شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
میز سیاست

افزایش بودجه
منجر به دینداری مردم نمی‌شود
رویداد 24 نوشت: امسال برای اولین بار صحبت از اختصاص بودجه برای نهادهای فرهنگی به میان آمد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مجلس از نمایندگان درخواست کرد تا در برابر فشارهایی که برای میزان افزایش آن اعمال می‌شود، مقاومت به خرج دهند. پس ‌از آن اعتراضات مردمی درنتیجه شرایط بد اقتصادی در شهرهای مختلف کشورمان شکل گرفت که گرچه نمی‌توان آن را به‌ تمامی میزان بودجه نهادهای دولتی ربط داد، اما این مسأله بی‌تأثیر هم نبود. کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران با وجود تمام این مسائل از تریبون نماز جمعه گفته است: «در بودجه ‌سال ۹۷ برای بخش فرهنگ بودجه قابل ‌اعتنایی در نظر گرفته نشده است. اگر بخواهیم دین را رواج دهیم، باید برای حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی‌ بودجه مناسب پیش‌بینی شود.» او معتقد است؛ افزایش بودجه منجر به دینداری مردم نمی‌شود. دینداری به اخلاق، طرز تکریم و احترام‌گذاردن انسان‌ها از سوی علمای دین و تریبون‌داران ربط پیدا می‌کند. ذات دین اخلاق است که حتی با بودجه کم هم درصورت رعایت در جامعه، ایمان مردم را بالا می‌برد. حضور شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله بهجت بدون توزیع هیچ پولی سبب افزایش ایمان می‌شود، زیرا با عمل و رفتار خود دیگران را جذب می‌کنند. آیت‌الله جوادی‌آملی در این‌باره گفته‌اند؛ «درصورتی ‌که در کشور 500 آیت‌الله بهجت داشته باشیم، جامعه اصلاح می‌شود.» او در پاسخ به این سوال که به ‌اندازه افزایش بودجه حوزه علمیه، محبوبیت علما هم در بین مردم کاهش ‌یافته، توضیح داد: همین‌طور به‌ نظر می‌رسد، البته تحلیل این مسائل از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که می‌توان به اختلافاتی بین علما و روحانیت اشاره کرد. این مسأله اعتماد مردم را از بین برده و از احترام‌هایی که درگذشته نسبت به روحانیت قایل بودند، کاسته شده که این هم به دلیل تفرقه و اختلافی است که بین روحانیت دیده می‌شود.
پشت پرده جنجال‌های ضدانقلاب
 در مورد سفر آیت‌الله شاهرودی به آلمان
نامه‌نیوز نوشت: آيت‌الله ‌هاشمي‌شاهرودي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اوایل هفته به کشور بازگشت. حاشيه‌هاي سفر آيت‌الله شاهرودي از همان وقتي شروع شد كه كلاس‌هاي درس او تعطيل شد اما كسي نمي‌دانست كه مقصد سفر درماني او كجاست. انتشار عكسي از وي در كنار پروفسور سميعي مشخص كرد كه وي در‌ هانوفر آلمان بستري است. همان‌وقت بود كه پرویز داودی، رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حاشیه‌های اين سفر تأكيد كرد كه سفر بنا به توصیه موکد پزشکان و برخلاف میل آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی انجام شده است و اگر ضرورت پزشکی اقتضا نمی‌کرد، هیچ دلیلی برای اعزام ایشان به آلمان نبود. دفتر آيت‌الله شاهرودي ديروز نيز طي بيانيه‌اي بار ديگر به اين امر تأكيد كرد. علي خرم استاد دانشگاه در رشته حقوق بين‌الملل اما معتقد است؛ سياستمدار آلماني در طرح شكايت خود به ادله‌اي اتكا نكرده بود و اين پرونده درصورت طرح در دادگاه نيز سريعا به صدور حكم نمي‌رسيد. خرم در پاسخ به این سوال که نحوه پیگیری پرونده و این‌که اگر شكايت طرح‌شده عليه آيت‌الله شاهرودي در دادگاه مورد بررسي قرار مي‌گرفت، چه نتیجه‌ای داشت، گفت: در اين صورت شاكيان بايد مسير ديگري را طي كنند. در اين مرحله مهم است كه ببينيم متهم مصونيت سياسي دارد يا خير. آيت‌الله شاهرودي كه اكنون رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند، مصونیت سياسي دارند و اگر جرم اثبات‌شده در حد جرايم بزرگ نباشد، اين مصونيت سياسي مانع از ادامه رسيدگي مي‌شود و شاكيان بايد به دادگاه ايران بروند. آن‌طور كه من پيگيري كردم، رهبر حزب سبزهاي آلمان اين شكايت را بر مبناي موضوعات كلي طرح كرده بود. مثلا گفته بود كه در دوره ايشان جرايمي صورت گرفته است. اين كفايت نمي‌كند و بايد بگويند كه دقيقا چه جرمي بوده و آيا از نوع جرايمي است كه دادگاه‌هاي بين‌المللي مي‌‌توانند فوري عمل كنند يا خير. ايشان در اين‌باره ادله‌اي ارایه نكرده بود. من نمي‌دانم كه دلایل شكايت را به دادگاه ارایه كرد يا نه؟ اما آنچه در مصاحبه‌ها گفته بود، خيلي كلي و نسبت به ایشان غيردقيق بود.
