شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
میز خبر

شهرداری مشهد مسجد معجردار را شبانه ویران کرد
مسجد صفوی را از ثبت خارج و ویران کردند

شهروند| چهارمین تخریب میراث تاریخی دیروز، بلایی بود که بر سر مسجد معجردار مشهد آمد. درحالی‌که بیشتر از یک‌سال بود که درباره وجود تهدید برای مسجد و آب انبار ثبت شده هشدار داده می‌شد، دیروز شهرداری مشهد پس از تلاش برای خروج نام این اثر بازمانده از دوره صفوی از فهرست آثار ملی، آن را تخریب کرد. رأی دادگاه البته ویران کردن این مسجد نبود اما شهرداری بدون اعلام خبر نظر دادگاه و تلاش میراث فرهنگی برای برگرداندن رأی دیوان عدالت اداری، آن را با خاک یکسان کرد. متولیان میراث فرهنگی مشهد و خراسان‌رضوی که با تهدید مسجد معجردار (صاحب‌الزمان (عج))، خود را به تقاطع شارستان در خیابان نواب رسانده‌ بودند و می‌خواستند حکم تخریب کامل این مجموعه تاریخی را برگردانند، موفق نشدند و کالبد اصلی مسجد با حکم دادستانی مشهد، حضور نیروی انتظامی و توسط شهرداری، کم‌کم ویران شد؛ از یکشنبه شب تا صبح دوشنبه.
دیروز مرجان اکبری، سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی دراین‌باره به «ایسنا» گفت: «تخریب آثار باستانی و قدیمی مسجد «معجردار» هیچ توجیه قابل‌قبولی ندارد و در قانون نیز آمده که برای تخریب اینگونه مکان‌ها باید از سازمان میراث فرهنگی کسب نظر شود.»
به‌گفته او مجوزی که شهرداری داشت براساس رأی تجدید نظر دادگاهی بوده است. آنها در این حوزه شکایت کردند ولی رأی به صورت ابلاغ شده به دست مسئولان میراث فرهنگی نرسیده و موضوع دعوا هم فقط خروج اثر از ثبت ملی بوده؛ یعنی دادگاه هیچ رأیی برای تخریب صادر نکرده بود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تخریب تازه شهرداری مشهد را کم‌لطفی به آثار باارزش تاریخی ثبتی و غیرثبتی توصیف کرد و گفت: «به‌نظر من احداث یک شارستان ارزش این را ندارد که یک اثر تاریخی تخریب شود. طرح قبلی دور حرم ملغی شده و طرح جدید در دست تهیه است و مراحل خود را طی می‌کند و بنا شده که آن طرح طی مصوبه‌ای که شورای‌عالی شهرسازی دارد و باید ملاحظات آثار تاریخی و باستانی را در دستور کار خود قرار دهد، انجام شود.» پس از تخریب مسجد صفوی معجردار از سوی شهرداری، میراث فرهنگی خراسان رضوی درخواست کرده آجرهای قدیمی مسجد به آنها بازگردانده شود تا «بعدها درخصوص محل نگهداری این آجرها تصمیم‌گیری شود» و «در فضایی که سایر آثار باستانی وجود دارد»، نگهداری شوند.  اینها همه درحالی است که ‌هادی شکیب رضوی، مدیر حقوقی شهرداری ثامن مدعی شده که ثبت ملی مسجد معجردار برخلاف قانون بوده و دادگاه هم این موضوع را تأیید کرده است. او به ایسنا گفت: «در راستای طرح بازگشایی شارستان اطراف حرم قبلا طرح بازگشایی خیابان نواب به طبرسی انجام شده بود و طرح بازگشایی خیابان نواب به هفده شهریور و بازار رضا نیز با تخریب مسجد معجردار صورت خواهد گرفت. در‌ سال 94 هنگامی که طرح ما به انجام رسیده بود و برنامه‌ریزی‌های آن صورت گرفته بود میراث فرهنگی این مسجد را به ثبت ملی رساند در صورتی که ثبت این مسجد برخلاف قانون بود. این موضوع موجب شکایت شهرداری از میراث فرهنگی شد و هنگامی که دو نهاد عمومی از هم شکایت کنند دادگاه عمومی بین آنها قضاوت خواهد کرد که در این مورد دادگاه حکم به ابطال اثر داد و پس از تجدید نظر نیز مجددا همان حکم تأیید شد.»
از سوی دیگر عباس مرادیان، مدیر روابط عمومی مجری طرح نوسازی بهسازی بافت حرم مطهر هم دلیل تخریب این مسجد ملی را «انجام وظیفه ذاتی شهرداری» و «باز کردن مسیر زائران و مردم براساس قانون» اعلام کرده است.

رئیس شورای استان تهران: بسیاری از مدارسِ شمیرانات به علت کمبود بودجه درحال تعطیلی است
ایلنا| «بسیاری از مدارس در شهرستان شمیرانات درحال تعطیل‌شدن است و آموزش‌و‌پرورش نمی‌تواند از آنها حمایت کند.»
الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران با بیان این موضوع گفت این شورا حتی امکانات کافی هم ندارد: «شورای استان از نظر مکانی و امکاناتی دارای چالش است و درحال نظم دادن آ‌نها هستیم و سعی می‌کنیم، جلسات را به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار کنیم. تصور می‌کنم از آنجایی که در سطح استان خبرهای پرچالش‌تر و پرمسأله‌تری وجود دارد، حضور خبرنگاران لازم است.»
او ادامه داد: «تهران براساس بسیاری از شاخص‌ها، استان محروم محسوب می‌شود، چرا که سرریز مشکلات به شهر تهران کاملا شهرستان‌های دیگر را متأثر کرده و اثر منفی روی آنها می‌گذارد.» فخاری با اشاره به مشکلات فراوان استان تهران، گفت: «شاید بسیاری از مردم ندانند اما بسیاری از مدارس در شهرستان شمیرانات درحال تعطیل شدن است و آموزش‌و‌پرورش نمی‌تواند از آنها حمایت کند، درحالی‌که مدارس به علت کمبود بودجه دچار دست‌انداز شده‌اند.»  او  با بیان این‌که تصورات موجود نسبت به استان تهران و شهرستان‌های اطراف با واقعیت فاصله دارد، گفت: «شاید کمتر کسی در تهران بداند؛ شهرستان شمیرانات که شامل لواسان، رودبار قصران، شمشک و... می‌شود در جابه‌جایی زباله دچار بحران و مسأله است و شهرستان‌ها در تحویل زباله به شهرداری تهران به شدت دارای مشکل مالی هستند از سوی دیگر از توان روستایی‌ها خارج است و بسیاری تصور می‌کنند از آنجایی که قیمت ویلا در آن‌جا بالاست پس همه زندگی مرفهی دارند اما واقعیت این‌طور نیست.»


تعداد بازدید :  199