شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با رئیس‌مجلس سوریه
شمخانی: تاکتیک ترساندن جامعه بین‌الملل از تصمیمات یک دیوانه، تکراری و فاقد اثر است

حموده یوسف صباغ، رئیس مجلس سوریه و هیأت همراه دیروز با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه و راهکارهای گسترش همکاری میان دو کشور با وی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، شمخانی در این دیدار با اشاره به دستاوردهای گسترده و پیروزی‌های میدانی سوریه که حاصل همراهی دولت و ملت این کشور در ایستادگی در برابر تروریست‌ها و حامیان آنهاست، اظهار داشت: اراده محکم ملت سوریه آینده این کشور را که پیروزی در همه عرصه‌ها و بازگشت به روزهای پرشکوه است، تعیین خواهد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آینده مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه صرفا در عرصه رویارویی پرقدرت با گروه‌های تکفیری و اتکا به قدرت مردمی مشخص خواهد شد و هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند به بهانه آتش‌بس، لزوم مبارزه با گروه‌های تروریستی را نادیده گرفته یا در مسیر اجرای آن مانع‌تراشی کنند.
شمخانی با تأکید بر ضرورت پیگیری مسیر سیاسی و گفت‌وگو با هدف تقویت حاکمیت دولت قانونی این کشور و افزایش اشراف بر تمام سرزمین سوریه افزود: هر اقدام سیاسی یا نظامی که با هدف قراردادن بخشی از سرزمین سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی و یا اشغال خاک سوریه از سوی نیروهای خارجی انجام شود، برخلاف منافع مردم و تهدیدی برای کشورهای منطقه بوده و محکوم به شکست است. قدرت، ابتکار عمل و تدبیر هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در به شکست کشاندن راهبرد غربی-عبری- عربی برای بی‌ثبات‌سازی منطقه، موجب انفعال طرف مقابل و توسل به اقدامات غیر عقلایی و هیجانی علیه ایران شده است.
وی با اشاره به در هم تنیدگی مسائل جهان اسلام و ضرورت اتخاذ رویکرد همگرایی و همکاری کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان مشترکی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ضربه به منافع راهبردی کشورهای اسلامی مانند امنیت و پیشرفت اقتصادی اولویت اول کشورهایی است که خط ایجاد تفرقه، توسعه خصومت و ناامن‌سازی منطقه را پیگیری می‌کنند. شمخانی با ابراز امیدواری از روند گسترش مناسبات میان دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های تجاری و اقتصادی تصریح کرد: بازگشت امنیت به سوریه فرصتی مهم برای توسعه و خدمت‌رسانی به مردم رنج‌دیده است و جمهوری اسلامی ایران از ارایه هیچ کمک و مشورتی در این خصوص دریغ نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف: اولویت روسیه در 2018 حفظ برجام است
وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر این‌که حفظ توافق هسته‌ای با ایران اولویت مسکو در‌ سال 2018 است، گفت: فعالیت‌های موشکی ایران قابل مذاکره نیست. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری درباره دستاوردهای سیاست خارجی روسیه در‌ سال 2017، با اشاره به بیانیه اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای و ایران گفت: اظهارات ترامپ درباره ایران با هدف نابودی برجام بر خوشبینی‌ها نمی‌افزاید. هدف او نابودی این توافق است اما حفظ توافق هسته‌ای اولویت روسیه در‌ سال 2018 خواهد بود. لاوروف تصریح کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران نیز به هیچ یک از تعهدات این توافق پایبند نخواهد ماند. نابودی برجام همچنین تأثیراتی منفی بر گفت‌وگوها با کره‌شمالی بر سر موضوع هسته‌ای خواهد داشت.وی ابراز امیدواری کرد که اروپا با وجود موضع واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، بدون هیچ‌گونه معافیتی ادامه دهد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت که مسکو بر حفظ برجام تأکید دارد و برای این کار تلاش می‌کند. لاوروف همچنین تأکید کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه موشک‌هایش نمی‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد. اظهارات اروپایی‌ها درباره سازش با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران نشان‌دهنده یک سیر نزولی است که پیامدهایی منفی خواهد داشت. وی افزود: درخواست واشنگتن برای اصلاح متن برجام غیرقابل پذیرش است و مسکو از آن حمایت نخواهد کرد. روسیه همچنین به تلاش‌های خود برای متقاعدکردن آمریکا به این‌که ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است، ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای تروریستی روز دوشنبه بغداد را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای تروریستی صبح روز دوشنبه در منطقه «میدان طیران» بغداد که به شهادت و جراحت ده‌ها نفر از کارگران، کسبه و مردم عادی عراقی منجر شد را بشدت محکوم کرد. بهرام قاسمی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت عراق، به‌ویژه بازماندگان و وابستگان قربانیان این جنایت هولناک تروریستی، بار دیگر بر تداوم حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از مبارزه راسخ و بی‌امان دولت و ملت عراق با تروریسم که ریشه در افکار افراط‌گرایانه گروه‌های تکفیری- تروریستی وابسته به خارج از عراق دارد، تأکید کرد.


تعداد بازدید :  310