رئیسی جا پای عارف می‌گذارد؟
خبرآنلاین نوشت: تب‌وتاب انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم آرام شد اما سیاسیون کشور اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب دغدغه دارند. اصلاح‌طلبان می‌خواهند بعد از 8‌سال در 1400 با تابلو اختصاصی خود به میدان بیایند اما برای انتخاب نامزد حداکثری که بتواند تأیید شورای نگهبان را هم جلب کند، دلشوره دارند، اما گویی دغدغه اصولگرایان تنها یافتن نامزد نیست، آن‌هم برای انتخابات 1400 نیست. دغدغه اصلی طراحی سازوکار جامع‌الاطراف برای رسیدن به همگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و به دنبال آن ریاست‌جمهوری سیزدهم است. گرچه سازوکارهای تعریف‌شده در انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری دوازدهم با کلی حرف و حدیث بالاخره توانستند فصل‌الخطاب باشند و منتقدان دم برنیاوردند تا مبادا مقصر شکست لقب بگیرند اما سازوکارهای یادشده جامع‌الاطراف نبودند. در ایامی که سیاسیون اصولگرا هرکدام مدلی را برای آینده کار تشکیلاتی در این جریان پیشنهاد می‌کنند، محمد ناظمی‌اردکانی وزیر دولت نهم و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین معتقد است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، این ظرفیت را دارد که در انتخابات مجلس یازدهم در‌ سال 98 محور وحدت و همگرایی تشکل‌ها و جریان‌های اصولگرایی شود. اردکانی در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی وقتی وارد صحنه انتخابات شد، همه اصولگرایان بعد از چند دوره که اجماعی در انتخابات نداشتند، روی نام او به اشتراک نظر رسیدند. آیا آقای رئیسی می‌تواند در انتخابات مجلس آینده‌محور وحدت قرار گیرد، همچون کاری که آقای عارف در جریان اصلاحات بعد از انتخابات ‌سال 92 برای انتخابات مجلس دهم انجام داد، گفت: آقای رئیسی، به جهت ظرفیت‌هایی که داشت، در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد اجماع جریان‌های ارزشی، اصولگرا و انقلابی قرار گرفت و از طرفی منهای تخریب‌های شخصیتی که از سوی رقیب وی صورت گرفت، باعث شد تا نام و چهره او به‌عنوان یک شخصیت سیاسی- اجتماعی و فراگیر مطرح شود و مقبولیت او در طیف وسیعی از جامعه رقم بخورد. این ظرفیت ساخته‌شده می‌تواند در انتخابات 1398 آزاد شده و بسته به مقتضیات فضای سیاسی و رقابتی عامل همگرایی قرار گیرد.
ائمه جمعه از ادبیات مناسب و ناصحانه
استفاده کنند
اعتمادآنلاین نوشت: سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توصیه به امامان جمعه برای بیان صحبت‌های ناصحانه گفت: آنها باید اخلاقی صحبت کنند تا بتوانند نقش خودشان را به بهترین نحو ایفا کنند. آنها باید بنای سخنان خود را بر این قرار دهند که نتیجه‌اش جذب اکثریت باشد و طوری صحبت کنند که همراه با نصیحت باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توصیه به امامان جمعه برای بیان صحبت‌های ناصحانه گفت: آنها باید اخلاقی صحبت کنند تا بتوانند نقش خودشان را به بهترین نحو ایفا کنند. باید ادبیاتی که در نمازجمعه به کار می‌رود، ادبیات مناسبی باشد. زمانی ممکن است که مخاطب ما دشمن باشد که در برابر آن باید ادبیات متناسب با دشمن را به کار برد که این حساب جداگانه‌ای دارد، اما یک زمانی مخاطب ما، جزو مخالفان است که ادبیات مناسب خود را می‌طلبد. هرچند حساب دشمن از مخالفان و کسانی که دچار اشتباه شده‌اند، جداست اما با این حال در برابر آنها هم باید به صورتی موضع بگیریم که در شأن نمازجمعه و افراد باشد. اینگونه نباشد که انسان هر تعبیری را به کار بگیرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید دوباره بر ایفای نقش پدری از سوی ائمه جمعه سراسر کشور گفت: آنها حتی اگر بخواهند جناحی هم صحبت کنند، باید ادب را مورد توجه قرار دهند. هرچند که این هم درست نیست و باید تنها مسائل اساسی انقلاب و معارف الهی را در خطبه‌ها مطرح کنند.


تعداد بازدید :  305