شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
روایتی از حرف و حدیث‌های دوباره درباره انتقال نمایشگاه کتاب
یک نمایشگاه چند شایعه
معاون شهردار تهران: برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب منتفی نیست

حمیدرضا عظیمی| «برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب هنوز منتفی نیست»! این گزاره که توسط حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر تهران دیروز منتشر شد، آغازی بر بحث‌هایی بود که گویا برخی تمایل دارند موضوع کش پیدا کند. موضوعی که با توضیحات بعدی رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، هر چند منتفی به نظر می‌رسد اما این تمایل دیده می‌شود که بحث «محل برگزاری نمایشگاه» به‌عنوان یک موضوع با ظرفیت کشمکش در رسانه‌ها مطرح باشد.
داستان نمایشگاه کتاب هر چند موضوعی جدید نیست اما با آنچه مطرح شده، دوباره چهره در رسانه‌ها، به رخ کشیده و موضوعات مربوط به آن در میان خبرها خودنمایی می‌کند. حدود دو هفته پیش «شهروند» روایتی از جابه‌جایی نمایشگاه کتاب تهران از «شهر آفتاب» که در دو دوره گذشته پذیرای این نمایشگاه بود، به محل قبلی یعنی مصلای تهران را با عنوان «خانه به دوشی کتاب» منتشر کرد. در آن گزارش آنچه مربوط به جابه‌جایی نمایشگاه کتاب بود و اظهارنظرهایی که از طرفین ماجرا مطرح شده بود به میان آمد و گفته‌هایی درباره نارضایتی اصناف نیز طرح شد.
محمدرئوف قادری، مدیرعامل شهر آفتاب آن روز، رسما موضوعاتی که درباره آماده‌نبودن این مجموعه طرح‌شده را رد و اعلام کرد: در دو دوره گذشته که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، به صورت تجربی و عملی برخی نواقص خودشان را نشان دادند که توافق و تفاهم شد تا این نواقص برطرف شوند. الان هم بخش اعظم این نواقص برطرف شده‌اند و مابقی موارد هم قابل رفع هستند؛ منتها وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران بنا بر دلایلی که داشتند، ترجیح دادند دوره آتی نمایشگاه کتاب را در مصلی برگزار کنند و طبیعی است ما در تصمیم‌گیری آنها برای انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه دخالتی نداریم.
آن سو مسئولان مصلی می‌گفتند: دو‌ سال پیش هم ما به دوستان پیشنهاد ندادیم که نمایشگاه را جای دیگری برگزار کنند شهرداری تهران «شهر آفتاب» را پیشنهاد داد والا ما همان زمان هم آمادگی برگزاری نمایشگاه را داشتیم.
همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز درباره این موضوع گفت: اصناف این حوزه ارتباط خوبی با مجموعه مصلی برقرار کرده‌اند و تمایل دارند که نمایشگاه در مصلی برگزار شود. او اعتقاد داشت که برخی ملزومات وجود دارد که شهر آفتاب از آن برخوردار نیست و همین موضوع باعث نارضایتی اصناف بوده و درخواست مکرر آنها باعث شده است كه نمایشگاه کتاب پایتخت به مصلی بازگردد.
شایعه بلاتکلیفی
آن‌طور که مسئولان برگزاری نمایشگاه و طرف قرارداد آنها در مصلاي تهران می‌گویند، کار عملا تمام است و تا انتهای همین هفته، قرارداد نهایی برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران بین طرفین منعقد می‌شود.
پیش از این اما یک خبرگزاری که گفته می‌شود دلایلش برای انتشار چنین خبری موضوعات «فرامتنی» است، خبر داده بود که حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر تهران از منتفی‌نشدن برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، بحث به میان آورده و در پاسخ به سوالی درباره برگزار‌نشدن نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: هنوز این موضوع قطعی نشده و در حال رایزنی هستیم. میرزایی این را هم گفت که برای تکمیل شهر آفتاب نیاز به سرمایه‌گذار داریم که در حال حاضر چند سرمایه‌گذار برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند با این حال در این زمان، 20‌درصد تأسیسات در شهر آفتاب آماده است.
حتی آن‌طور که این خبرگزاری گزارش داده، شهرداری تهران امتیازاتی را هم برای غرفه‌داران در نظر گرفته که مطابق آن، به مدت 5‌ سال در شهر آفتاب به صورت رایگان غرفه در اختیار کتابفروشان قرار دهد.  با این حال برگزار‌کننده نمایشگاه موضوعات مطرح‌شده درباره بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی را بیشتر شایعه دانسته است.
امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از نهایی‌شدن قرارداد با مصلی خبر داد و گفت: تفاهمنامه اولیه برگزاری نمایشگاه در مصلی مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند و تا پایان هفته به امضای طرفین خواهد رسید.  شهرام‌نیا بر این موضوع تأکید داشت که دو طرف برای عقد قرارداد نیاز به هماهنگی‌هايی داشتند که این هماهنگی‌ها و رایزنی‌ها در جلسات متعدد انجام شده است. به گفته او، در این جلسات، نماینده صنف و کارشناسان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی حاضر شده و تفاهم اولیه هم حاصل شده است.
شهرام‌نیا تأکید داشت: تا پایان هفته جاری قرارداد برگزاری نمایشگاه کتاب با مصلای تهران امضا خواهد شد. او صبح دیروز هم درباره احتمال بازگشت دوباره نمایشگاه کتاب، به شهر‌ آفتاب گفته بود: برای ما حضور در مصلی جدی است،‌ اما تا زمانی که قراردادی بسته نشده است،‌ اگر شرایط جدیدی پیش بیاید که به نظر برسد،‌ به هر دلیل مصلی مناسب نیست،‌ دوستان شهر آفتاب آمادگی برای برگزاری نمایشگاه کتاب را دارند، تاکنون که به هیچ مشکل خاصی برنخوردیم،‌ بنابراین مسیر برگزاری در مصلی را ادامه می‌دهیم.


تعداد بازدید :  342