شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
مهمترین انتخابات ‌سال ورزش با یک کاندیدا برای ریاست برگزار شد!
انتخاب بدون انتخابات
رضا صالحی امیری با وجود انتقادهای فراوان از امروز کارش را در کمیته المپیک آغاز می‌کند

حسین جمشیدی- شهروند| روز گذشته تمامی مدیران ورزش ایران در آکادمی ملی المپیک دور هم جمع شدند تا مهمترین انتخابات ورزشی‌ سال را تعیین تکلیف کنند. روزی که کیومرث ‌هاشمی بعد از 4‌سال از ریاست کمیته ملی المپیک خداحافظی کرد و جای خود را به کسی داد که به ‌راحتی آب‌خوردن ریاست را در دست گرفت. ریاست سیدرضا صالحی‌امیری در انتخابات دیروز حتی از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، راحت‌تر رقم خورد. اگر در سایر پست‌ها انتخابات به صورت حساسی پیش رفت و درنهایت تکلیف 11 کرسی در هیأت‌رئیسه کمیته ملی المپیک برای 4‌سال آینده مشخص شد.
گزارش مختصر ‌هاشمی از 4‌سال ریاست
در ابتدای مجمع انتخاباتی روز گذشته کیومرث ‌هاشمی به عملکرد مجموعه تحت ‌هدایت خودش در 4‌سال اخیر اشاره کرد. پخش کلیپی از موفقیت‌های کمیته ملی المپیک در 4‌سال گذشته فضایی را به وجود آورد تا ‌هاشمی خودش را به‌عنوان یک برنده سرافراز از کمیته ملی المپیک خارج کند. البته بعد از پخش این کلیپ گزارش مالی کمیته ملی المپیک به صورت کاملا مختصر از سوی سرپرست خزانه‌داری قرائت شد. بعد از آن هم به تأیید اعضای مجمع رسید. در این بخش خزانه‌دار کمیته اعلام کرد، صورت‌های مالی در 4‌سال اخیر برخلاف دوره‌های قبلی کاملا شفاف بوده و در بهترین وضع قرار داشته است. البته مجید شایسته رئیس فدراسیون تنیس به نحوه ارایه گزارش مالی اشاره کرد. او گفت: «در تمام دنیا حسابرس‌ها گزارش‌های مالی را ارایه می‌کنند و شاید فقط ایران است که خزانه‌دار از بدنه کمیته المپیک است، صورت‌های مالی را ارایه می‌کند. او خواهان اصلاح در این وضع برای دوره‌های آینده شد.» البته کیومرث‌ هاشمی در واکنش به این انتقاد اعلام کرد که طبق اساسنامه این اتفاق صورت گرفته است.
تأییدیه از مجمع برای اساسنامه فعلی
در ماه‌های اخیر، یکی از بحث‌های پیرامون انتخابات کمیته ملی المپیک، برگزاری این مجمع با اساسنامه قدیم یا جدید بود. با توجه به این‌که هیأت دولت اساسنامه جدید را تصویب نکرده بود، برای برگزاری به موقع انتخابات باید همان اساسنامه قبلی مدنظر قرار می‌گرفت. کیومرث ‌هاشمی با ارایه این توضیح از اعضای مجمع خواست با ایستادن برای برگزاری انتخابات با اساسنامه فعلی تأییدیه خود را ارایه کنند. این اتفاق هم رخ داد تا انتخابات آغاز شود؛ اگرچه باید به ‌زودی شاهد اصلاح اساسنامه از سوی هیأت دولت باشیم.
ریاست صالحی‌امیری با قیام دسته‌جمعی!
شاید عجیب‌ترین بخش در انتخابات روز گذشته هنگامی رقم خورد که قرار بود مهمترین رأی‌گیری انجام شود. محمود خسروی‌وفا و سیدرضا صالحی‌امیری برای ریاست کمیته ملی المپیک کاندیدا شده بودند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، خسروی‌وفا قبل از شروع رأی‌گیری انصراف خود را اعلام کرد. در این بخش اتفاق عجیبی رخ داد و‌ هاشمی اعلام کرد؛ طبق اساسنامه اگر یک‌نفر قبل از رأی‌گیری برای کاندیداتوری باقی بماند، نیازی به رأی‌گیری کتبی نیست! او اعلام کرد؛ رأی‌گیری شفاهی کافی است و به همین دلیل از اعضای مجمع خواست با قیام‌کردن آرای مثبت خود را نسبت به ریاست صالحی‌امیری اعلام کنند. این اتفاق هم رخ داد و اکثر اعضای مجمع در شرایطی که خبرنگاران در سالن مجاور حضور داشتند و از طریق ال‌سی‌دی تصاویر را مشاهده می‌کردند، ایستادند. درحالی‌ که اصلا مشخص نشد صالحی‌امیری چند رأی آورده و نحوه ورودش هم به انتخابات زیر سوال بود، به همین راحتی و با این شکل عجیب حکم ریاست خود را دریافت کرد. این نحوه رأی‌گیری در شرایطی رخ داد که در انتخابات فدراسیون‌ها حتی اگر یک‌نفر هم نامزد ریاست باشد، رأی‌گیری صورت می‌گیرد تا بیش از نیمی از اعضا نام همان نامزد را در برگه رأی بنویسند. این‌بار اما صالحی‌امیری بدون این‌که برنامه‌ای ارایه کند و صحبتی انجام دهد، تنها با قیام‌کردن دسته‌جمعی اعضای مجمع ریاست نهاد مهم ورزشی ایران را برعهده گرفت.
شهنازی دبیرکل ماند
