شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
پس از سخنان سخیف در مورد کشورهای آفریقایی
ترامپ: من نژادپرست نیستم
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، او فردی است که کمترین تمایلات نژادپرستانه را دارد

شهروند| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اظهارات توهین‌آمیزی که نسبت به برخی کشورهای آفریقایی، آمریکای مرکزی و کارائیب بیان کرده، حالا اصرار دارد که نژادپرست نیست.
ترامپ، پس از اظهاراتی که در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات داشت، با اشاره به کشورهای‌هایتی، ال‌سالوادور، و چند کشور آفریقایی، از آنها به‌عنوان «چاه مستراح» یاد کرد؛ اظهاراتی که اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت.
حالا او، زمانی که برای صرف شام به باشگاه گلف خصوصی خود وارد شد، از خود دفاع کرده و می‌گوید، «من نژادپرست نیستم.» او به خبرنگاران گفت: «من در میان افرادی که شما تا به حال با آنها مصاحبه کرده‌اید، دارای کمترین تمایلات نژادپرستانه هستم.» این درحالی است که روز جمعه، «روپرت کالویل»، سخنگوی سازمان ملل متحد، سخنان «تکان‌دهنده و شرم‌آور» ترامپ را محکوم کرده است. او در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو به خبرنگاران گفت: «نمی‌توان در توصیف این اظهارات هیچ کلمه‌ای جز نژادپرستانه به کار برد. شما نمی‌توانید در مورد کشورها و قاره‌هایی که چون سفیدپوست و بنابراین برای شما خوشایند نیستند، این‌گونه حرف بزنید.»
ترامپ، از زمان ریاست‌جمهوری‌اش تلاش کرده با تصویب قوانین مهاجرتی، مانع حضور کشورهای با اکثریت مسلمان به آمریکا شود؛ چیزی که بسیاری از قضات از آن به تلاش برای حذف مسلمانان از ایالات متحده یاد می‌کنند.
آقای کالویل می‌گوید: «این نوع حرف زدن، صرفا مربوط به زبان عامیانه نیست؛ بلکه مربوط به باز کردن درهای توهین به سوی بیچاره‌ترین کشورهای جهان به لحاظ شرایط انسانی است. این سخنان در مورد اعتبار بخشیدن و تشویق نژادپرستی است که می‌تواند به‌طور بالقوه بسیاری از زندگی‌ها را مختل و جان بسیاری از مردم را از بین ببرد.»او اضافه کرد: «و این شاید یکی از خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین دیدگاه‌های یک فرد است که مهمترین منصب سیاسی در جهان را دارد.»
اتحادیه کشورهای آفریقا که متشکل از 55 کشور است نیز با محکوم کردن سخنان ترامپ، خواهان عذرخواهی وی شده‌اند. یکی از سخنگویان این اتحادیه می‌گوید: «این نوع حرف زدن در کنار این واقعیت تاریخی که تعداد زیادی از آفریقایی‌ها در آمریکا به بردگی گرفته شدند، بسیار دردناک و شگفت‌آور است. آن‌هم با وجود اینکه، خود آمریکا، نمونه بارزی از این موضوع است که حضور مهاجران تا چه اندازه می‌تواند منجر به رشد و پیشرفت یک کشور شود.»
