شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
خودزنی‌ انسان
انسان با سرعتی وصف ناپذیر در حال تخریب محیط زیستی است که خود در آن زندگی می‌کند

سمانه خادمی| ما انسان‌ها هر ازچند گاهی نیاز به تلنگر داریم. آن‌قدر در زندگی روزمره و عادات خود غرق شده‌ایم که متوجه نیستیم گاهی چه آسیبی به زیستگاهمان وارد می‌آوریم. گویی این روش زندگی به بخشی از ناخودآگاهمان تبدیل شده و متوجه نیستیم که درحال ارتکاب چه جنایتی در حق نسل‌های آینده و ما در طبیعت هستیم. شاید این عکس‌ها اندکی ما را به خود آورد.

   موج‌سواری در میان زباله‌ها
این موج در سواحل اندونزی رو به سوی ساحل دارد که مملو از زباله است. زباله‌هایی که اقیانوس‌ها را در برگرفته است. عددها شوکه‌کننده است: حدود بیش از 5تریلیون قطعه زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها شناور هستند.

   معدن الماس در روسیه
این معدن میر در روسیه است؛ بزرگترین معدن الماس جهان. وقتی شما به زیبایی یک الماس خیره می‌شوید مسلما نمی‌دانید که برای استخراج این سنگ زیبا زمین چه تخریبی را متحمل می‌شود.


   شکار بی‌رویه
ببرهای سیبری نیز درست مثل فیل‌های آفریقایی در معرض خطر انقراض هستند. در 100‌سال گذشته تقریبا 97‌درصد از جمعیت  این حیوانات زیبا به دلیل شکار بی‌رویه از دست رفته است و تنها 3‌ هزار و 200 قلاده از این حیوان باقی مانده است.


   درخت‌ها در اورگان
جنگلی که هزاران‌ سال در اورگان آمریکا روییده بود، به خاطر احداث یک سد نابود شده است. فقط به حیواناتی فکر کنید که خانه‌هایشان و محل زندگی‌شان را از دست داده‌اند، تنها به این خاطر که بشر به خواسته‌های خودخواهانه‌اش برسد.


   تاثیر منفی تکنولوژی
نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار. انبوهی از تجهیزات کامپیوتری کهنه که دیگر به کار کسی نمی‌آید. نه ‌تنها این مانیتورهای کهنه موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شود بلکه فلزاتی که درون آنهاست بشدت آلوده به مواد شیمیایی است.

   جنگل‌های بارانی تخریب‌شده
این بخشی از جنگل‌های بارانی است که در آتش شعله‌ور است. آیا می‌دانید دانشمندان معتقدند که 70‌درصد گیاهانی که مصرف ضد سرطان دارند در جنگل‌های بارانی می‌رویند؟ به نفع انسان است که از این جنگل‌ها محافظت کند.

   حیوانات زباله‌خوار
این جسد متلاشی‌شده یک پرنده آلباتراز است. می‌توانید ببینید که معده این پرنده بینوا تا چه اندازه مملو از زباله است.

    اجساد درختان در کانادا
این هم از جنگل‌زدایی در کانادا. دیدن این تنه‌های درخت قطع‌شده خیلی غم‌انگیز است. اینها زمانی جنگل زیبایی شکل داده بودند.

    آتش غیرقابل کنترل نیروگاه
اینجا نیروگاه فوکوشیما در ژاپن است. آلودگی که به دلیل آتش‌سوزی این نیروگاه به محیط‌ زیست منتقل شد، غیر قابل توصیف است.

   صف بی‌پایان لاستیک‌ها
این صف بی‌پایان لاستیک‌ها در صحرای نوادا آمریکا است. مواد سمی که در این لاستیک‌ها وجود دارد خطری مهم برای محیط‌ زیست محسوب می‌شود. سوزاندن آنها هم هوا را آلوده می‌کند. باید از شرکت‌هایی که لاستیک‌های کهنه را بازیافت می‌کنند حمایت بیشتری شود.

 جسد متلاشی‌شده یک فیل در آفریقا
زمانی یک فیل زیبا بود که درنهایت به خاطر عاجش کشته شد و جسدش را رها کردند تا بپوسد. فیل‌های آفریقایی که از یکسو گرفتار شکارچیان هستند و از سوی دیگر از کاهش گستره زیستگاه‌های خود رنج می‌برند، بشدت در معرض انقراض قرار دارند.

 

  سوزاندن انرژی هسته‌ای
سوخت نیروگاه هسته‌ای صدها تن آلودگی را در هوا منتشر می‌کند. نکته غم‌انگیز ماجرا این است که این سوخت که شبیه زغال‌سنگ است آن‌قدرها هم گرما ایجاد نمی‌کند.


  ذوب‌شدن یخ‌های قطب
این آبشار به دلیل آب‌شدن یخ‌های قطبی به وجود آمده است؛ سندی برای اثبات تغییرات آب‌و‌هوایی و اثرات مخرب آن بر زمین، خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم در حال وقوع است.


  میدان نفتی در کالیفرنیا
این‌جا یک میدان نفتی در کالیفرنیا است. مثالی واضح از خودخواهی انسان برای بیرون‌کشیدن آخرین قطره‌های نفت از دل زمین. تصور کنیم که این اتفاق ممکن است در جنگل‌ها هم رخ دهد.


  خرس قطبی بینوا
این خرس قطبی در سواحل نروژ از گرسنگی جان داده است. یخ‌های قطب به دلیل گرم‌شدن کره زمین آب می‌شوند، زیستگاه خرس‌های قطبی نیز کاهش یافته و برای یافتن غذا دچار مشکل می‌شوند. خرس‌های قطبی تنها روی یخ می‌توانند شکار کنند.


  دفع زباله به روش هندی
این محل سوزاندن زباله در نزدیکی مرز هند و بنگلادش است. این نیروگاه‌ها ایده‌ای است که ما برای دفع زباله‌هایمان به آن رسیده‌ایم، غافل از این‌که سوزاندن این زباله‌ها دودی تولید می‌کند که در هوا منتشر می‌شود و می‌تواند برای سلامتی انسان بشدت مضر باشد.

  رود زرد در مغولستان
این یک گله‌دار در مغولستان است که نمی‌تواند بوی بدی که از رود زرد متصاعد می‌شود را تحمل کند. آلودگی رود زرد 100برابر میزان استاندارد است. این آلودگی می‌تواند به فاضلابی که توسط یک کارخانه مواد شیمیایی و تولید کاغذ در نزدیکی رودخانه تولید می‌شود، منتقل شود.

  نفت شیل
این کامیون پر از شن آلوده به نفت است. گفته می‌شود که شن‌های نفتی منبع انرژی برای آینده است، اما استخراج نفت از این خاک مهمترین دلیل از میان‌رفتن جنگل‌ها و مهمترین عامل تغییرات آب و هوایی در آمریکای‌شمالی است.

  آلودگی هواپیماها
این عکس نمایی از آسمان لندن است که نشان می‌دهد تا چه اندازه ترافیک هوایی در آن سنگین است. سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که ترافیک هوایی و دود حاصل از موتور جت هواپیماها نیمی از میزان آلودگی حاصل از حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهد.

 


تعداد بازدید :  1254