزاید: «ما تابع دستورات وزارت ورزش هستیم. اخیرا بازرس‌هایی از سوی وزارتخانه به گنبد رفتند و بررسی‌هایی انجام دادند که ابلاغی بعد از آن به دست ما نرسیده است. اداره ورزش استان گلستان نظارت کافی روی مسابقات دارد. با این حال فدراسیون با هیأت‌های استانی و شهرستان‌ها طرف است و طرف حساب ما هم وزارت ورزش است. کورس اسبدوانی گنبد یک مسابقه محلی است و به همین دلیل زیرنظر هیأت شهرستان گنبد برگزار می‌شود. از نظر بحث دوپینگ هم تا جایی که من می‌دانم نمونه‌ها به آزمایشگاهی در استرالیا ارسال می‌شود و نظارت کافی وجود دارد.»


تعداد بازدید :  174