در بخش دوم انتخابات طولانی روز گذشته کمیته ملی المپیک، رأی‌گیری برای دبیرکلی انجام شد. در این بخش که 5نفر یعنی شاهرخ شهنازی (دبیرکل قبلی کمیته المپیک)، محمدصادق‌ فرجی (رئیس فدراسیون کاراته)، علی مرادی (رئیس فدراسیون وزنه‌برداری)، مهدی علی‌نژاد (رئیس فدراسیون ووشو) و محمد درخشان (رئیس فدراسیون جودو) کاندیدا بودند که قبل از شروع رأی‌گیری درخشان انصراف خود را اعلام کرد. در دور اول رقابت پایاپایی بین شهنازی و علی‌نژاد وجود داشت که هرکدام با 26 رأی به دور دوم رفتند. فرجی 4 رأی و مرادی هم 2 رأی کسب کردند. 58 عضو مجمع در دور دوم انتخابات دبیرکلی نتیجه دیگری را رقم زدند. شهنازی با 38 رأی توانست بار دیگر دبیرکلی کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرد. جالب این‌که علی‌نژاد 20 رأی کسب کرد که حتی 6 رأی از دور اول هم کمتر بود!
رونمایی از نواب رئیس جدید
در دوره قبلی کمیته ملی المپیک علیرضا دبیر و رباب شهریان به‌عنوان نواب رئیس فعالیت می‌کردند. در این دوره دبیر ترجیح داد در انتخابات شرکت نکند اما شهریان در کنار 9نفر دیگر کاندیدا شده بود. علی مرادی (رئیس فدراسیون وزنه‌برداری)، غلامرضا نوروزی (رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی)، حسین بابوئی (رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی)،‌ طاهره طاهریان (خبره ورزشی) فضل‌الله باقرزاده (رئیس فدراسیون شمشیربازی)، ‌هاشم اسکندری (رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد)،‌ هادی ساعی (نماینده کمیسیون ورزشکاران)، رباب شهریان (نایب‌رئیس فعلی کمیته ملی المپیک)، محمود خسروی‌وفا (رئیس کمیته ملی پارالمپیک) کاندیدای این بخش بودند و مجید شایسته هم انصراف خود را قبل از رأی‌گیری اعلام کرد. در پایان رأی‌گیری دور اول، ساعی، باقرزاده، شهریان و طاهریان توانستند به دور دوم برسند. درنهایت طاهره طاهریان که به‌عنوان یکی از خبره‌های ورزشی مجوز حضور در انتخابات را گرفته بود و در مجمع نیز در کنار صالحی‌امیری نشسته بود، توانست با 35 رأی به‌عنوان نایب انتخاب شود. همچنین فضل باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی با 25 رأی به‌عنوان یکی دیگر از نواب رئیس انتخاب شد.‌ هادی ساعی و رباب شهریان با آرای کمتر از رسیدن به نایب‌رئیسی بازماندند.
سعیدی خزانه‌دار و 2 شغله شد!
مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو قبل از رأی‌گیری در بخش خزانه‌دار انصراف خود را اعلام کرد تا در این بخش رقابت بین 2نفر یعنی کیکاووس سعیدی رئیس فدراسیون گلف و میترا نوری کارشناس خبره ورزشی باشد. درنهایت و بعد از شمارش آرا کیکاووس سعیدی با 31 رأی توانست خزانه‌دار کمیته ملی المپیک برای 4‌سال آینده شود. میترا نوری هم 25 رأی کسب کرد. جالب این‌که حالا سعیدی دوشغله محسوب می‌شود، چون خزانه‌داری یک شغل است و در دوره قبلی هم دردسرهای زیادی به وجود آورد. باید دید همان‌طور که کیومرث‌ هاشمی از کیکاووس سعیدی خواست او در روزهای آینده از ریاست فدراسیون گلف استعفا می‌کند یا اتفاقات دیگری در راه است.
معرفی هیأت اجرایی در رقابت 14 رئیس
در بخش پایانی انتخابات کمیته ملی المپیک، رأی‌گیری برای معرفی 6 عضو هیأت اجرایی انجام شد. روسای 16 فدراسیون المپیکی برای تصدی 6 کرسی کاندیدا شده بودند. البته محمدصادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته قبل از شروع رأی‌گیری انصراف داد. همچنین فضل‌الله باقرزاده با توجه به انتخابش به‌عنوان یکی از نواب رئیس دیگر حق حضور در این بخش از انتخابات را نداشت و از میان کاندیداها حذف شد. درنهایت و پس از رأی‌گیری از 58 عضو مجمع این نتایج به دست آمد: سیدعبدی افتخاری 28 رأی، مهدی تاج 22 رأی، علی دادگر 29 رأی، زهرا اینچه‌درگاهی 10 رأی، مسعود خلیلی 19 رأی، محمد درخشان 16 رأی، علیرضا رحیمی 37 رأی، محسن رضوانی 19 رأی، مجید شایسته 25 رأی، محمدعلی صبور 14 رأی، احمد ضیایی 13 رأی، خسرو قمری 16 رأی، مجید کیهانی 34 رأی و غلامعلی محمدعلیپور 32 رأی. بدین ‌ترتیب علیرضا رحیمی، غلامعلی محمدعلیپور و مجید کیهانی توانستند به عضویت هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک دربیایند. همچنین افتخاری، تاج، خلیلی، دادگر، رضوانی و شایسته به دور دوم راه یافتند تا بر سر 3 کرسی باقیمانده رقابت کنند که بعد از شمارش آرا در دور دوم عبدى افتخارى، على دادگر و مجيد شايسته به‌عنوان ٣ عضو ديگر هيأت اجرايي معرفي شدند. نكته جالب اينكه مهدى تاج‌ رئيس فدراسيون فوتبال نتوانست آراى لازم را كسب كند. البته هیأت اجرایی یک عضو هم به‌عنوان نماینده کمیسیون ورزشکاران دارد. پیش از این ‌هادی ساعی به‌عنوان نماینده کمیسیون ورزشکاران برای حضور در هیأت اجرایی معرفی شده بود.

