شماره ۱۳۲۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
رئیس سازمان داوطلبان با اعلام نیاز به اشتغال زلزله‌زدگان در گفت‌وگو با «شهروند»:
هلال برای کارآفرینی اجتماعی با خیرین مشارکت می‌کند
مقابله با آسیب‌های زلزله با اجرای نذر تخصصی ادامه دارد

شهروند| خیلی‌هایشان کار خود را از دست داده‌اند؛ نه می‌توانند دامداری کنند، نه کشاورزی. آنها با دردسری مواجه شده‌اند که زاییده زلزله است: «بیکاری». حتی اگر همه چیز طبق قول‌ها و وعده‌ها پیش برود، مدت زیادی طول می‌کشد تا فردِ حاضر در مناطق زلزله‌زده به وضع کاریِ سابقش بازگردد. حالا فکر کنید او چطور می‌تواند با دست‌های خالی سفره خانه را از غذا پر کند. «کارآفرینی اجتماعی» موضوعی است که حالا بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد. پرداختن به این امر می‌تواند تا حدی از درد و رنج آسیب‌دیدگان زلزله بکاهد و امید به آینده را در بین آنها زیاد کند. آسیب‌دیدگان از زلزله باید در کنار برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی، از اشتغال مناسب هم بهره ببرند.
روزها و شب‌ها در کنار زلزله‌زدگان
داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در این میان از پای ننشسته‌اند. آنها که از نخستین روز زلزله کرمانشاه در کنار مردم فعالیت کردند، حالا هم دست به کار شده‌اند تا با مشارکت خیران در راستای اشتغال زلزله‌زدگان گام بردارند. رئیس سازمان داوطلبان درباره فعالیت داوطلبان در تمام ابعاد به «شهروند» می‌گوید: «با وجود گذر از روزهای پرالتهاب زلزله کرمانشاه، خیرین داوطلب جمعیت هلال‌احمر همچنان با حضور در این مناطق، حرف اول را در کیفیت و کمیت خدمت حمایت روانی و معیشتی به‌خصوص کمک‌رسانی به معلولان می‌زنند.» رضا اندام با بیان این‌که درحال‌ حاضر نیز خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با ارایه خدمات تخصصی در زمینه بهداشتی- درمانی، حمایت روانی و نذر تخصص خود، روز‌ها و شب‌هایشان را در کنار آسیب‌دیدگان سپری می‌کنند، افزود: «آن‌ها برای رساندن کمک‌های فرهنگی و عمرانی نیز از دورترین نقاط کشور به این مناطق آمده‌اند.»
حضور متوالی داوطلبان در مناطق زلزله‌زده
وی ضمن تأکید بر این‌که طرح‌های بهداشتی و درمانی در مناطق آسیب‌دیده از زلزله باید تداوم داشته باشد، گفت: «پزشکان داوطلب وقتی بیماری را ویزیت می‌کنند، می‌بایست به‌طور مجدد با مراجعه و ویزیت آن بیمار از وضعیتش مطلع شوند؛ به‌عنوان مثال برای پی‌بردن به بیماری یک فرد، برای آنها آزمایش و رادیولوژی تجویز می‌کنند و برای جلوگیری از اتلاف ‌وقت برای درمان، ترجیح داده‌اند تا به‌طور متوالی و منظم در این مناطق حضور داشته باشند، حتی موکب‌هایی متشکل از داوطلبان استان‌های تهران، فارس، همدان و قم، اکنون بیش از یک‌هزار وعده غذای گرم تهیه و در میان خانواده‌های آسیب‌دیده توزیع می‌کنند.»
ضرورت کمک‌رسانیِ سامان‌یافته
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وجود 16 معلول قطع نخاعی و 6 کودک بازمانده از زلزله کرمانشاه اضافه کرد: «تمامی تجهیزات و هزینه‌های بیمارستانی، درمانی، توانبخشی و اسکان آنها از سوی خیرین، فیزیوتراپ‌ها و کاردرمانان داوطلب تأمین شده است و علیرغم اعلام آمادگی بسیاری از خیرین جمعیت برای به عهده‌گرفتن سرپرستی این کودکان، آنها برای نگهداری به آشنایان درجه دوم‌شان سپرده شده‌اند، اما هزینه‌های حمایتی و معیشتی‌شان از سوی همین نیکوکاران تقبل شده است.» دکتر اندام به حضور همدلانه و مسئولانه تمامی قشرهای مختلف جامعه از روزهای نخست وقوع زلزله تا به امروز اشاره کرد و افزود: «هنرمندان، ورزشکاران و مدال‌آوران رشته‌های گوناگون ورزشی درکنار مهندسان، روانشناسان، مددکاران، پزشکان و پیراپزشکان، اصحاب رسانه و عکاسان توانستند ضمن اعلام همدردي و کمک‌رساني به مردم مصيبت‌ديده، همت جمعي خود را براي مشارکت بيشتر در امدادرساني و نجات بازماندگان نشان دهند و سعي کردند كمك‌ها به صورت سامان‌يافته و مستقيم به دست اين عزيزان برسد.»
طراحی سامانه پایدار خودگردان
وی همچنین با تأکید بر اعلام نیاز به اشتغال زلزله‌زدگان مناطق غربی کشور، خاطرنشان کرد: «جمعیت هلال‌احمر با مشارکت خیرین داوطلب، درصدد است تا در قالب کارآفرینی اجتماعی، یک سامانه پایداری که خیلی هم وابسته به مشارکت مالی ارایه‌دهندگان کمک نیست و به نوعی خودگردان است، طراحی کند.» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «هدف کارآفرینی اجتماعی تنها تأمین نیازهای روزمره گروه هدف نیست بلکه به تغییر هم می‌اندیشد و به حل مشکل به صورت عمقی نگاه می‌کند. تلاش می‌کند که وضع زندگی گروه هدف به‌طور اصولی بهبود پیدا کند، به عبارت دیگر جمعیت هلال‌احمر با اجرای چنین طرحی، تنها به دنبال انجام کارهایی که حس نوعدوستی افراد را تقویت می‌کنند، نیست بلکه به دنبال تغییرات اساسی‌تر به پدیده‌ها و ریشه‌ای‌تر نگاه‌کردن و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات و تغییرات اجتماعی هم از زمره کارکردهای کارآفرینی اجتماعی است.»


تعداد بازدید :  473