شماره ۱۳۲۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
میز خبر

معاون سازمان حفاظت محیط ‌زیست: به هیچ طرح انتقال آبی مجوز نداده‌ایم
مهر| معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید این سازمان به هیچ طرح انتقال آبی مجوز نداده است. مسعود تجریشی با بیان این موضوع گفت: «آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، تعیین تکلیف است و مجوزی صادر نشده است.»
او ادامه داد: «در دولت دوازدهم سازمان حفاظت محیط‌ زیست به هیچ پروژه انتقال آبی مجوز نداده است و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، تعیین تکلیف است و مجوزی صادر نشده است. سازمان حفاظت محیط‌ زیست به دنبال آن است که کارهای به جا مانده را تعیین تکلیف کند و مسائل هم شفاف باشد.»
تجریشی گفت: «در هیچ‌کدام از این دو طرح مجوز نداریم، تنها مجوز ما نیروگاه کلاس H ساوه بوده است، اما اگر الان وزارت نیرو بگوید ما در سمنان برای تأمین آب شرب مشکل داریم، پاسخ ما آن است که همه مراحل دیگر کاهش مصرف ازجمله بازچرخانی آب، اصلاح الگوی آبیاری، افزایش راندمان شبکه آبرسانی و مواردی از این دست را طی کنیم و بعد اگر هنوز نیاز آبی پابرجا بود از جای دیگر آب فراهم کنیم. قاعدتا تمام این مراحل باید در وزارت نیرو طی شده باشد.»
معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به طرح انتقال آب خزر به سمنان ادامه داد: «آن کسی که خودش گفته مهمترین مسأله ما در سمنان آب است، صنایع نمی‌توانند توسعه پیدا کنند و تنها راه انتقال آب است، اکنون عقب‌نشینی کرده است. ما هم در تمام نامه‌ها گفته‌ایم به شرط آن‌که هیچ مشکل اجتماعی در مبدأ ایجاد نشود و وزارت نیرو تأیید کند که کاهش آب در مبدأ و مقصد نخواهیم داشت و آثار زیست‌محیطی هم نداشته باشد، تنها در آن صورت تازه می‌توانیم مسأله را بررسی کنیم، البته این نامه را یک ماه پیش نوشته‌ایم و در تمام انتقال آب‌ها هم همین است.»
تجریشی درباره انتقال آب ونک هم گفت: «ما در مقابل این درخواست گفتیم مسائل اجتماعی در مبدأ وجود دارد. شما بروید مسائل اجتماعی مبدأ را حل کنید؛ راهکارهای کاهش مصرف و تلفات آب را اعمال کنید و پس از آن برای مجوز به ما درخواست دهید.»
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر موافقت عیسی کلانتری با انتقال آب برای کشاورزی و تعادل‌بخشی گفت: «قانون بالادستی داریم که انتقال آب برای اهداف غیر از آب شرب ممنوع است، انتقال آب و آب‌شیرین‌کن برای کشاورزی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.» معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: «۱۵۳ طرحی که تعیین تکلیف شده تنها آنهایی مجوز خواهند گرفت که برای محیط‌ زیست مشکلی نداشته باشند؛ مثلا گفته‌ایم به هیچ عنوان یک متر راه‌آهن از مناطق حفاظت‌شده نباید بگذرد. وقتی کار نرم‌افزاری نشده یعنی ما در مقصد نشت آب لوله‌هایمان را نگرفته‌ایم، چگونه اجازه دهیم که از جای دیگر آب بیاوریم، قطعا این کار غلط است.»
او درباره مماشات سازمان حفاظت محیط ‌زیست در مقابل تخلفات زیست‌محیطی گفت: «آقای روحانی چهار کار را به سازمان تکلیف کردند، یکی رفع آلودگی هوای کلانشهرها طی چهار‌سال آینده؛ دوم شناسایی و رفع ریزگردهایی که منشأ داخلی دارند و مدیریت کانون‌هایی که منشأ بیرونی دارند؛ سوم رفع مشکل پسماندها در شمال کشور به‌طور کامل و مدیریت پسماندها در کلانشهرها و چهارم هماهنگی با وزارت نیرو برای تأمین آب مورد نیاز تالاب‌ها. در هر چهار موضوع نمی‌خواهیم مثل گذشته ورود کنیم. مسائل ما مزمن شده است و باید جدای از وظیفه نظارتی، کلید راه حل داشته باشیم.»  معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به سهم‌خواهی استان اصفهان از انتقال آب خزر به سمنان هم گفت: «کل آب مورد نیاز شهر اصفهان با توسعه کنونی برای صنعت و شرب ۷۰ تا ۸۰‌میلیون متر مکعب است. به آنها گفتیم شما ۱۶۰‌میلیون متر مکعب آب را برای چه نیاز دارید؟»

فرماندار تهران اعلام کرد: کمبود 3هزار اتوبوس در تهران
ایسنا|  فرماندار تهران بر لزوم اختصاص بخشی از درآمد حاصل از فروش مجوزهای ورود به محدوده طرح ترافیک برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد.
عیسی فرهادی با بیان این موضوع گفت که تهران نیازمند 9هزار اتوبوس است: «در جهت تأمین اعتبارات لازم برای این اقدامات باید تلاش کنیم بخشی از اعتبارات حاصل از فروش مجوز ورود به طرح ترافیک به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اختصاص پیدا کند. درحال حاضر از 6هزار اتوبوس شهر تهران 50درصدشان سن بالایی دارند و فرسوده محسوب می‌شوند و این در شرایطی است که تهران با کمبود 3هزار اتوبوس مواجه است.»
فرماندار تهران با اشاره به این‌که شهر تهران نیازمند 9هزار اتوبوس است، ادامه داد: «درحال‌ حاضر 6هزار اتوبوس در شهر تهران فعالیت می‌کنند که نیمی از آنها فرسوده هستند. امیدواریم با پیگیری‌های شورا و شهرداری تهران از محل اعتبارات حاصل از فروش مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و همچنین یارانه‌ای که توسط وزارت کشور پرداخت شود، بتوان ناوگان اتوبوسرانی تهران را نوسازی کرد.»


تعداد بازدید :  343