سلطانی‌فر: به ‌هاشمی پست کلیدی می‌دهیم
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با ابراز رضایت از نحوه برگزاری مجمع کمیته المپیک، انتخابات آن را باشکوه و استثنایی اعلام کرد. سلطانی‌فر بعد از انتخاب صالحی‌امیری به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک، گفت: «از کیومرث ‌هاشمی برای این‌که ظرف چند ماه گذشته با درایت کمیته المپیک را اداره کرد تا مجمع به خوبی برگزار شود، ممنونم. دوست داشتم او در جمع هیأت اجرایی می‌ماند و به همین دلیل هفته آینده اداره پستی کلیدی در وزارت ورزش به او سپرده می‌شود.» وزیر ورزش و جوانان درباره نحوه برگزاری انتخابات گفت: «از همه کسانی که کمک کردند، در فضایی آزاد و تعاملی انتخابات برگزار شود، ممنونم.» صالحی‌امیری از سرمایه‌های کشور است و در مدت مسئولیتش در وزارتخانه موفق بود و با همه تعامل داشت. به‌همین دلیل ذهنیت خوبی نسبت به وی وجود دارد و من اطمینان دارم در کمیته ملی المپیک هم موفق خواهد بود. ستاد ویژه المپبیک ۲۰۲۰ از ۷-۸ماه قبل با کمک کمیته آغاز به کار کرده و فعالیتش ادامه دارد. هدف این است تا علاوه بر سایر امور در ورزش قهرمانی در تمام رقابت‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها موجب عزت و افتخار کشور شویم. تلاش می‌کنیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا درخشان‌تر باشیم و در المپیک در رشته‌های جدید هم بتوانیم مدال بیاوریم و افتخارآفرینی کنیم.»

صالحی‌امیری: درباره استعفا از شهرداری تابع قانون هستم
رضا صالحی‌امیری بعد از احراز پست ریاست کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «از همه عزیزان تشکر می‌کنم. بنای سخنرانی ندارم؛ حادثه تلخ کشتی ایرانی را تسلیت می‌گویم. وقایع تلخی‌ سال گذشته داشتیم که امسال در آب حادثه مشابه آن رخ داد. به همه عزیزان و ملت ایران تسلیت می‌گویم. از وزیر سختکوش صمیمانه به خاطر، رعایت اصول اخلاقی در انتخابات تشکر می‌کنم.» او ادامه داد: «از ریاست کمیته ملی المپیک کیومرث‌ هاشمی هم که با اخلاق و شفافیت کارنامه خوبی از خود به جای گذاشت، تشکر می‌کنم. در رأی همه اینها باید قدردان روسای فدراسیون‌ها باشیم که در لحظات سخت خدمات زیادی به این کشور داشتند. از همه قهرمانانی که حضور دارند و در این‌جا نیستند، به‌عنوان پرچمدار غرور و عزت ملی متشکرم. از پیشکسوتان هم تشکر می‌کنم.» صالحی‌امیری در پایان افزود: «از همه توان و ظرفیت جامعه ورزش استفاده می‌کنم و تنها معیار من برای تعامل اخلاق است. در فرصت‌های دیگر دیداری خواهیم داشت و درباره برنامه‌ها صحبت خواهم کرد.» صالحی امیری درباره ماجرای استعفایش از معاونت فرهنگی شهرداری افزود: «من در این خصوص تابع قانون هستم.»

 


تعداد بازدید :  151