شماره ۱۳۲۰ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
کارمند وزارت ورزش در انتخابات پرحاشیه رئیس شد
قحط‌الرجال در بسکتبال!
7 کاندیدا انصراف دادند تا رامین طباطبایی آسوده‌تر رأی بیاورد

شهروند| روز گذشته انتخابات فدراسیون بسکتبال که در هفته‌های اخیر حاشیه‌های زیادی پیرامون آن رخ داده بود، برگزار شد و نتیجه‌ای رقم خورد که شاید کمتر کسی توقع داشت. یکی از کارمندان وزارت ورزش که ارتباط نزدیکی هم با رئیس مجمع انتخاباتی دارد، توانست پیروز انتخابات فدراسیون بسکتبال شود تا بعد از 15‌سال ریاست محمود مشحون، فرد جدیدی سکان هدایت بسکتبال ایران را به دست بگیرد.
5 نفر نیامدند
با این‌که از 24 نامزد انتخابات فدراسیون بسکتبال، 15 نفر به‌عنوان کاندیداهای نهایی تأیید صلاحیت شده بودند، روز گذشته 5 کاندیدا ترجیح دادند در مجمع حاضر نشوند. محمد علیپور، مازیار ناظمی، بهروز منتقمی، رضا درویش و مهرداد‌ هاشمی 5 کاندیدای غایب بودند تا انتخابات با حضور 10 کاندیدای باقیمانده برگزار شود. هر 10 نفر هم پشت تریبون رفتند و برنامه‌های خود را اعلام کردند اما کرم‌الله علیمرادی و داریوش سلیمی قبل از آغاز رأی‌گیری انصراف خود را اعلام کردند تا 8 نفر در صحنه رقابت باقی بمانند.
پیروزی غیرقابل پیش‌بینی طباطبایی
با این‌که در روزهای اخیر رسانه‌ها از لابی‌های پشت پرده محمود مشحون برای پیروزی سیدحسن طباطبایی خبر داده بودند و جامعه بسکتبال هم در اظهارات خود نظر مثبتشان را به رضا مهندسی نشان داده بودند، پیش‌بینی می‌شد رقابت اصلی بین این دو نفر باشد. با این‌حال، رامین طباطبایی، مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش هم کم‌شانس نبود، اما تصور بر این بود که انتخابات به دور دوم برود. با آغاز شمارش آرا مشخص شد که ماجرا از قرار دیگری است. رامین احمدی طباطبایی توانست با 23 رأی از 41 رأی مأخوذه، ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده بگیرد. رضا مهندسی 8 رأی، سیدحسن طباطبایی 6 رأی، جواد داوری 3 رأی و حسن میرزا آقابیک یک رأی کسب کردند. بدین ترتیب یکی دیگر از کارمندان وزارت ورزش توانست هدایت یک فدراسیون دیگر را هم برعهده بگیرد.
گزینه داورزنی رأی آورد؟
در روزهای اخیرا، بحث مهندسی انتخابات بسکتبال مطرح شده بود، اما مانور اصلی روی نام سیدحسن طباطبایی، مدیر مجموعه ورزشی آزادی بود. گفته می‌شد، او از حمایت وزارت ورزش و محمود مشحون برخوردار است و از همین طریق به اعضای مجمع اعلام شده که به این گزینه رأی بدهند. با این‌حال، دیروز در مجمع انتخاباتی فدراسیون شنیده می‌شد رامین طباطبایی از حمایت وزارت ورزش به‌ویژه محمدرضا داورزنی برخوردار بوده است. او که مدیرکل دفتر استعدادیابی در وزارت ورزش است و مستقیما زیر نظر معاونت قهرمانی یعنی داورزنی کار می‌کند، این موضوع را تأیید نکرده اما نسبت به سایر گزینه‌ها قطعا ارتباط نزدیک‌تری با رئیس مجمع داشته است. داورزنی همواره دخالت وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها را رد می‌کند اما به نظر می‌رسد این‌بار هم گزینه مورد علاقه او بر مسند ریاست یک فدراسیون دیگر نشست. این نکته را هم نباید فراموش کرد که طباطبایی در صحبت‌هایش رایزنی با روسای هیأت‌های استانی را تأیید کرد؛ اتفاقی که با واکنش جواد داوری یکی دیگر از کاندیداها همراه بود. بازیکن سابق تیم‌ملی در مجمع گفت که به دلیل دیر تأیید شدن صلاحیتش مثل طباطبایی فرصتی برای برگزاری جلسه حضوری با طباطبایی نداشت.
مروری بر سابقه رئیس جدید
رامین طباطبایی که بعد از کناره‌گیری مشحون، نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های سرپرستی فدراسیون هم به گوش می‌رسید، در ارایه برنامه‌هایش خودش را یک فرد بسکتبالی می‌دانست. با این‌حال، در یک دهه اخیر طباطبایی سابقه خاصی در بسکتبال از خودش به جای نگذاشته است. او در اواسط دهه 80 مدتی مدیریت تیم بسکتبال پیکان را برعهده داشته و سابقه قرار گرفتن در ترکیب تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان در دوران بازیگری را هم دارد. در بخش مدیریتی شاید کمتر کسی از جامعه بسکتبال یا حتی جامعه ورزش نام رامین طباطبایی به گوشش آشنا باشد.
این بسکتبالِ بی‌مدیر!
این انتقاد به محمود مشحون وارد شده بود که چطور در طول 2 دهه اخیر نتوانسته مدیر شاخصی را در بسکتبال ایران پرورش دهد. این مسأله دیروز بیش از پیش خودش را نشان داد و برخی مدیران بی‌سابقه و کم‌سابقه در بسکتبال برای تصدی ریاست این فدراسیون رقابت کردند. چیزی که مشخص است برخلاف رشته‌های دیگر، بسکتبال فردی را نداشت که مورد قبول همه اهالی این رشته باشد و به‌طور قاطع و با رأی بالا در مجمع انتخاباتی پیروز شود. به‌نظر می‌رسد یکی از نیازهای اصلی بسکتبال در کنار رشد بازیکنان و مربیان بادانش، پرورش مدیران بادانش هم هست که به رشد این رشته دانشگاهی و پرمخاطب کمک کنند.


تعداد بازدید :  239