این، دفعه اولی نیست که ترامپ، به نژادپرستی متهم می‌شود. او در زمان کارزار انتخاباتی‌اش، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را متهم کرده بود که متولد آمریکا نیست و خواهان آن شده بود که اوباما، گواهی تولد خود را برای اثبات کردن آمریکایی بودنش، نشان دهد.در‌سال 1989، پس از آن‌که 5 نوجوان سیاه‌پوست به تجاوز جنسی متهم شدند، ترامپ در 4روزنامه نیویورک در صفحات تبلیغاتی خواستار بازگشت مجازات اعدام شده بود. بعدها مشخص شد که این نوجوانان سیاه‌پوست، بی‌گناه بودند.در‌سال 1973، در تجارت خانوادگی‌شان، که فروش و اجاره ملک و املاک بود، از آنها از سوی وزارت دادگستری شکایت شده بود که آپارتمان‌ها را به آمریکایی‌های آفریقایی تبار اجاره نمی‌دهند. گرچه این پرونده، «بدون گناهکار شناخته‌شدن» این خانواده، حل‌وفصل شد و تنها سازمان ترامپ مجبور شد تا تغییراتی را برای اطمینان از این‌که با قوانین ضد نژادپرستی و تبعیض تضاد نداشته باشد، صورت دهد.سخنان ترامپ در مورد کشورهای آفریقایی، واکنش سیاست‌مداران آمریکایی را هم دربر داشت. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این‌که سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا «عمیقا مایه تأسف و غیرسازنده» است، گفت خودش از مهاجران ایرلندی است و زمانی که به آمریکا آمد با پیشداوری و رفتار خصومت‌آمیز مواجه شده بود.
پل راین گفت: «نخستین چیزی که به ذهنم خطور کرد این بود که چنین سخنانی غیرسازنده و عمیقا مایه تأسف است. اما می‌دانید اکنون به چه فکر می‌کنم؟ به خانواده خودم. خانواده خودم همچون بسیاری دیگر از ایرلند با کشتی‌هایی که به آنها کشتی‌های قهوه می‌گفتند، آمدند و این‌جا در راه‌آهن مشغول کار شدند. واقعا در آن روزگار از بالا به پایین به ایرلندی‌ها نگاه می‌شد.»از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دوران اوباما و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ نیز ترامپ را به داشتن «عقاید عوامانه و نژادپرستانه» متهم کرد. کلینتون در توییتی با محکوم کردن اظهارات رئیس کاخ سفید گفت: «روز جمعه باید روز یادبود قربانیان زلزله ‌سال ۲۰۱۰‌هائیتی باشد اما در عوض، این کشور هدف غضب ترامپ قرار گرفت.»
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم جمعه از کنگره خواست تا در بحبوحه جنجال بر سر اظهارات ترامپ، قانون داکا را تصویب کند. داکا برنامه‌ای بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که به‌صورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌کردند. چهارم سپتامبر دونالد ترامپ اعلام کرد برنامه «رویاپردازان» موسوم به «داکا» را متوقف خواهد کرد.
یک‌سال پیش، «ممنوعیت مهاجرتی مسلمانان به آمریکا»، باعث ایجاد اعتراضات گسترده و انتشار مقاله‌های انتقادی شدیدی علیه ترامپ در سراسر جهان شد، اما یک ماه پس از اجرای آن، دستور رئیس‌جمهوری آمریکا تقریبا از تیتر خبرها محو شد، گرچه خانواده‌های زیادی از هم پاشیدند و از یکدیگر دور ماندند. این خانواده‌ها که از عزیزانشان دور مانده‌اند، هیچ‌کدام نمی‌دانند که چه چیزی در انتظار آنهاست و در آینده چه پیش خواهد آمد.
این، نسخه سوم قانون ممنوعیت مهاجرتی است که با وجود چالش‌های پیش‌رو، دادگاه عالی آمریکا اجازه اجرای آن را داده است و ویزاهای شهروندان سوریه، ایران، سومالیا، یمن، لیبی، کره شمالی، چاد و ونزوئلا را در برمی‌گیرد. مشخص نیست که چند نفر تاکنون تحت‌تأثیر این قانون قرار گرفته و آسیب دیده‌اند، اما وکلای مهاجرتی گزارش داده‌اند که موکلان آنها به‌طور گسترده، برگه رد ویزا را دریافت کرده و می‌کنند.
اعلامیه رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد تا افرادی که به خاطر رد ویزاهایشان، با «مشکلات ناخواسته» مواجه می‌شوند، درخواست مجدد بدهند. اما وکلا می‌گویند که سفارتخانه‌های آمریکا به‌طور خودکار، درخواست‌ها را رد می‌کنند و هیچ شانسی را به خانواده‌ها برای ارایه پرونده‌شان نمی‌دهند.


تعداد بازدید :  290